‘He Spoke Fluent Polish, Albeit with Some Mistakes’. Boleslav Yavorsky’s ‘Brief Autobiography’ in the Light of Unknown Facts from His Life

Peer-reviewed

Jan Lech


University of Warsaw (Poland)
https://orcid.org/0000-0001-9090-2945

Abstract

This article concerns the ‘Brief Autobiography’ of Boleslav Yavorsky (1877–1942), a music theorist, composer and pianist of Polish origins, who is still a little-known figure in Polish musicology. The work in question has not been the subject of any detailed study to date, as research has only focussed on Yavorsky’s original concept for a theory of harmonious (ladovy) rhythm. The aim of this article is to present the full context behind the writing of the autobiographical text, to discuss its contents and to supplement it with important facts from Yavorsky’s life that were not mentioned in that text.


Keywords:

theory of harmonious (ladovy) rhythm, Boleslav Yavorsky, music in the Soviet Union, Polish music, twentieth-century music history, history of music theory

Anshvang, Arnold. „Pamyati bol’shogo deyatelya”. W: Yavorsky B. Stat’i, vospominaniya, perepiska, red. Dymitr Shostakovich, Isaak Rabinovich. T. 1, 63–66. Moskva: Sovetskiy kompozitor, 1972.
  Google Scholar

Antonczyk, Wiktoria. „Życiorys własnoręcznie spisany przez Józefa Kozłowskiego”. Muzyka 63, nr 3 (2018): 137–142, doi.org/10.36744/m.518.
DOI: https://doi.org/10.36744/m.518   Google Scholar

Asafev, Borys. Muzykal’naya forma kak protsess. Leningrad: Gosudarstvennoye muzykal’noye izdatel’stvo, 1930.
  Google Scholar

Averbukh, Lia. „Daty zhiz’ni i deyatel’nosti”. W: Yavorsky B. Stat’i, vospominaniya, perepiska, red. Dymitr Shostakovich, Isaak Rabinovich. T. 1, 611–672. Moskva: Sovetskiy kompozitor, 1972.
  Google Scholar

Bernandt, Grigoriy, Izrail’ Yampol’skiy. „Kto pisal o muzyke”: Bio-bibliograficheskiy slovar’ muzykal’nykh kritikov i lits, pisavshikh o muzyke v dorevolyutsionnoy Rossii i SSSR. T. 2. Moskva: Sovetskiy kompozytor, 1974.
  Google Scholar

„Bussler Ludwig”. W: Riemann Musik-Lexikon. Personenteil. T. 1, 258–259. Mainz: B. Schott’s Söhne, 1959.
  Google Scholar

Chmara-Żaczkiewicz, Barbara. „Teodor Leszetycki. Notatki z biografii artysty i pedagoga w świetle stosunków z rodziną, przyjaciółmi i uczniami (część II)”. Muzyka 64, nr 1 (2019): 22–68.
DOI: https://doi.org/10.36744/m.347   Google Scholar

Cukkierman, Wiktor. „Bolesław Jaworski jako teoretyk muzyki”, przekł. Jerzy Popiel. W: Polsko-rosyjskie miscellanea muzyczne. Dla uczczenia pięćdziesiątej rocznicy Rewolucji Październikowej, red. Zofia Lissa, 353–380. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1967.
  Google Scholar

Czapliński, Marek. Słownik encyklopedyczny: historia. Wrocław: Wydawnictwo Europa, 2007.
  Google Scholar

Davis, Richard Beattie. „Henselt, (Georg Martin) Adolf (von)”. Grove Music Online, https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.12818, dostęp 20 III 2023.
DOI: https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.12818   Google Scholar

Dmitriy Shostakovich v pis’makh i dokumentakh, wyd. Irina Bobykina. Moskva: Antikva, 2000.
  Google Scholar

Ewell, Philip. „Music Theory à la Leningrad: An Interview with Tatiana Bershadskaya”. Contemporary Musicology 3, nr 4 (2019): 124–127, doi.org/10.30535/mto.25.4.4.
  Google Scholar

Ewell, Philip. „On the Russian Concept of Lād, 1830–1945”. Music Theory Online 27, nr 4 (2019), doi.org/10.30535/mto.25.4.4.
DOI: https://doi.org/10.30535/mto.25.4.4   Google Scholar

