Berghof on the Operatic Stage. Adaptive Strategies in Paweł Mykietyn’s 'The Magic Mountain' to a Libretto by Małgorzata Sikorska-Miszczuk

Magdalena Nowicka-Ciecierska


Adam Mickiewicz University in Poznań (Poland)
https://orcid.org/0000-0003-1013-1146

Abstract

This article explores how Thomas Mann’s novel The Magic Mountain was adapted for Paweł Mykietyn’s opera to a libretto by Małgorzata Sikorska-Miszczuk. Since a libretto’s primary function is to convey content, most attention has been devoted to that aspect of the opera, but the musical elements which complement the verbal content in a significant manner are also pointed out. Written in metaphorical language, the opera’s text is based on short, condensed scenes of a fragmentary nature, which is evident in allusions to the novel filtered through the librettist’s vision.

One characteristic element of this libretto consists of questions that form the basis for the dialogues between the protagonists. The text represents a striking reduction of Mann’s novel, which served merely as a source of inspiration. The authors of the concept behind the libretto (Małgorzata Sikorska-Miszczuk and Andrzej Chyra) were motivated by a desire to expand some of the themes not developed in Mann’s original, and thus to create an apocryphal version of the novel, bringing out elements which remained unclear, but without the need to strictly represent the course of the narrative. By bringing existential problems to the fore, the librettists shifted the focus and centre of gravity to the protagonists’ feelings and emotional states, while the political and social strands present in Mann’s novel were passed over entirely.

According to Eugenio Spedicato’s typology of intermedial translation, the librettists applied, apart from a reduction of the novel, such techniques as condensation, diffusion and amplification. Despite the radical reduction of the one-thousand-page novel to a poetical text of about thirty pages, the libretto also preserves some degree of ‘sameness’ by transplanting the novel’s main characters to the opera, and retaining the main axis of the plot and the relations between its protagonists. Elements of operatic amplification include the character of the American woman, the symbolic figure of death in the form of an anaconda, the expanded love scenes, and references to the codes of contemporary pop culture. The composer’s modern approach to writing an opera made the work more illustrative, not only on the musical level; concrete sounds also largely supplement the text of the libretto. Those two layers are essential bearers of content.


Keywords:

The Magic Mountain, Paweł Mykietyn, Małgorzata Sikorska-Miszczuk, Thomas Mann, opera, adaptation, libretto

Bogucki, Marcin. „Najczystsza postać niearystotelesowskiej poetyki”. Dialog 63, nr 2 (2018): 47–57.
  Google Scholar

Bręńska, Aleksandra. „No choice for the living, no choice for the dead” – o libretcie opery Śmierć w Wenecji Benjamina Brittena”. W: Natchnienia poety i muzyka żenić się z sobą powinny, red. Elżbieta Nowicka, Alina Borkowska-Rychlewska, 171–181. Poznań: PTPN, 2013.
  Google Scholar

Chłopecki, Andrzej. „Meandry Pawła Mykietyna”. Dwutygodnik 61 (2011), http://www.dwutygodnik.com/artykul/2434-meandry-pawla-mykietyna.html, 15 VII 2021.
  Google Scholar

Choczaj, Małgorzata. „O adaptacji, ekranizacji, przekładzie intersemiotycznym i innych zmartwieniach teorii literatury, filmu i mediów”, Przestrzenie Teorii 16 (2011): 11–39.
DOI: https://doi.org/10.14746/pt.2011.16.1   Google Scholar

Cieślak, Jacek. „Wyłuskać perłę spośród ziarenek fasoli. Wywiad z Małgorzatą Sikorską-Miszczuk”. Przestrzenie Teatru 10 (2015), http://www.teatr-pismo.pl/przestrzenie-teatru/1253/wyluskac_perle_sposrod_ziarenek_fasoli/, dostęp 15 VII 2021.
  Google Scholar

Cyran, Krzysztof. „Moc zasugerowanej nadziei. Paweł Mykietyn o Pasji wg św. Marka w rozmowie z Krzysztofem Cyranem”. Teoria Muzyki 11 (2017): 134–135.
  Google Scholar

Cyz, Tomasz. „Pod podszewką realności”. Ruch Muzyczny 59, nr 7 (2015): 70.
  Google Scholar

Czarodziejska Góra na podstawie powieści Thomasa Manna. Mykietyn. Sikorska-Miszczuk. Chyra. Bałka. Poznań: Fundacja Malta, 2015.
  Google Scholar

De Mori, Bernd Brabec. „About Magical Singing, Sonic Perspectives, Ambient Multinatures, and the Conscious Experience”. Indiana 29 (2012), 73–101, Ibero-Amerikanisches Institut Preußischer Kulturbesitz Berlin, Alemania, http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=247026964004, dostęp 15 VII 2021.
  Google Scholar

Dębowska, Anna. „Sanatorium bez klepsydry – operowa Czarodziejska góra na Malcie”. Gazeta Wyborcza z dn. 12 VI 2015, https://wyborcza.pl/7,75410,18104499,sanatorium-bez-klepsydry-operowa-czarodziejska-gora-na-malcie.html, dostęp 6 VI 2021.
  Google Scholar

Egri, Peter. „Czarodziejska Góra – Ulisses”, przekł. Maria Boduszyńska-Borowikowa. W: Tomasz Mann w oczach krytyki światowej, red. Aleksander Rogalski, 139–178. Warszawa: PIW, 1975.
  Google Scholar

Goebbels, Heiner. „Przeciw Gesamtkunstwerk. Ku różnicy sztuk”, przekł. Anna R. Burzyńska. W: tegoż: Przeciw Gesamtkunstwerk, wybór i wstęp Lukáš Jiřička, przekł. Anna R. Burzyńska i Sławomir Wojciechowski, 97–107. Kraków: Korporacja Ha!art, 2015.
  Google Scholar

