The Crucified Christ in the Cistercian Abbey of Mogiła – An Overlooked Work by Veit Stoss
Dobrosława Horzela
dobroslawa.horzela@uj.edu.plInstitute of the History of Art, Jagiellonian University (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-7040-4030
Marek Walczak
Institute of the History of Art, Jagiellonian University (Poland)
https://orcid.org/0000-0003-4649-8521
Abstract
The paper deals with a small-size crucifix (54 cm) carved of pearwood, discovered by the present authors in the sacristy of the Cistercian Abbey church in Mogiła near Cracow. In spite of the figure’s having been partially remodelled and its arms replaced, its stylistic features (slenderness of the taut body, with a network of veins marked in places, Christ’s youthful face twisted in a grimace of pain, and above all, the masterful rendering of the anatomy) strongly indicate that it was carved by Veit Stoss at the end of his Cracow period. It is especially close to Stoss’s figures of the Crucified Christ in St Mary’s church in Cracow, in the church at Iwanowice, and in the J. Paul Getty Museum, the last of which was also carved of pearwood. All of them were executed in Cracow, shortly before Stoss’s departure for Nuremberg in 1496.
Supporting Agencies
Keywords:
Cracow, Gothic sculpture, Veit Stoss, crucifixesReferences
Albrecht, Claudia. Stilkritische Studien zum mittleren Werk des Veit Stoss, unter besonderer Berücksichtigung der Volckamer-Stiftung. Würzburg: Ergon Verlag, 1997.
Google Scholar
Boeck, Wilhelm. „Der Rottweiler Kruzifix und Veit Stoß”. Nachrichtenblatt der Denkmalpflege in Baden-Württemberg – Organ der Staatlichen Ämter für Denkmalpflege 2–3 (1959): 61–67.
Google Scholar
Czekalski, Stanisław. „Kallimach i ojcowie Kościoła. Przyczynek do badań nad genezą artystyczną epitafium Filipa Buonaccorsi”. Artium Quaestiones 12 (2001): 5–24.
Google Scholar
Dettloff, Szczęsny. „Kamienny krucyfiks Wita Stwosza w krakowskim kościele Mariackim”. Dawna Sztuka 2, nr 1 (1939): 59–63.
Google Scholar
Dettloff, Szczęsny. Wit Stosz, t. 1. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1961.
Google Scholar
Dettloff, Szczęsny. „Ze studiów nad sztuką Wita Stosza. Późnogotyckie krucyfiksy krakowskie”. Biuletyn Historii Sztuki i Kultury 11, nr 1–2 (1949): 29–42.
Google Scholar
Dziechdziaruk, Bogna. „Mały drewniany krucyfiks «Stwoszowski» w krakowskim Muzeum Narodowym. Zagadnienie funkcji”. Folia Historiae Artium 25 (1989): 129–142.
Google Scholar
Gadomski, Jerzy. „Wit Stwosz w Krakowie – pytania bez odpowiedzi”. W: Wokół Wita Stwosza. Katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Krakowie, redakcja Dobrosława Horzela, Adam Organisty, 53–63. Kraków: Muzeum Narodowe w Krakowie, 2005.
Google Scholar
Garbacik, Józef. Kallimach jako dyplomata i polityk. Kraków: Polska Akademia Umiejętności, 1948.
Google Scholar
Hauschke, Sven. Die Grabdenkmäler Nürnberger Vischer--werkstatt 1453–1544. Petersberg: Michael Imhof Verlag, 2006.
Google Scholar
Horzela, Dobrosława. Późnogotycka rzeźba drewniana w Małopolsce około 1477–1489. Kraków: Societas Vistulana, 2012.
Google Scholar
Janicki, Marek M. „Datowanie płyty nagrobnej Filipa Kallimacha”. Studia Źródłoznawcze 41 (2003): 19–43.
Google Scholar
Jarzewicz, Jarosław, Alicja Karłowska-Kamzowa, i Barbara Trelińska. Gotyckie spiżowe płyty nagrobne w Polsce. Studia o formie i treściach ideowych. Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, 1998.
Google Scholar
Jopek, Norbert. German Sculpture 1430–1540. A Catalogue of the Collection in the Victoria and Albert Museum. London: Victoria & Albert Publications, 2002.
Google Scholar
Jopek, Norbert. „Veit Stoss and the Origins of Collecting of Small-Scale Sculpture Before 1500”. Renaissance Studies 24, nr 1 (2020): 56–70.
