O szkole neapolitańskiej inaczej w monografii Guida Oliveriego „String Virtuosi in Eighteenth-Century Naples”

Recenzowany

Piotr Wilk


Uniwersytet Jagielloński w Krakowie (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-2343-2116

Abstrakt

Artykuł jest recenzją monografii wydawnictwa Cambridge University Press (2024), poświęconej dotąd zaniedbanemu obszarowi badań, jakim jest twórczość instrumentalna tzw. szkoły neapolitańskiej. Publikacja Guida Olivieriego to efekt trzydziestu lat jego pionierskiej pracy, opartej na źródłach pomijanych i niedostępnych dla badaczy spoza środowiska neapolitańskiego. Autor wydobywa na światło dzienne niesłusznie zapomniany repertuar oraz postaci, które cieszyły się sławą w ojczyźnie i miały wpływ na muzykę europejską XVIII wieku. Ukazuje oddziaływanie wydarzeń politycznych na twórczość muzyczną Neapolu i kariery jego instrumentalistów.



Słowa kluczowe:

neapolitańska muzyka instrumentalna, muzyka włoska XVIII w., wpływy włoskie w muzyce francuskiej i austriackiej, mecenat muzyczny, Neapol, wirtuozi

Baragwanath, Nicholas. The Solfeggio Tradition: A Forgotten Art of Melody in the Long Eighteenth Century. Oxford: Oxford University Press, 2020.
DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780197514085.001.0001   Google Scholar

Bettarini, Luciano. „Appunti critici sulle «Sette Sonate» per flauto e archi di Alessandro Scarlatti”. Chigiana 25, nr 5 (1968): 239–246.
  Google Scholar

Bossa, Renato. „Le sonate a quattro di Giuseppe Antonio Avitrano (1713)”. Miscellanea musicologica 2 (1987): 307–322.
  Google Scholar

Degrada, Francesco. „Appunti critici sui concerti di Francesco Durante”. Chigiana 24, nr 4 (1967): 145–165.
  Google Scholar

Degrada, Francesco. „Le musiche strumentali di Nicolò Porpora”. Chigiana 25, nr 5 (1968): 99–125.
  Google Scholar

DelDonna, Anthony R. Instrumental Music in Late Eighteenth-Century Naples: Politics, Patronage and Artistic Culture. Cambridge: Cambridge University Press, 2021.
DOI: https://doi.org/10.1017/9781108770064   Google Scholar

Di Benedetto, Renato. „The Sonate a quattro of Angelo Ragazzi (1736)”. W: International Musicological Society Congress Report (Copenhagen, 1972), red. Henrik Glahn et al., 356–365. København: Edition W. Hansen, 1974.
  Google Scholar

Di Benedetto, Renato, Dinko Fabris. „Naples. 3. The Spanish era (1503–1734)”. W: Grove Music Online, https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.42068, dostęp 11 VI 2025.
DOI: https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.42068   Google Scholar

Hirshberg, Jehoash, Simon McVeigh. The Italian Solo Concerto, 1700–1760: Rhetorical Strategies and Style History. Woodbridge: Boydell Press, 2004.
  Google Scholar

Hutchings, Arthur. The Baroque Concerto. London: Faber & Faber, 1978.
  Google Scholar

Marchitelli, Mascitti e la musica strumentale napoletana fra Sei e Settecento, red. Guido Olivieri. Lucca: LIM, 2023.
  Google Scholar

Maunder, Richard. The Scoring of Baroque Concertos. Woodbridge: Boydell & Brewer, 2004.
  Google Scholar

Newman, William S. The Sonata in the Baroque Era. New York: W. W. Norton & Co., 1983
  Google Scholar

Olivieri, Guido. „Aggiunte a La scuola musicale di Napoli di F. Florimo: I contratti dei figlioli della Pietà dei Turchini nei protocolli notarili (1677–1713)”. W: Francesco Florimo e l’Ottocen to musicale, red. Rosa Cafiero, Marina Marino. T. 2, 717–772. Reggio Calabria: Jason, 1999.
  Google Scholar

