Fragile Sounds: Glass Instruments in Nineteenth- and Twentieth-Century Glassworking Practice. A Preliminary Study

Peer-reviewed

Agata Krajewska-Mikosz


Institute of Art, Polish Academy of Sciences (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-5662-0132

Abstract

This article presents the results of research into glass musical instruments in Poland and Europe, with particular emphasis on documentation left by ethnomusicologist Adolf Dygacz. Based on his list of 22 types of glass instruments and field research in Polish glassworks, the author analyses these unique musical artefacts. Special attention is paid to Europe’s first glass orchestra, active in the Danish village of Kastrup during the twentieth century. The research indicates the underappreciated role of glass instruments in glassmaking culture.


Keywords:

glassworking, glassworkers’ music, glass instruments, Adolf Dygacz, glass instruments orchestra

Bagán, Héctor, Georgios Magkanas, Monserrat Gascón, Jose F. García. „Material Characterization and Functional Implications of a Claude Laurent Glass Flute”. Microchemical Journal 155, no. 104734 (2020). https://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/206598/1/227637.pdf.
DOI: https://doi.org/10.1016/j.microc.2020.104734   Google Scholar

Bulla, Krzysztof, Agata Krajewska. Życie jako pieśń. Z teki profesora Adolfa Dygacza. Chorzów: Muzeum „Górnośląski Park Etnograficzny w Chorzowie”, 2020.
  Google Scholar

Chapuis, Jean-Claude. Glass armonica. Et autres instruments de verre. Montreuil: Editions de l’œil, 2017 (= La Bibliothèque fantôme).
  Google Scholar

Dahlig, Piotr. Muzyka adwentu. Mazowiecko-podlaska tradycja gry na ligawce. Warszawa: Towarzystwo Naukowe Warszawskie, 2003.
  Google Scholar

Dygacz, Adolf. „Volksmusikinstrumente der polnischen Glas-hüttenarbeiter”. Studia instrumentorum musicae popularis 6 (1979): 146–155.
DOI: https://doi.org/10.2307/841205   Google Scholar

Dygacz, Adolf. „Z badań nad pieśnią ludową hutników polskich”. Opolski Rocznik Muzealny 2 (1966): 267–293.
  Google Scholar

Fischer, Adam. Lud polski: podręcznik etnografji Polski. Lwów: Wydawnictwo Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, 1926.
  Google Scholar

Gallo, David A., Stanley Finger. „The Power of a Musical Instrument: Franklin, the Mozarts, Mesmer, and the Glass Armonica”. History of Psychology 3, nr 4 (2000): 326–343.
DOI: https://doi.org/10.1037//1093-4510.3.4.326   Google Scholar

Kopoczek, Alojzy. Ludowe instrumenty muzyczne polskiego obszaru karpackiego. Rzeszów: Muzeum Okręgowe w Rzeszowie, Wydawnictwo Mitel, 1996.
  Google Scholar

Kjær Jansen, Inger. Kastrup glas 1847–1979. Tårnby: Tårnby Kommunenbiblioteker, 1995.
  Google Scholar

Klein, Dorie. Claude Laurent and the Madison Flute: Discoveries through Archival Research. The Dayton C. Miller Collection. Junior Fellow Presentations, Library of Congress, 2015. https://www.loc.gov/static/collections/dayton-c-miller-collection/images/klein-miller-flute-project-madison-report-summer-2015.pdf.
  Google Scholar

Larsen, Lone Palm. „Kastrup Glasorkester. Verdens første glasorkester”. Glemmer du. Tårnby Kommunes Lokalhistoriske Tidsskrift 25, nr 2 (2017): 132.
  Google Scholar

Lipowski, Zbigniew Jerzy. „Benjamin Franklin as a Psychotherapist: A Forerunner of Brief Psychotherapy”. Perspectives in Biology and Medicine 27, nr 3 (1984): 361–366.
DOI: https://doi.org/10.1353/pbm.1984.0033   Google Scholar

Michałowska, Aida. ,,Harmonika szklana: Fenomen estetyczny w kulturze muzycznej przełomu XVIII i XIX wieku”. Muzyka 60, nr 1 (2015): 97–116.
  Google Scholar

Michałowska, Aida. Harmonika szklana: instrument – repertuar – estetyka. Praca magisterska, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, 2014.
  Google Scholar

Musiałowicz, Ryszard. „Pozostały słowa”. Rocznik Wołomiński 15 (2019): 173–184.
  Google Scholar

Olędzki, Stanisław. Polskie instrumenty ludowe. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1978.
  Google Scholar

Ościłowski, Krzysztof. Huta szkła w Małkini Górnej „Robotnicza Jedność”. https://madzelan.cba.pl/wp-content/uploads/2023/11/HUTA-SZKLA-W-MALKINI-GORNEJ-%E2%80%9EROBOTNICZA-JEDNOSC.pdf.
  Google Scholar

Szkło i jego obróbka (płaskie, okrągłe i rurki). Kraków: Nakładem Księgarni „Nauka i Sztuka”, 1939 (= Biblioteczka Zajęć Praktycznych 3).
  Google Scholar

Romańczuk, Paweł. Samoróbka. Wrocław: Fundacja Małe Instrumenty, 2013.
  Google Scholar

Trümpy, Hans. „Und suecht si gläserni Röhre”. Schweizer Volkskunde 58, nr 1 (1968): 10–13.
  Google Scholar

Vogel, Benjamin, Izydor Grzeluk. „Harmonika z Nieborowa”. Ruch Muzyczny 48, nr 10 (1995): 26–28.
  Google Scholar

Wyrobisz, Andrzej. Szkło w Polsce od XIV do XVII wieku. Wrocław–Warszawa–Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Instytut Historii Kultury Materialnej PAN, 1968.
  Google Scholar

X-cio lecie hutnictwa szklanego w Polsce: Związek Hut Szklanych na P.W.K. w 1929 r. Warszawa: Związek Hut Szklanych, 1929.
  Google Scholar


Published
2025-03-25

Cited by

Krajewska-Mikosz, A. (2025). Fragile Sounds: Glass Instruments in Nineteenth- and Twentieth-Century Glassworking Practice. A Preliminary Study. Muzyka, 70(1), 121–154. https://doi.org/10.36744/m.4281

Authors

Agata Krajewska-Mikosz 

Institute of Art, Polish Academy of Sciences Poland
https://orcid.org/0000-0002-5662-0132

Statistics

Abstract views: 48
PDF downloads: 12


License

Copyright (c) 2025 Agata Krajewska-Mikosz

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free nonexclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Muzyka, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in "Muzyka" should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.

Articles from 2018/1 to 2022/3 were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted the publisher a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in "Muzyka", retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.