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1477-4658.2009.00635.x
Google Scholar
Jurkowlaniec, Grażyna. „The Slacker Crucifix in St. Mary’s Church in Cracow: Cult and Craft”. W: Wokół Wita Stwosza. Materiały z międzynarodowej konferencji naukowej w Muzeum Narodowym w Krakowie, 19–22 maja 2005, redakcja Dobrosława Horzela, Adam Organisty, 349–356. Kraków: Muzeum Narodowe, 2006.
Google Scholar
Jurkowlaniec, Tadeusz, i Piotr Skubiszewski. „The Tomb of Piotr of Bnin in Włocławek. A Study in Form”. Artibus et Historiae 44, nr 88 (2023): 9–54.
Google Scholar
Kahsnitz, Rainer. Die großen Schnitzaltäre. Spätgotik in Süddeutschland, Österreich, Südtirol. München: Hirmer Verlag, 2005.
Google Scholar
Kahsnitz, Rainer. „Veit Stoß, der Meister der Kruzifixe”. Zeitschrift des Deutschen Vereins für Kunstwissenschaft 49–50 (1995–1996): 123–179.
Google Scholar
Kokoszka, Monika. „Ikonografia bordiury płyty nagrobnej Kallimacha i treści ideowe tego dzieła”. Rocznik Krakowski 68 (2002): 75–103.
Google Scholar
Kopera, Feliks. „Wit Stwosz w Krakowie”. Rocznik Krakowski 10 (1907): 1–125.
Google Scholar
Król, Mateusz. „Cech malarzy krakowskich w świetle statutu z 1490 roku”. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace historyczne 142, z. 1 (2015): 79–98.
Google Scholar
Król, Mateusz. Cechy krakowskie w XIV–XVI wieku. Kraków: Towarzystwo Miłośników Historii i Zabytków Krakowa, 2023.
DOI: https://doi.org/10.12797/9788381389747
Google Scholar
Kumaniecki, Kazimierz. Twórczość poetycka Filipa Kallimacha. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1953.
Google Scholar
Loßnitzer, Max. Veit Stoß. Die Herkunft seiner Kunst, seine Werke und sein Leben. Leipzig: Verlag Julius Zeitler, 1912.
Google Scholar
Łodyńska-Kosińska, Maria. „Kilka uwag o krucyfiksie Mariackim Wita Stwosza (w związku z artykułem Pawła Pencakowskiego)”. Biuletyn Historii Sztuki 49, nr 3–4 (1987): 49–81.
Google Scholar
Łodyńska-Kosińska, Maria. Stwosz. Lata krakowskie (1477–1496). Warszawa: Instytutu Sztuki PAN, 1998.
Google Scholar
Mazurczak, Urszula M. „Zur Problematik des Motivs des «Gehlerten im Atelier» am Beispiel des Porträts von Filippo Buonaccorsi auf dem Epitaphium in der Krakauer Dominikanerkirche”. Roczniki Humanistyczne 45, z. 4 (1997): 139–166.
Google Scholar
Müller, Theodor Carl. „Veit Stoß. Zur Geltung seiner Werke im 17. Jahrhundert”. Zeitschrift des Deutschen Vereins für Kunstwissenschaft 9 (1942): 191–202.
Google Scholar
Olszewski, Andrzej M. „Ikonografia małopolskiej drewnianej rzeźby gotyckiej. Uwagi statystyczne”. W: Nobile claret opus. Studia z dziejów sztuki dedykowane Mieczysławowi Zlatowi, redakcja Teresa Kulak, 271–280. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 1998.
Google Scholar
Olszewski, Andrzej M. „Małopolskie krucyfiksy gotyckie”. Biuletyn Historii Sztuki 29, nr 4 (1967): 567–570.
Google Scholar
Olszewski, Andrzej M. „Problem Stwoszowskiej grupy Ukrzyżowania w kościele Mariackim w Krakowie”. Biuletyn Historii Sztuki 51, nr 1 (1989): 70–73.
Google Scholar
Olszewski, Andrzej M. „Wpływy sztuki Wita Stwosza w Polsce i na Słowacji”. W: Wit Stwosz w Krakowie, redakcja Lech Kalinowski, Franciszek Stolot, 62–72. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1987.
Google Scholar
Olszewski, Andrzej M. „Ze studiów nad oddziaływaniem twórczości Wita Stwosza na rzeźbę małopolską”. Biuletyn Historii Sztuki 28, nr 1 (1966): 97–98.
