«Purpurowy płomień»: Helena Grossówna w Operze Pomorskiej i Teatrze Toruńskim

Artur Duda


Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-2522-6888

Abstrakt

Artykuł stanowi prezentację nieznanych szerzej faktów z biografii Heleny Grossówny, jednej z gwiazd kina polskiego lat 30-tych XX wieku. Urodzona w Toruniu artystka rozpoczynała swoją karierę w zespole początkujących tancerek utworzonym w teatrze toruńskim w czasie pierwszej dyrekcji Karola Bendy (1924-1926), której ukoronowaniem było otwarcie Opery Pomorskiej. W tym czasie Grossówna mogła doskonalić swój warsztat taneczny, występując w inscenizacjach oper, operetek i komedii muzycznych. Po wojażach francuskich, kiedy to wzięła udział w kursach prowadzonych przez Matyldę Krzesińską i Bronisławę Niżyńską, siostrę Wacława Niżyńskiego, Grossówna wróciła do Torunia i pracowała jako choreograf w Teatrze Toruńskim prowadzonym ponownie przez Karola Bendę (1930-1932). W artykule można znaleźć obszerny na tyle, na ile pozwalają szczątkowe dokumenty, opis występu Heleny Grossówny jako Salome w Golgocie Bolesława Rosłana (reż. Józef Cornobis, 1931), a także liczne dowody na to, że Grossówna opuszczała Toruń już jako w pełni ukształtowana artystka.


Słowa kluczowe:

Helena Grossówna, Toruń, historia teatru, taniec, teatr polski 1918-1939

Lubelski, Tadeusz. Historia kina polskiego: Twórcy, filmy, konteksty. Chorzów: Videograf II, 2009.
  Google Scholar

Małkowska, Hanna. Teatr mojego życia. Łódź: Wydawnictwo Łódzkie, 1976.
  Google Scholar

Archiwalia: recenzje (Słowo Pomorskie, Dziennik Bydgoski, Thorner Zeitung, Wiadomości Literackie)
  Google Scholar

Archiwalia: materiały ze Zbiorów Specjalnych Instytutu Sztuki PAN.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2017-06-30

Cited By / Share

Duda, A. (2017) „«Purpurowy płomień»: Helena Grossówna w Operze Pomorskiej i Teatrze Toruńskim”, Pamiętnik Teatralny, 66(1/2), s. 122–133. doi: 10.36744/pt.1204.

Autorzy

Artur Duda 

Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Polska
https://orcid.org/0000-0002-2522-6888

Statystyki

Abstract views: 137
PDF downloads: 77


Licencja

Prawa autorskie (c) 2017 Artur Duda

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.