Teatr Narodowy na Pomorzu w kontekście toruńskiej drogi do wolności
Abstrakt
Autor przedstawia dzieje toruńskiego Teatru Narodowego na Pomorzu w kontekście wydarzeń politycznych (odzyskanie niepodległości, kongres wersalski, wojna polsko-bolszewicka) i relacji polsko-niemieckich tuż po zakończeniu I wojny światowej. Ukazuje bezskuteczne starania niemieckich władz i dyrektorów Stadtheater Thorn, zwłaszcza Romana Kalkowskiego, o zachowanie niemieckojęzycznej sceny w mieście, występy gościnne w Toruniu i Bydgoszczy wędrownego zespołu Teatru Polskiego prowadzonego przez Ludwika Dybizbańskiego, a przede wszystkim narodziny pierwszej polskiej sceny publicznej w Toruniu oraz najważniejsze wydarzenia artystyczne i pozaartystyczne za dyrekcji Franciszka Frączkowskiego (sezon 1920/1921) oraz Mieczysława Szpakiewicza (sezon 1921/1922).
Słowa kluczowe:
Toruń, Teatr Narodowy na Pomorzu, Roman Kalkowski, historia teatru polskiegoBibliografia
Podlasiak, M. (2008). Deutsches Theater in Thorn. Vom Wander- zum ständigen Berufstheater (17.–20. Jahrhundert). Berlin.
Google Scholar
Szczublewski, J. (1973). Żywot Osterwy. Warszawa.
Google Scholar
Wojciechowski, M. (2003). Toruń w latach 1914–1920. W: M. Biskup (red.), Historia Torunia: W czasach zaboru pruskiego (1793–1920). Toruń.
Google Scholar
Wojciechowski, M. (2006). Przejęcie Torunia przez władze polskie w styczniu 1920 r. W: M. Biskup (red.)
Google Scholar
Historia Torunia: W czasach Polski Odrodzonej i okupacji niemieckiej (1920–1945).
Google Scholar
Autorzy
Artur DudaUniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Polska
https://orcid.org/0000-0002-2522-6888
Statystyki
Abstract views: 231PDF downloads: 237
Licencja
Prawa autorskie (c) 2018 Artur Duda
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Artur Duda, Błąd Epimeteusza? Teatr w sieci technik i technologii , Pamiętnik Teatralny: Tom 71 Nr 1 (2022)
- Artur Duda, Transnarodowe ścieżki eurazjatyckich sztuk performatywnych: Wprowadzenie , Pamiętnik Teatralny: Tom 72 Nr 3 (2023): Transnarodowe ścieżki eurazjatyckich sztuk performatywnych (z blokiem tematycznym według koncepcji Artura Dudy)
- Artur Duda, Korzenie teatru z perspektywy performatywno-medialnej , Pamiętnik Teatralny: Tom 65 Nr 1/2 (2016)
- Artur Duda, «Purpurowy płomień»: Helena Grossówna w Operze Pomorskiej i Teatrze Toruńskim , Pamiętnik Teatralny: Tom 66 Nr 1/2 (2017)