Ewell, Philip. „Reexamining the 1930 Conference on Boleslav Yavorsky’s Ladovy Rhythm and the Early Politics of Soviet Music Theory”. Iskusstwo muzyki: tieorija i istorija 10, nr 22–23 (2020): 214–233.
  Google Scholar

Glier, Reyngol’d. „Gnesin Mikhail Fabianovich”. W: Muzykal’naya entsiklopediya, red. Yuriy Keldysh. T. 1, 1025–1026. Moskva: Sovetskiy kompozitor, 1973.
  Google Scholar

Goldenberg, Anna. „Tvorcheskiy portret N.A. Gol’denberga”. W: Voprosy psikhologii tvorchestva. Mezhvuzovskiysbornik nauchnykh trudov, red. Mar’a Zhizhina, 258–262. Saratov: Izd-vo SGU, 2003.
  Google Scholar

Grigor’yev, Yuriy. L.B. Khavkina (1871–1949). Moskva: Kniga, 1973.
  Google Scholar

Grigor’yeva, Anna. „Everardi Kamillo”. W: Muzykal’naya entsiklopediya, red. Yuriy Keldysh. T. 6, 479–480. Moskva: Sovetskiy kompozitor, 1982.
  Google Scholar

Gunst, Yevgeniy. „Taneyev – kamernyy kompozitor”. Russkaya muzykal’naya gazeta 22, nr 12–13 (1915): 227–230.
  Google Scholar

Ikonnikov, Aleksey. „Myaskovskiy Nikolay Yakovlevich”. W: Muzykal’naya entsiklopediya, red. Yuriy Keldysh. T. 3, 864–872. Moskva: Sovetskiy kompozytor, 1976.
  Google Scholar

Kashkin, Nikolay. „M.A. Deysha-Sionitskaya i yey „Muzykal’noye vystavki”. Russkoye slovo 15, nr 98 (1908): 6.
  Google Scholar

Kaufman, Leonid. „Kazbiryuk Andrey Fedorovich”. W: Muzykal’naya entsiklopediya, red. Yuriy Keldysh. T. 2, 648. Moskva: Sovetskiy kompozytor, 1974.
DOI: https://doi.org/10.1016/S0002-9394(14)76303-2   Google Scholar

Klause, Inna. „Sergej Protopopov – ein Komponist im Gulag”. Die Musikforschung 63, nr 2 (2010): 134–146, doi.org/10.52412/mf.2010.H2.235.
DOI: https://doi.org/10.52412/mf.2010.H2.235   Google Scholar

Kogan, Grigoriy. „Pukhal’skiy, Vladimir Vyacheslavovich”. W: Muzykal’naya entsiklopediya, red. Yuriy Keldysh. T. 3, 491–492. Moskva: Sovetskiy kompozytor, 1976.
  Google Scholar

Kogan, Grigoriy. „Shtrikhi k portretu B.L. Yavorskogo”. W: Yavorsky B. Stat’i, vospominaniya, perepiska, red. Dymitr Shostakovich, Isaak Rabinovich. T. 1, 192–200. Moskva: Sovetskiy kompozitor, 1972.
  Google Scholar

Kondratyeva, Svetlana. „Muzykal’no-etnograficheskaya komissiya”. W: Muzykal’naya entsiklopediya, red. Yuriy Keldysh. T. 3, 790. Moskva: Sovetskiy kompozytor, 1976.
  Google Scholar

Korabel’nikova, Lyudmila. „Safonov Vasiliy Il’ich”. W: Muzykal’naya entsiklopediya, red. Yuriy Keldysh. T. 4, s. 867–869. Moskva: Sovetskiy kompozytor, 1981.
  Google Scholar

Korabel’nikova, Lyudmila. „Smolenskiy Stepan Vasil’yevich”. W: Muzykal’naya entsiklopediya, red. Yuriy Keldysh. T. 5, 116–117. Moskva: Sovetskiy kompozytor, 1981.
  Google Scholar

Kosicka, Jadwiga, Daniel Gerould. A Life of Solitude: Stanislawa Przybyszewska: A Biographical Study with Selected Letters. Evanston: Northwestern University Press, 1989.
  Google Scholar

