Transnarodowe ścieżki eurazjatyckich sztuk performatywnych: Wprowadzenie
Artur Duda
dudaart@umk.plUniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-2522-6888
Abstrakt
Wprowadzenie do bloku tematycznego poświęconego transnarodowym i transkulturowym euroazjatyckim projektom teatralnym i performatywnym.
Słowa kluczowe:
teatrologia, performatyka, transnarodowość, teatr eurazjatyckiBibliografia
Barba, Eugenio. The Moon Rises from the Ganges: My Journey Through Asian Acting Techniques. Translation Judy Barba. New York: Routledge, 2015.
DOI: https://doi.org/10.4324/9781315832814
Google Scholar
Barba, Eugenio, and Nicola Savarese. A Dictionary of Theatre Anthropology: The Secret Art of the Performer. New York: Routledge, 1991.
Google Scholar
Vertovec, Steven. Transnationalism. London: Routledge, 2009. https://doi.org/10.4324/9780203927083.
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203927083
Google Scholar
Autorzy
Artur Dudadudaart@umk.pl
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Polska
https://orcid.org/0000-0002-2522-6888
Artur Duda - teatrolog, performatyk, profesor uniwersytetu w Instytucie Nauk o Kulturze UMK w Toruniu. Członek Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych, Gesellschaft für Theaterwissenschaft (grupa robocza Theatergeschichte/Historiographie) i IFTR. Stały współpracownik Centrum Badania Teatru Europy Wschodniej powołanego przy Akademii Teatralnej w Szanghaju w 2018. Zajmuje się problemami teorii dramatu i teatru: relacją między tekstem dramatu a jego inscenizacją, estetyką teatru współczesnego, w szczególności polskiego (dzieje teatru w Toruniu), litewskiego i niemieckiego, oraz badaniami z zakresu performatyki. Autor książek Teatr realności (2006), Performans na żywo jako medium i obiekt mediatyzacji (2011), Reżyserskie strategie inscenizacji dzieła literackiego (2017), Teatr w Toruniu 1904-1944. Opowieść performatyczna (2020).
Statystyki
Abstract views: 237PDF downloads: 125 PDF downloads: 54
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Artur Duda
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Artur Duda, Błąd Epimeteusza? Teatr w sieci technik i technologii , Pamiętnik Teatralny: Tom 71 Nr 1 (2022)
- Artur Duda, Teatr Narodowy na Pomorzu w kontekście toruńskiej drogi do wolności , Pamiętnik Teatralny: Tom 67 Nr 3 (2018): W stulecie odzyskania niepodległości (1919-2018)
- Artur Duda, Korzenie teatru z perspektywy performatywno-medialnej , Pamiętnik Teatralny: Tom 65 Nr 1/2 (2016)
- Artur Duda, «Purpurowy płomień»: Helena Grossówna w Operze Pomorskiej i Teatrze Toruńskim , Pamiętnik Teatralny: Tom 66 Nr 1/2 (2017)
- Artur Duda, Czy istnieje potrzeba wprowadzenia perspektywy transkulturowej do polskich badań teatralnych? , Pamiętnik Teatralny: Tom 73 Nr 4 (2024): Dramat w przekładzie