Helman, Alicja. „Czy i jak adaptować prozę Manna?”. Ekrany 2 (2019): 90–94.
  Google Scholar

Hawryluk, Jacek. „Czarodziejska góra Mykietyna, Chyry i Bałki na festiwalu Malta. Operowa sztuka manipulacji czasem”. Gazeta Wyborcza z dn. 24 IV 2015, https://wyborcza.pl/7,75410,18266377,czarodziejska-gora-mykietyna-chyry-i-balki-na-festiwalu-malta.html, dostęp 15 VII 2021.
  Google Scholar

Huber, Jürg. „Eros und Thanatos”. Neue Bücher Zeitung, http://www.nzz.ch/article8FGP0-1.427300, dostęp 15 VII 2021.
  Google Scholar

Kosiewski, Piotr. „Umysł ścisły o uczuciach. Wywiad z Pawłem Mykietynem”. Tygodnik Powszechny z dn. 5 VII 2015, https://www.tygodnikpowszechny.pl/umysl-scisly-o-uczuciach-29074, dostęp 15 VII 2021.
  Google Scholar

Lisiecka, Katarzyna. „Z poetyki libretta. Kilka uwag o dramatycznych i epickich walorach dzieła operowego”. W: Horyzonty opery, red. Dobrochna Ratajczakowa, Katarzyna Lisiecka, 115–130. Poznań: PTPN, 2012.
  Google Scholar

Łukasiewicz, Małgorzata. „Tomasz Mann i cudze słowa”. Teksty Drugie 14, nr 5 (2003): 60–81.
  Google Scholar

Mann, Tomasz. Czarodziejska góra, przekł. Józef Kramsztyk. Warszawa: Czytelnik, 1982.
  Google Scholar

Mann, Tomasz. Eseje, przekł. Irena i Egon Naganowscy. Warszawa: PIW, 1964.
  Google Scholar

Nowicka, Magdalena. „Idiomatic Features of the Compositional Style of Paweł Mykietyn in the Opera Czarodziejska góra [The magic mountain] – a Reconnaissance”. Interdisciplinary Studies in Musicology 16 (2016): 9–25.
  Google Scholar

Nowicka, Magdalena. „W operze współczesnej zachwycająca jest jej różnorodność. Rozmowa z Agatą Zubel”. MEAKULTURA, http://meakultura.pl/artykul/w-operze-wspolczesnej-zachwycajaca-jest-jej-roznorodnosc-rozmowa-z-agata-zubel-1651, dostęp 15 VII 2021.
  Google Scholar

Pakalski, Dariusz. „Hansa Castorpa sen o wielkości natury”. Studia z historii filozofii 1 (2013), 107–120.
DOI: https://doi.org/10.12775/szhf.2013.007   Google Scholar

Puchalska, Iwona. Sztuka adaptacji: literatura romantyczna w operze dziewiętnastowiecznej. Kraków: Universitas, 2004.
  Google Scholar

Schmid, Walter. „Die Oper Zauberberg feiert Uraufführung”. Churer Magazin, http://www.churermagazin.ch/pages/archive/200209/zauberberg.htm, dostęp 15 VII 2021.
  Google Scholar

Słowacki, Juliusz. Lilla Weneda. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1986.
  Google Scholar

Spedicato, Eugenio. Literatur auf dem Leinwand am Beispiel von Luchino Viscontis „Morte a Venezia”. Würzburg: Koenigshausen&Neumann, 2008.
  Google Scholar

Stomma, Ludwik. „Opera nie na temat”. Polityka 59, nr 27 (2015): 104.
  Google Scholar

Suprynowicz, Adam. „Szlachetna rozrywka: Felieton obok tematu”. Ruch Muzyczny 59, nr 8 (2015): 21.
  Google Scholar

Szczecińska, Ewa. „Labirynt miłości, życia i śmierci”. Ruch Muzyczny 59, nr 7 (2015): 68.
  Google Scholar

Szczecińska, Ewa, Jan Topolski. „Wywiad: Paweł Mykietyn”. Glissando 16 (2010), http://glissando.pl/tekst/wywiad-pawel--mykietyn-2/, dostęp 15 VII 2021.
  Google Scholar

Walczak, Jakub. „Libretto jako (u)twór. Zagadnienia genologiczne i metodologiczne – zarys problematyki”. Przestrzenie Teorii 22 (2014): 89–100.
DOI: https://doi.org/10.14746/pt.2014.22.5   Google Scholar

Wydmuch, Marek. Droga do Berghofu. Posłowie. W: Tomasz Mann. Czarodziejska góra, przekł. Józef Kramsztyk, 369–376. Warszawa: Czytelnik, 1982.
  Google Scholar


Published
2022-01-12

Cited by

Nowicka-Ciecierska, M. (2022). Berghof on the Operatic Stage. Adaptive Strategies in Paweł Mykietyn’s ’The Magic Mountain’ to a Libretto by Małgorzata Sikorska-Miszczuk . Muzyka, 66(4), 96–114. https://doi.org/10.36744/m.1073

Authors

Magdalena Nowicka-Ciecierska 

Adam Mickiewicz University in Poznań Poland
https://orcid.org/0000-0003-1013-1146

Statistics

Abstract views: 198
PDF downloads: 155


License

Copyright (c) 2021 Magdalena Nowicka-Ciecierska

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free nonexclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Muzyka, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Muzyka should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.

Articles from issues up to and including 3/2022 were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted the publisher a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in Muzyka, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.