Olivieri, Guido. „Cello Teaching and Playing in Naples in the Early Eighteenth Century: Francesco Paolo Supriani’s Principij da imparare a suonare il violoncello”. W: Performance Practice: Issues and Approaches, red. Timothy D. Watkins, 109–136. Ann Arbor, MI: Steglein, 2009.
  Google Scholar

Olivieri, Guido. „Condizione sociale dei musicisti nella Napoli del ’700: Pietro Marchitelli”. W: Napoli Musicalissima: Studi in onore del 70.mo compleanno di Renato Di Benedetto, red. Enrico Careri, Pierpaolo De Martino, 45–68. Lucca: Libreria Musicale Italiana, 2006.
  Google Scholar

Olivieri, Guido. „The Early History of the Cello in Naples: Giovanni Bononcini, Rocco Greco and Gaetano Francone in a Forgotten Manuscript Collection”. Eighteenth-Century Music 18, nr 1 (2021): 65–97. doi.org/10.1017/S1478570620000457.
DOI: https://doi.org/10.1017/S1478570620000457   Google Scholar

Olivieri, Guido. „The «Fiery Genius»: The Contribution of Neapolitan Virtuosi to the Spread of the String Sonata (1684–1736)”. Dysertacja doktorska, University of California, 2005.
  Google Scholar

Olivieri, Guido. „Geminiani e Napoli”. Nuova Rivista Musicale Italiana, 34, nr 1 (2000, n.s.): 27–42.
  Google Scholar

Olivieri, Guido. „Musica strumentale a Napoli nell’età di Pergolesi: Le sonate per tre violini e basso”. Pergolesi Studies 4 (2000): 193–207.
  Google Scholar

Olivieri, Guido. „Per una storia della tradizione violinistica napoletana: Giovanni Carlo Cailò”. W: Fonti d’archivio per la storia della musica e dello spettacolo a Napoli tra XVI e XVIII sec., red. Paologiovanni Maione, 227–249. Naples: Editoriale Scientifica, 2001.
  Google Scholar

Olivieri, Guido. „Prassi e didattica del violoncello nella Napoli del Settecento: Un bilancio degli studi”. W: Gli esordi del violoncello a Napoli, red. Dinko Fabris, 117–128. Barletta: Cafagna, 2020.
  Google Scholar

Olivieri, Guido. „«Si suona a Napoli!» I rapporti fra Napoli e Parigi e i primordi della Sonata in Francia”. Studi Musicali 25 (1996): 409–427.
  Google Scholar

Olivieri, Guido. String Virtuosi in Eighteenth-Century Naples. Culture, Power, and Music Institutions. Cambridge: Cambridge University Press, 2024. doi.org/10.1017/9781009273671.
DOI: https://doi.org/10.1017/9781009273671   Google Scholar

Olivieri, Guido. „Stylistic Influences of Arcangelo Corelli’s Music on the Neapolitan Violin Sonata Repertory”. Basler Jahrbuch für Historische Musikpraxis 37 (2016): 211–235.
  Google Scholar

Olivieri, Guido. „Una nuova collezione di sonate di Pietro Marchitelli”. W: Marchitelli, Mascitti e la musica strumentale napoletana fra Sei e Settecento, red. Guido Olivieri, 3–36. Lucca: LIM, 2023.
  Google Scholar

Sanguinetti, Giorgio. The Art of Partimento: History, Theory, and Practice in Naples. Oxford: Oxford University Press, 2012.
  Google Scholar

Van Tour, Peter. Counterpoint and Partimento: Methods of Teaching Composition in Late Eighteenth-Century Naples. Uppsala: Uppsala Universitet, 2015.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2025-10-07

Cited By / Share

Wilk, P. (2025). O szkole neapolitańskiej inaczej w monografii Guida Oliveriego „String Virtuosi in Eighteenth-Century Naples”. Muzyka, 70(3), 179–188. https://doi.org/10.36744/m.4583

Autorzy

Piotr Wilk 

Uniwersytet Jagielloński w Krakowie Polska
https://orcid.org/0000-0003-2343-2116

Statystyki

Abstract views: 1
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Piotr Wilk

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.