Kuzyk, Valentyna. „Mykola Leontovych”. W: Mykola Leontovych, Khorovi tvory, red. Valentyna Kuzyk, 5–21. Kyyiv: Muzychna Ukrayina, 2019.
  Google Scholar

Kyuregyan, Tat’yana S. „Yavorsky, Boleslav Leopol’dovich”. Grove Music Online, https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.30691, dostęp 23 XI 2023.
DOI: https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.30691   Google Scholar

Lech, Jan. Koncepcja ładotonacji Bolesława Jaworskiego na przykładzie preludiów Jana Sebastiana Bacha i Galiny Ustwolskiej. Uniwersytet Warszawski, praca magisterska, 2020.
  Google Scholar

Lipayev, Ivan. „S.I. Taneyev (biograficheskiy nabrosok i kharakteristika)”. Russkaya muzykal’naya gazeta 22, nr 12–13 (1915): 210–227.
  Google Scholar

Lunacharskiy, Anatoliy. „O teorii ladovogo ritma”. W: Yavorsky B. Stat’i, vospominaniya, perepiska, red. Dymitr Shostakovich, Isaak Rabinovich. T. 1, 36–58. Moskva: Sovetskiy kompozitor, 1972.
  Google Scholar

Ługowska, Marta. „Jaworski, Bolesław”. W: Encyklopedia muzyczna PWM, red. Elżbieta Dziębowska. T. 4, 445–446. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1994.
  Google Scholar

Ługowska, Marta. „Zarys koncepcji teoretycznej Bolesława Jaworskiego”. W: Analiza i interpretacja dzieła muzycznego: wybór metod, red. Teresa Malecka, 229–244. Gdańsk–Kraków: Akademia Muzyczna [im. Krzysztofa Pendereckiego], Akademia Muzyczna [im. Stanisława Moniuszki], 1990.
  Google Scholar

Ługowska, Marta. System skal w teorii rytmu modalnego Bolesława Leopoldowicza Jaworskiego. Uniwersytet Warszawski, praca magisterska, 1981.
  Google Scholar

Malinina, L. „Famintsyn Aleksandr Sergeyevich”. W: Muzykal’naya entsiklopediya, red. Yuriy Keldysh. T. 5, 764–765. Moskva: Sovetskiy kompozitor, 1981.
  Google Scholar

„Melkikh Dmitriy Mikheyevich”. W: Muzykal’naya entsiklopediya, red. Yuriy Keldysh. T. 6, 837–838. Moskwa: Sovetskiy kompozytor, 1982.
  Google Scholar

Mil’shteyn, Yakov. „A. D’yakov – muzykant-patriot”. Sovetskaya muzyka 27, nr 11 (1959): 68–70.
  Google Scholar

Mystetstvo Ukrayiny. Biohrafichnyy dovidnyk, red. Anatolyy Kudryts’kyy. Kyyiv: „Ukrayins’ka entsyklopediya” im. M.P. Bazhana, 1997.
  Google Scholar

Neygauz, Genrikh. „Udivitel’nyya, neobyknovennyi chelovek”. W: Yavorsky B. Stat’i, vospominaniya, perepiska, red. Dymitr Shostakovich, Isaak Rabinovich. T. 1, 189–191. Moskva: Sovetskiy kompozitor, 1972.
  Google Scholar

Olen’ev, Mikhail. „Ippolitov-Ivanow Michaił Michajłowicz”. W: Muzykal’naya entsiklopediya, red. Yuriy Keldysh. T. 2, 561–562. Moskva: Sovetskiy kompozitor, 1973.
  Google Scholar

Rabinovich, David. „Neygauz Genrikh Gustavovich”. W: Muzykal’naya entsiklopediya, red. Yuriy Keldysh. T. 3, 936. Moskva: Sovetskiy kompozitor, 1973.
  Google Scholar

Smirnov, Dymitr. „Muzykal’no-etnograficheskaya komissiya”. Traditsii russkoy khudozhestvennoy kul’tury. Mezhvuzovskiy sbornik nauchnykh trudov 22, nr 3 (2000): 213–232.
  Google Scholar