Google Scholar
Opiłło, Bożena. „Konserwacja płyty epitafijnej Kallimacha”. W: Sztuka w kręgu klasztoru krakowskich dominikanów. Nowe studia, redakcja Anna Markiewicz, Marcin Szyma, Marek Walczak, 459–474. Kraków: Societas Vistulana, 2024.
Google Scholar
Pencakowski, Paweł. „Kamienny krucyfiks Wita Stwosza w kościele Mariackim w Krakowie”. Folia Historiae Artium 22 (1986): 49–81.
Google Scholar
Perzanowska, Agnieszka. „Cracovia – urbs litterarum studiis ornata. Kultura umysłowa w Krakowie u schyłku średniowiecza”. W: Wit Stwosz w Krakowie, redakcja Lech Kalinowski, Franciszek Stolot, 73–86. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1987.
Google Scholar
Przybyszewski, Bolesław. „Nieznane archiwalia dotyczące Wita Stwosza”. Biuletyn Historii Sztuki 14, nr 1 (1952): 62–66.
Google Scholar
Rasmussen, Jörg. „Zum kleinplastischen Werk des Veit Stoss”. Pantheon 34 (1976): 108–114.
Google Scholar
Roller, Stefan. „Kruzifix”. W: Niclaus Gerhaert. Der Bildhauer des späten Mittelalters, redakcja Stefan Roller, 360–363. Petersberg: Michael Imhof Verlag, 2011.
Google Scholar
Sigmund, Marta. „Badania dendrologiczne drewna używanego w rzeźbach średniowiecznych na terenie Małopolski”. Ochrona Zabytków 21, nr 4 (1968): 28–34.
Google Scholar
Skubiszewski, Piotr. „Obraz człowieka w nagrobku Kallimacha”. W: Człowiek w społeczeństwie średniowiecznym, redakcja Roman Michałowski, 213–236. Warszawa: DiG, 1997.
Google Scholar
Starnawski Jerzy. „Sodalitas Litteraria Vistulana. Nikłe świadectwa o działalności Towarzystwa w świetle korespondencji Celtisa”. Rocznik Komisji Historycznoliterackiej PAN w Krakowie 24 (1987): 59–68.
Google Scholar
Statuta pictorum. Kommentierte Edition der Maler(zunft) ordnungen im deutschsprachigen Raum des Alten Reiches, t. 3. Redakcja Andreas Tacke. Petersberg: Michael Imhof Verlag, 2018.
Google Scholar
Stępień, Robert. „Cystersi jędrzejowscy po kasacie opactwa w 1819 r. Studium biograficzne, cz. 1”. Saeculum Christianum 30, nr 1 (2023): 200–212.
DOI: https://doi.org/10.21697/sc.2023.30.1.14
Google Scholar
Szyma, Marcin. „Where is the Burial Place of Filippo Buonaccorsi, Called Callimachus? From the Research on the Topography of the Dominican Church in Cracow”. W: Epigraphica & Sepulcralia. Forum epigrafickych a sepulkralnich studii, t. 7, red. Jiří Rohaček, 59–78. Praha: Artefactum – Ústav dějin umění Akademie věd České Republiky, 2016.
Google Scholar
Ulewicz, Tadeusz. „Życie literackie w Krakowie i Małopolsce doby Renesansu (sprawa środowisk i «towarzystw» literackich)”. W: Cracovia litterarum. Kultura umysłowa i literacka Krakowa i Małopolski w dobie Renesansu. Księga zbiorowa Międzynarodowej Sesji Naukowej w czterechsetlecie zgonu Jana Kochanowskiego (w Krakowie, 10–13 października 1984 r.), redakcja Tadeusz Ulewicz, 167–198. Wrocław–Kraków–Warszawa: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1991.
Google Scholar
Walanus, Wojciech. „Henryk Slacker – fundator kamiennego krucyfiksu w kościele Mariackim”. Folia Historiae Artium 12 (2009): 67–86.
Google Scholar
Walanus, Wojciech, i Elżbieta Zygier. „Chrystus Ukrzyżowany”. W: Wokół Wita Stwosza. Katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Krakowie, redakcja Dobrosława Horzela, Adam Organisty, 75–78. Kraków: Muzeum Narodowe w Krakowie, 2005.
