„Missa Scaramella”: Drugie życie niekompletnej mszy Obrechta.

Recenzowany

Niels Berentsen


Uniwersytet Muzyczny w Genewie (Szwajcaria)
https://orcid.org/0009-0000-6079-1674

Abstrakt

Niekompletna Missa Scaramella Jacoba Obrechta przetrwała jako unikat w dwóch księgach głosowych – altus i bassus – przechowywanych w Bibliotece Jagiellońskiej w Krakowie. Niedawno opublikowana została jej rekonstrukcja autorstwa Fabrice’a Fitcha, przygotowana we współpracy z Philippem Wellerem i Paulem Kolbem. Celem niniejszej recenzji jest krytyczna weryfikacja wyników tej rekonstrukcji poprzez analizę twierdzeń dotyczących oryginalnego zapisu cantus firmus (Scaramella va alla guerra) oraz porównanie edycji z alternatywną, niezależnie opracowaną wersją Missa Scaramella autorstwa Marca Busnela.



Słowa kluczowe:

rekonstrukcja, polifonia renesansowa, edycja muzyczna, recenzja, Jacob Obrecht

Bali, János. ‘Looking at the Sphinx: Obrecht’s Missa Maria zart.’ Journal of the Alamire Foundation 2, no. 2 (2010): 208–230. doi.org/10.1484/J.JAF.3.8.
DOI: https://doi.org/10.1484/J.JAF.3.8   Google Scholar

Berentsen, Niels. ‘Reimagining Ciconia’s Lacunary Ballate.’ Studi Musicali 13, no. 2 (2022): 27–68.
  Google Scholar

Berentsen, Niels. ‘Mind the Gap: Re-Imagining Incomplete Medieval Music.’ In: Performing by the Book? Musical Negotiations between Text and Act, ed. Bruno Forment, 19–35. Leuven: Leuven University Press, 2024 (= Orpheus Institute Series).
DOI: https://doi.org/10.2307/jj.11955034.4   Google Scholar

Berentsen, Niels. ‘The Slow Death of Medieval Discant: Considering the “longue durée” in Historical Improvisation Pedagogy.’ In: Early Music Pedagogy Then and Now: From Classical Antiquity to the Renaissance, eds. Marcello Mazzetti and Livio Ticli, 159–184. Turnhout: Brepols, 2025 (= Musica Incarnata 3).
  Google Scholar

Brown, Howard Mayer. Music in the Renaissance. Englewood Cliffs: Prentice Hall, 1999 (= Prentice-Hall History of Music).
  Google Scholar

Crevel, Marcus van. ‘Verwante Sequensmodulaties Bij Obrecht, Josquin En Coclico.’ Tijdschrift der Vereeniging voor Noord-Nederlands Muziekgeschiedenis 16, no. 2 (1941): 107–124. doi.org/10.2307/947526.
DOI: https://doi.org/10.2307/947526   Google Scholar

Fitch, Fabrice. ‘“For the Sake of His Honour.” Obrecht Reconsidered.’ Tijdschrift van de Koninklijke Vereniging voor Nederlandse Muziekgeschiedenis 48, no. 2 (1998): 150–163. doi.org/10.2307/939210.
DOI: https://doi.org/10.2307/939210   Google Scholar

Fitch, Fabrice and Paul Kolb. ‘Cacciando Scaramella: Another Essay in Reconstructing Lost Canons (and an Indecent Postscript).’ In: Music of the Josquin Era, 1460–1560, eds. Mitchell Brauner, David Fallows and Jesse Rodin, 439–460. Münster: American Institute of Musicology, 2024.
  Google Scholar

Fitch, Fabrice and Paul Kolb. ‘On the Use of the Repeat Sign in Obrecht’s Missa Scaramella (and a Reconstructed Obligo).’ In: Music Notation in Theory and Practice, 1400–1600, ed. Paul Kolb (forthcoming). Turnhout: Brepols. Fitch, Fabrice. ‘Restoring Obrecht’s Missa Scaramella.’ Early Music 51, no. 4 (2024): 568–590. doi.org/10.1093/em/caad055.
DOI: https://doi.org/10.1093/em/caad055   Google Scholar

Korte, Oliver. ‘Reconstructing Antoine Brumel: How to Bring the Chanson “Dieu te gart, Bergere” Back to Life.’ Journal of the Alamire Foundation 8, no. 1 (2016): 165–180. doi.org/10.1484/J.JAF.5.110674.
DOI: https://doi.org/10.1484/J.JAF.5.110674   Google Scholar

Obrecht, Jacob. Missa Salve diva parens; Missa Scaramella; Missa Sicut spina rosam, ed. Barton Hudson. Utrecht: Vereniging voor Nederlandse Muziekgeschiedenis, 1990 (= New Obrecht Edition 11).
  Google Scholar

Obrecht, Jacob. Missa Scaramella, ed. Fabrice Fitch. Utrecht: Koninklijke Vereniging voor Nederlandse Muziekgeschiedenis, 2024.
  Google Scholar

Schubert, Peter. ‘Contrapunto Fugato: A First Step towards Composing in the Mind.’ Music Theory Spectrum 42, no. 2 (2020): 260–279.
DOI: https://doi.org/10.1093/mts/mtaa009   Google Scholar

Wegman, Rob C. Born for the Muses: The Life and Masses of Jacob Obrecht. Oxford: Oxford University Press, 1994.
DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780198163824.001.0001   Google Scholar


Opublikowane
2025-06-27

Cited By / Share

Berentsen, N. (2025). „Missa Scaramella”: Drugie życie niekompletnej mszy Obrechta. Muzyka, 70(2), 155–170. https://doi.org/10.36744/m.4455

Autorzy

Niels Berentsen 

Uniwersytet Muzyczny w Genewie Szwajcaria
https://orcid.org/0009-0000-6079-1674

Statystyki

Abstract views: 21
PDF downloads: 14


Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Niels Berentsen

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.