Tadeusiewicz, Hanna, Irena Treichel. „Straty osobowe księgarstwa polskiego w latach 1939–1945”. W: Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum 5, nr 4 (1993): 3–77.
  Google Scholar

Tikhotskiy, Anatoliy. Tikhotskiye. Geografiya Rossiyskoy imperii v istorii odnoy sem’i. Kiyev: Izdatel’ Ol’ga Bogomolets, 2012.
  Google Scholar

Tikhotskiy, Viktor. „Podpol’naya tipografiya dolgushinskogo kruzhka”. Ogonek 27, nr 22 (1925): 7–8.
  Google Scholar

Tsukkerman, Viktor. „Nezabyvayemyye gody”. W: Yavorsky B. Stat’i, vospominaniya, perepiska, red. Dymitr Shostakovich, Isaak Rabinovich. T. 1, 214–220. Moskva: Sovetskiy kompozitor, 1972.
  Google Scholar

Tsukkerman, Viktor. Muzykal’nyye zhanry i osnovy muzykal’noy formy. Moskva: Muzyka, 1964.
  Google Scholar

Vinogradov, Kirill. „Zanyatiya B.L. Yavorskogo s aspirantami Moskovskoy gosudarstvennoy konservatorii”. W: Yavorsky B. Stat’i, vospominaniya, perepiska, red. Dymitr Shostakovich, Isaak Rabinovich. T. 1, 149–186. Moskva: Sovetskiy kompozitor, 1972.
  Google Scholar

Wiłkomirski, Kazimierz. „Bolesław Jaworski jako teoretyk muzyki”. Ruch Muzyczny 21, nr 1 (1977): 3–6.
  Google Scholar

Wiłkomirski, Kazimierz. Wspomnienia. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1971.
  Google Scholar

Wojnar, Irena. Łunaczarski. Warszawa: Wiedza Powszechna, 1980.
  Google Scholar

Yampol’skiy, Izrail’. „Moskovskoye filarmonicheskoye obshchestvo”. W: Muzykal’naya entsiklopediya, red. Yuriy Keldysh. T. 3, 691–692. Moskva: Sovetskiy kompozytor, 1976.
  Google Scholar

Yavorsky, Boleslav. „Kratkaya avtobiografiya”. W: Yavorsky B. Stat’i, vospominaniya, perepiska, red. Dymitr Shostakovich, Isaak Rabinovich. T. 1, 31–35. Moskva: Sovetskiy kompozitor, 1972.
  Google Scholar

Yavorsky, Boleslav. „Zametki o tvorcheskom myshlenii russkikh kompozitorov ot Glinki do Skryabina”. W: B. Yavorsky. Izbrannyye trudy v dvukh tomakh, red. Isaak Rabinovich. T. 2, cz. I, 41–235. Moskwa: Sovetskiy kompozytor, 1987.
  Google Scholar

Yuferova, Zinaida. „Vydayushchiysya prosvetitel’-muzykant”. Sovetskaya muzyka 31, nr 12 (1963): 22–28.
  Google Scholar

Zarubin, Vladimir. „Savelova Zinayda Filippovna”. W: Muzykal’naya entsiklopediya, red. Yuriy Keldysh. T. 4, 811–812. Moskva: Sovetskiy kompozytor, 1978.
  Google Scholar

Zienkiewicz, Tadeusz. Polskie życie literackie w Kijowie w latach 1905–1918. Olsztyn: Wyższa Szkoła Pedagogiczna, 1990.
  Google Scholar


Published
2025-03-25

Cited by

Lech, J. (2025). ‘He Spoke Fluent Polish, Albeit with Some Mistakes’. Boleslav Yavorsky’s ‘Brief Autobiography’ in the Light of Unknown Facts from His Life. Muzyka, 70(1), 31–66. https://doi.org/10.36744/m.4278

Authors

Jan Lech 

University of Warsaw Poland
https://orcid.org/0000-0001-9090-2945

Statistics

Abstract views: 39
PDF downloads: 14


License

Copyright (c) 2025 Jan Lech

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free nonexclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Muzyka, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in "Muzyka" should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.

Articles from 2018/1 to 2022/3 were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted the publisher a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in "Muzyka", retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.