Google Scholar
Walczak, Marek. „The King in Red. Once Again About the Iconography of the Tomb of Casimir IV Jagiellon (1492), by Veit Stoss”. Arte Medievale 14 (2024): 21–36.
Google Scholar
Walczak, Marek. „«Umierający król». U źródeł formuły ikonograficznej nagrobka Kazimierza IV Jagiellończyka (1492)”. W: Jagiellonowie i ich świat. Polityka kościelna i praktyki religijne Jagiellonów, redakcja Bożena Czwojdrak, Jerzy Sperka, Piotr Węcowski, 73–90. Kraków: Societas Vistulana, 2020.
Google Scholar
Weniger, Matthias. „Virtuosity for Connoisseurs: The First Small Crucifix by Veit Stoss Resurfaces”. The Getty Research Journal 16 (2022): 19–40.
DOI: https://doi.org/10.1086/721983
Google Scholar
Wokół Wita Stwosza. Katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Krakowie, redakcja Dobrosława Horzela, Adam Organisty. Kraków: Muzeum Narodowe w Krakowie, 2005.
Google Scholar
Zdanek, Maciej. Jędrzejów w wiekach średnich. Kraków: Towarzystwo Wydawnicze „Historia Iagellonica”, 2022.
Google Scholar
Zdanek, Maciej. „Klasztor cystersów w Jędrzejowie w drugiej połowie XV wieku. Rządy opackie Mikołaja Odrowąża z Rembieszyc 1448–1496”. Roczniki Historyczne 78 (2012): 127–151.
Google Scholar
Authors
Dobrosława Horzeladobroslawa.horzela@uj.edu.pl
Institute of the History of Art, Jagiellonian University Poland
https://orcid.org/0000-0002-7040-4030
Dobrosława Horzela PhD(habil.) is an assistant professor in the Department of Medieval and Byzantine Art History at the Institute of Art History of the Jagiellonian University, and the secretary of the Corpus Vitrearum International. Her research focuses on the late Gothic art in Central Europe, mainly on sculpture and stained glass. She was the co-curator of the Wokół Wita Stwosza (2004) and the curator of the Cud światła (2020) exhibitions in the National Museum in Cracow.
Authors
Marek WalczakInstitute of the History of Art, Jagiellonian University Poland
https://orcid.org/0000-0003-4649-8521
Prof. Marek Walczak PhD(habil.) is the Head of the Department of Medieval and Byzantine Art History at the Institute of Art History of the Jagiellonian University. His research interests revolve around issues in medieval and early modern art with special focus on Cracow. The is the co-curator of the exhibitions: Mistrz i Katarzyna: Hans von Kulmbach i jego dzieła dla Krakowa (National Museum in Cracow, 2018) and Jacob Mertens i malarstwo krakowskie około roku 1600 (Wawel Royal Castle, 2023), as well as the author of the script and the curator of the permanent exhibition at the Dominican Museum in the Holy Trinity convent in Cracow.
Statistics
Abstract views: 83PDF downloads: 25
License
Copyright (c) 2025 Dobrosława Horzela, Marek Walczak

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Biuletyn Historii Sztuki, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Biuletyn Historii Sztuki should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 1(2019) to 4(2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in Biuletyn Historii Sztuki, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Marcin Szyma, Anna Bojęś-Białasik, Jacek Czechowicz, Krzysztof Czyżewski, Marek Walczak, Chancel Screen in the Church of the Holy Trinity in Cracow. Reconstruction, Dating, Use , Biuletyn Historii Sztuki: Vol. 83 No. 4 (2021): numer zwykły
- Dobrosława Horzela, Stained-glass Windows in the Corpus Christi Church in Kazimierz: Jagiellonian Donation? , Biuletyn Historii Sztuki: Vol. 81 No. 1 (2019): Numer zwykły
- Marek Walczak, A Hunter and Master of Nature. Once Again About the Depictions of Animals on the Tomb-Chest of King Władysław II Jagiełło , Biuletyn Historii Sztuki: Vol. 84 No. 3 (2022)
- Dobrosława Horzela, Marek Walczak, Jerzy Gadomski (1934-2015) , Biuletyn Historii Sztuki: Vol. 81 No. 1 (2019): Numer zwykły
- Marek Walczak, Presentation of the book ‘Studies in Medieval Iconography’ by Prof. Piotr Skubiszewski , Biuletyn Historii Sztuki: Vol. 84 No. 1 (2022): numer zwykły
