From the Digital Revolution to a ‘Curatorial Turn’. Changes in New Music in the Early Decades of the Twenty-First Century

Peer-reviewed

Monika Pasiecznik


Chopin University of Music (Poland)
https://orcid.org/0000-0003-1792-8510

Abstract

The growing critical interest in the conditions of new music production and reception, observable in composers’ attitudes over the last several years, as well as the academic publications, symposia, and educational projects dedicated to the subject of musical curatorship – indicate a curatorial turn in new music. The author studies the circumstances of the rise of curatorial awareness in new music and demonstrates the fundamental significance for this phenomenon of technological and aesthetic transformations that have taken place in the first decades of our century.


Keywords:

new music, musical curatorship, the digital revolution in music, crisis of new music, digital natives in the music scene

Ablinger, Peter. „Due Pratiche”. In: Neue Musik und andere Künste, red. Jörn Peter Hiekel. T. 50, 236–244. Mainz: INMM Darmstadt, 2010.
  Google Scholar

Amaral, Heloisa. „Yearning to Connect. A Short Introduction to Music Curatorship”, https://www.researchcatalogue.net/view/733406/819883, dostęp 7 I 2024.
  Google Scholar

Barrett, Douglas. „Contemporary Art and the Problem of Music: Towards a Musical Contemporary Art”. Twentieth-Century Music 18, nr 2 (2021): 223–248.
  Google Scholar

Bekker, Paul. „Neue musik”. w: Neue Musik: Dritter Band der Gesammelten Schriften, 85–118. Stuttgart–Berlin: Deutsche Verlags-Anstalt, 1923.
  Google Scholar

Bhagwati, Sandeep. „How to Be a Node, a Temporary Abode. Some Ideas on Curating Contemporary Musicking”. w: Defragmentation. Curating Contemporary Music, red. Sylvia Freydank, Michael Rebhahn, 34–44. Mainz: Schott Verlag, 2019.
  Google Scholar

Biernacki, Tomasz. „Redefiniowanie brzmienia, czyli wykonawcy w poszukiwaniu nowej idiomatyki instrumentalnej”. Glissando 13, nr 28 (2016): 6–11.
  Google Scholar

Bishop, Claire. Sztuczne piekła. Sztuka partycypacyjna i polityka widowni, przekł. Jacek Staniszewski. Warszawa: Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, 2015.
  Google Scholar

Blumröder, Christoph von. „Neue musik”. w: Terminologie der Musik im 20. Jahrhundert, red. Hans Heinrich Eggebrecht, 299–311. Stuttgart: Franz Steiner Verlag, 1995.
  Google Scholar

Cloot, Julia. „Die Implosion des Konzertsaals: Konzertformate im Musikleben Heute”. Neue Zeitschrift für Musik 177, nr 2 (2016): 20–25.
  Google Scholar

Craenen, Paul. Composing under the Skin: The Music-making Body at the Composer’s Desk. Leuven: Leuven University Press, 2014.
  Google Scholar

Drees, Stefan. Körper, Medien, Musik. Körperdiskurse in der Musik nach 1950. Hofheim: Wolke Verlag, 2011.
  Google Scholar

Farnsworth, Brandon. „Kuratieren als Vermittlungspraxis. Geschichte, Probleme und Möglichkeiten”. Neue Zeitschrift für Musik 179, nr 5 (2018): 25–27.
  Google Scholar

Farnsworth, Brandon. Curating Contemporary Music Festivals: A New Perspective On Music’s Mediation. Bielefeld: Transcript Verlag, 2020.
  Google Scholar

Fure, Ashley. „Reflections on Risk”, https://griddarmstadt.wordpress.com/2016/08/14/reflections-on-risk-by-ashley-fure/, dostęp 7 I 2024. Glissando 13 („Avant Avant garde”), nr 24 (2014).
  Google Scholar

Hagen, Lars Petter. „Introduction: Defragmentation – Curating Contemporary Music”. OnCurating 44 (2018): 2–4.
  Google Scholar

Iddon, Martin. „Still modern”.w: Darmstädter Beiträge für Neue Musik. red. Michael Rebhahn, Thomas Schäfer. T. 25, 17–26. Mainz: Schott Verlag, 2021.
  Google Scholar

