Who Wrote 'Missa cum Credo per octavas' – Leszczyński or Mielczewski?

Peer-reviewed

Maciej Jochymczyk


Jagiellonian University, Kraków (Poland)
https://orcid.org/0000-0003-0967-9681

Abstract

Two Masses (Missa per octavas and Missa cum Credo per octavas) held in the Archives of Kraków Cathedral Chapter on Wawel Hill have been attributed to date to Father Władysław Leszczyński (1616–80), kapellmeister at the Jasna Góra monastery in Częstochowa. As this article demonstrates, however, the latter work is not by Leszczyński, but is a modified version of a Missa pro Nativitate Domini Nostri Jesu Christi, also in the Wawel collection, signed with the initials ‘M.M.’ and attributed to Marcin Mielczewski. The article also introduces another, previously unknown source of that Mass setting and addresses the issue of the work’s attribution.


Keywords:

Missa cum Credo per octavas, Władysław Leszczyński, Missa pro Nativitate Domini Nostri Jesu Christi, Marcin Mielczewski, attribution, Jasna Góra, Rorantists’ chapel

Bebak, Marek. „Pękiel według Pękalskiego. Nieznany przekaz Missa in defectu unius contraaltus Bartłomieja Pękiela ze zbiorów Archiwum Krakowskiej Kapituły Katedralnej”. Muzyka 63, nr 3 (2018): 111–115. doi 10.36744/m.516.
  Google Scholar

Bebak, Marek. „Życie i działalność skryptorska Macieja A. Miskiewicza. Repertuar kolegium rorantystów wawelskich w latach 1660–1682”. Muzyka 58, nr 2 (2013): 19–39.
  Google Scholar

Chybiński, Adolf. „Aleksander Władysław Leszczyński (1616–1680)”. Śpiewak 8, nr 1 (1927): 1–2.
  Google Scholar

Chybiński, Adolf. Słownik muzyków dawnej Polski do roku 1800. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1949.
  Google Scholar

Jasiński, Tomasz. „Cato – Mielczewski – Żebrowski. Trzy przyczynki do badań nad muzyką staropolską”. Muzyka 53, nr 2 (2008): 41–67.
  Google Scholar

Jasiński, Tomasz. „Msze «łowickie» w nowej perspektywie badawczej”. W: Marcin Mielczewski. Studia, red. Zygmunt M. Szweykowski, 151–175. Kraków: Musica Iagellonica, 1999.
  Google Scholar

Jochymczyk, Maciej. „Nieznany utwór Władysława Leszczyńskiego w zbiorach archiwów słowackich”. Muzyka 52, nr 1 (2007): 129–132.
  Google Scholar

Jochymczyk, Maciej. „Wstęp”. W: Władysław Leszczyński, Dzieła zebrane / Collected Works, wyd. Maciej Jochymczyk, 4–12. Kraków: Musica Iagellonica, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 2023 (= Musica Claromontana 12).
  Google Scholar

Jochymczyk, Maciej. Muzyka religijna u progu klasycyzmu. Amandus Ivanschiz OSPPE (1727–1758). Lublin: Polihymnia, 2014 (= Musica Claromontana 5).
  Google Scholar

Konik, Marcin. „Twórczość o. Władysława Leszczyńskiego OSPPE w świetle nowych badań – próba atrybucji repertuaru XVII-wiecznych hymnów jasnogórskich”. W: Liturgia w klasztorach paulińskich w Polsce. Źródła i początki, red. Remigiusz Pośpiech, 437–454. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2012 (= Musica Claromontana 1).
  Google Scholar

Leszczyński, Władysław. Dzieła zebrane / Collected Works. Wyd. Maciej Jochymczyk. Kraków: Musica Iagellonica, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 2023 (= Musica Claromontana 12).
  Google Scholar

Mrowiec, Karol. „Missa per octavas o. Aleksandra Władysława Leszczyńskiego”. Studia Claromontana 6 (1985): 223–239.
  Google Scholar

Mrowiec, Karol. „Twórczość muzyczna o. Aleksandra Władysława Leszczyńskiego, kompozytora jasnogórskiego z XVII wieku (na przykładzie Mandatum novum)”. Studia Claromontana 1 (1981): 202–210.
  Google Scholar

Patalas, Aleksandra. „An Unknown Missa ‘Ave Maris Stella’ by Asprilio Pacelli”. Musica Iagellonica 1 (1995): 23–50.
  Google Scholar

Przybyszewska-Jarmińska, Barbara. „Leszczyński, Aleksander, Ordensname Władysław”. W: Die Musik in Geschichte und Gegenwart, Personenteil. T. 11, szp. 20–21. Kassel–Basel, etc.: Bärenreiter; Stuttgart–Weimar: Metzler, 2004.
  Google Scholar

Przybyszewska-Jarmińska, Barbara. „Marcin Mielczewski – katalog tematyczny utworów”. W: Marcin Mielczewski. Studia, red. Zygmunt M. Szweykowski, 27–65. Kraków: Musica Iagellonica, 1999.
  Google Scholar

Przybyszewska-Jarmińska, Barbara. Marcin Mielczewski: Opera Omnia, seria II. Katalog tematyczny utworów. Warszawa: Instytut Sztuki PAN , 2013 (= Monumenta Musicae in Polonia, A).
  Google Scholar

Przybyszewska-Jarmińska, Barbara. Muzyka pod patronatem polskich Wazów. Marcin Mielczewski. Warszawa: Instytut Sztuki PAN , 2011.
  Google Scholar

Siniarska-Czaplicka, Jadwiga. Katalog filigranów czerpalni Rzeczypospolitej zebrany z papieru druków tłoczonych w latach 1500–1800. Łódź: Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Przemysłu Papierniczego w Polsce, 1983.
  Google Scholar

Słownik muzyków polskich. Red. Józef M. Chomiński. T. 1. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1964.
  Google Scholar

Szweykowski, Zygmunt M. „Katalog dzieł Marcina Mielczewskiego”. W: Marcin Mielczewski: Opera Omnia. T. 1: Canzony instrumentalne, red. Zygmunt M. Szweykowski, 22–46. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1986 (= Monumenta Musicae in Polonia A).
  Google Scholar

Szweykowski, Zygmunt M. „Leszczyński Aleksander Władysław”. W: Encyklopedia Muzyczna PWM, red. Elżbieta Dziębowska. T. 5, 337. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1997.
  Google Scholar

Zwolińska, Elżbieta. „Wstęp”. W: Dwie msze ad imitationem z rękopisu Kk I.1, wyd. Elżbieta Zwolińska, 7–25. Kraków: Musica Iagellonica, 2016 (= Musica in Ecclesia Cathedrali Cracoviensi Audita 3).
  Google Scholar


Published
2024-03-29

Cited by

Jochymczyk, M. (2024). Who Wrote ’Missa cum Credo per octavas’ – Leszczyński or Mielczewski?. Muzyka, 69(1), 3–20. https://doi.org/10.36744/m.2529

Authors

Maciej Jochymczyk 

Jagiellonian University, Kraków Poland
https://orcid.org/0000-0003-0967-9681

Statistics

Abstract views: 121
PDF downloads: 68


License

Copyright (c) 2024 Maciej Jochymczyk

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free nonexclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Muzyka, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Muzyka should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.

Articles from issues up to and including 3/2022 were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted the publisher a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in Muzyka, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.