Kosińska, Marta. „Być może nie był kuratorem i nie działał w pojedynkę”. w: Zawód: kurator, red. Anna Czaban, Marta Kosińska, Karolina Sikorska, 15–50. Poznań: Galeria Miejska Arsenał, 2014.
  Google Scholar

Kreidler, Johannes. „Der aufgelöste Musikbegriff: Zerfalls- und Konsolidierungsmomente des Begriffs der Musik”. Musik & Ästhetik 20, nr 4 (2016): 85–96.
  Google Scholar

Kreidler, Johannes. „Digital Naives oder Digital Natives”. w: johannes Kreidler, Harry Lehmann, Klaus-Steffen Mahnkopf, Musik, Ästhetik, Digitalisierung. Eine Kontroverse, 55–65. Hofheim: Wolke Verlag, 2010.
  Google Scholar

Kreidler, Johannes. „Institutionen komponieren”, http://www.kreidler-net.de/theorie/institutionen.htm, dostęp 7 I 2024.
  Google Scholar

Kreidler, Johannes. „Traktat”. W: Johannes Kreidler, Harry Lehmann. Klaus-Steffen Mahnkopf, Musik, Ästhetik, Digitalisierung. Eine Kontroverse, 113–133. Hofheim: Wolke Verlag, 2010.
  Google Scholar

Kreidler, Johannes. „Zum Materialstand der Gegenwartsmusik”. Musik & Ästhetik 13, nr 4 (2009): 24–37.
  Google Scholar

„Kurator”. w: Słownik języka polskiego [online], https://sjp.pl/kurator, dostęp 7 I 2024.
  Google Scholar

Lehmann, Harry. „Avantgarde heute. Ein Theoriemodel der ästhetischen Moderne”. Musik & Ästhetik 10, nr 3 (2006): 5–41.
  Google Scholar

Lehmann, Harry. „Muzyka konceptualna jako katalizator zwrotu treściowo-estetycznego w nowej muzyce”, przekł. Tomasz Biernacki, Monika Pasiecznik, Piotr Wojciechowski, Monika Zamięcka. Glissando 10, nr 22 (2013), https://pasiecznik.wordpress. com/2013/09/13/muzyka-konceptualna-i-relacyjna/, dostęp 7 I 2024.
  Google Scholar

Lehmann, Harry. „Od wyczerpanego do samoświadomego pojęcia muzyki”, przekł. Monika Pasiecznik. Audiosfera. Koncepcje – Badania – Praktyki 5, nr 1 (2017), http://pracownia. audiosfery.uni.wroc.pl/wp-content/uploads/2018/03/Audiosfera-1-2017_lehmann.pdf, dostęp 7 I 2024.
  Google Scholar

Lehmann, Harry. Rewolucja cyfrowa w muzyce. Filozofia muzyki, przekł. Monika Pasiecznik. Warszawa: Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, 2016.
  Google Scholar

Lehmann, Harry. „Dziesięć tez na temat krytyki sztuki”, przekł. Monika Pasiecznik. Odra 51, nr 5 (2014): 51–59.
  Google Scholar

Michał Libera. Avant Avant Garde, komentarz do projektu, http://patakaind.blogspot. com/2013/06/avant-avant-garde-2.html, dostęp 7 I 2024.
  Google Scholar

Lind, Maria. „The Curatorial”. w: Selected Maria Lind Writing, wyd. Brian Kuan Wood, 57–66. Berlin: Sternberg Press, 2010.
  Google Scholar

Lewis, George E. „Improvised Music after 1950: Afrological and Eurological Perspectives”. Black Music Research Journal 16, nr 1 (1996): 215–246.
  Google Scholar

Lexikon Neue Musik, red. Jörn Peter Hiekel, Christian Utz. Stuttgart–Kassel: Metzler/Bärenreiter, 2016.
  Google Scholar

Mc Keon, ed. Heiner Goebbels and the Curatorial Composing after Cage: From Staging Works to Musicalising Encounters. London: Cambridge University Press, 2022.
  Google Scholar

Osborne, Peter. The Postconceptual Condition: Critical Essays. New York: Verso, 2018.
  Google Scholar

Pasiecznik, Monika. „Brzmiący dotyk”. dwutygodnik.com 59 (2011), https://www.dwutygodnik.com/artykul/2329-muzyka-21-jagoda-szmytka.html, dostęp 7 I 2024.
  Google Scholar

Pasiecznik, Monika. „Cyfrowi tubylcy muzyki”. Dwutygodnik.com 150 (2015), https://www. dwutygodnik.com/artykul/5622-cyfrowi-tubylcy-muzyki.html, dostęp 7 I 2024.
  Google Scholar

Pasiecznik, Monika. „Od prezentowania dzieł do tworzenia krytycznej wiedzy. eksperymenty kuratorskie w publicznym koncercie pierwszych dekad XXI wieku”. dysertacja doktorska, Uniwersytet Wrocławski, 2023.
  Google Scholar

Pasiecznik, Monika. „Pokolenie cyfrowe”. Glissando 19, nr 42 (2022): 45–48.
  Google Scholar

Pasiecznik, Monika. „Zwrot subiektywny albo prawdziwe homary muzyki współczesnej”, http://meakultura.pl/artykul/zwrot-subiektywny-albo-prawdziwe-homary-muzyki -wspolczesnej-1693, dostęp 7 I 2024.
  Google Scholar

Positionen (2013), nr 97 „Texte zur aktuellen Musik”.
  Google Scholar

Prensky, Marc. „Digital Natives, Digital Immigrants”. On the Horizon 9, nr 5 (2001): 1–6.
  Google Scholar

„Protein und Perotin. Gespräch über künstlerische Forschung mit Michael Kunkel”. w: Programmbuch der Darmstädter Ferienkurse für Neue Musik, red. Sylvia Freydank, Jürgen Krebber, Thomas Schäfer, Gerard Scheige, 101–109. Mainz: Schott Verlag, 2018.
  Google Scholar

Rebhahn, Michael. „Hiermit trete ich aus der Neuen Musik aus”. w: Darmstädter Beiträge zur Neuen Musik, red. Michael Rebhahn, Thomas Schäfer. T. 22, 89–95. Mainz: Schott Verlag, 2014.
  Google Scholar

Rebhahn, Michael. „How to Become a Successful Composer”, przekł. Prasqual. Glissando 13, nr 28 (2016), https://glissando.pl/tekst/how-to-become-a-successful-composer/, dostęp 7 I 2024.
  Google Scholar

Reinholdtsen, Trond. „Die Geburt des Opra durch die Krise der zeitgenössischen Musik: The Norwegian Opra”, http://www.thenorwegianopra.no/post1.html, dostęp 7 I 2024.
  Google Scholar

Reinholdtsen, Trond. „There will Be No Critical reflection”, http://www.thenorwegianopra.no/trond%20reinholdtsen_critical%20reflection.pdf, dostęp 7 I 2024.
  Google Scholar

Sarhan, François. Wikiglaçon, https://wikiglacon.org/, dostęp 7 I 2024.
  Google Scholar

Vásquez, Rolando. „The Decolonial Option and the Practice of Listening”. w: Defragmentation. Curating Contemporary Music, red. Sylvia Freydank, Michael Rebhahn, 45–52. Mainz: Schott Verlag, 2019.
  Google Scholar

Walentynowicz, Małgorzata. „Sound and image – manipulacja percepcją”. Glissando 13, nr 28 (2016): 50–53.
  Google Scholar

Walshe, Jennifer. Historical Documents of the Irish Avant-Garde, http://www.aisteach.org/, dostęp 7 I 2024.
  Google Scholar

Walshe, Jennifer. „Nowa dyscyplina + odpowiedzi”, przekł. Agata klichowska. Glissando 13, nr 29 (2016), http://glissando.pl/tekst/nowa-dyscyplina-bez-mapowania-i-podejscie-automatyczne/, dostęp 7 I 2024.
  Google Scholar


Published
2024-07-12

Cited by

Pasiecznik, M. (2024). From the Digital Revolution to a ‘Curatorial Turn’. Changes in New Music in the Early Decades of the Twenty-First Century. Muzyka, 69(2), 111–131. https://doi.org/10.36744/m.2701

Authors

Monika Pasiecznik 

Chopin University of Music Poland
https://orcid.org/0000-0003-1792-8510

Statistics

Abstract views: 7
PDF downloads: 1


License

Copyright (c) 2024 Monika Pasiecznik

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free nonexclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Muzyka, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Muzyka should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.

Articles from issues up to and including 3/2022 were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted the publisher a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in Muzyka, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.