O szkole neapolitańskiej inaczej w monografii Guida Oliveriego „String Virtuosi in Eighteenth-Century Naples”
Abstrakt
Artykuł jest recenzją monografii wydawnictwa Cambridge University Press (2024), poświęconej dotąd zaniedbanemu obszarowi badań, jakim jest twórczość instrumentalna tzw. szkoły neapolitańskiej. Publikacja Guida Olivieriego to efekt trzydziestu lat jego pionierskiej pracy, opartej na źródłach pomijanych i niedostępnych dla badaczy spoza środowiska neapolitańskiego. Autor wydobywa na światło dzienne niesłusznie zapomniany repertuar oraz postaci, które cieszyły się sławą w ojczyźnie i miały wpływ na muzykę europejską XVIII wieku. Ukazuje oddziaływanie wydarzeń politycznych na twórczość muzyczną Neapolu i kariery jego instrumentalistów.
Słowa kluczowe:
neapolitańska muzyka instrumentalna, muzyka włoska XVIII w., wpływy włoskie w muzyce francuskiej i austriackiej, mecenat muzyczny, Neapol, wirtuoziBibliografia
Baragwanath, Nicholas. The Solfeggio Tradition: A Forgotten Art of Melody in the Long Eighteenth Century. Oxford: Oxford University Press, 2020.
DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780197514085.001.0001
Google Scholar
Bettarini, Luciano. „Appunti critici sulle «Sette Sonate» per flauto e archi di Alessandro Scarlatti”. Chigiana 25, nr 5 (1968): 239–246.
Google Scholar
Bossa, Renato. „Le sonate a quattro di Giuseppe Antonio Avitrano (1713)”. Miscellanea musicologica 2 (1987): 307–322.
Google Scholar
Degrada, Francesco. „Appunti critici sui concerti di Francesco Durante”. Chigiana 24, nr 4 (1967): 145–165.
Google Scholar
Degrada, Francesco. „Le musiche strumentali di Nicolò Porpora”. Chigiana 25, nr 5 (1968): 99–125.
Google Scholar
DelDonna, Anthony R. Instrumental Music in Late Eighteenth-Century Naples: Politics, Patronage and Artistic Culture. Cambridge: Cambridge University Press, 2021.
DOI: https://doi.org/10.1017/9781108770064
Google Scholar
Di Benedetto, Renato. „The Sonate a quattro of Angelo Ragazzi (1736)”. W: International Musicological Society Congress Report (Copenhagen, 1972), red. Henrik Glahn et al., 356–365. København: Edition W. Hansen, 1974.
Google Scholar
Di Benedetto, Renato, Dinko Fabris. „Naples. 3. The Spanish era (1503–1734)”. W: Grove Music Online, https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.42068, dostęp 11 VI 2025.
DOI: https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.42068
Google Scholar
Hirshberg, Jehoash, Simon McVeigh. The Italian Solo Concerto, 1700–1760: Rhetorical Strategies and Style History. Woodbridge: Boydell Press, 2004.
Google Scholar
Hutchings, Arthur. The Baroque Concerto. London: Faber & Faber, 1978.
Google Scholar
Marchitelli, Mascitti e la musica strumentale napoletana fra Sei e Settecento, red. Guido Olivieri. Lucca: LIM, 2023.
Google Scholar
Maunder, Richard. The Scoring of Baroque Concertos. Woodbridge: Boydell & Brewer, 2004.
Google Scholar
Newman, William S. The Sonata in the Baroque Era. New York: W. W. Norton & Co., 1983
Google Scholar
Olivieri, Guido. „Aggiunte a La scuola musicale di Napoli di F. Florimo: I contratti dei figlioli della Pietà dei Turchini nei protocolli notarili (1677–1713)”. W: Francesco Florimo e l’Ottocen to musicale, red. Rosa Cafiero, Marina Marino. T. 2, 717–772. Reggio Calabria: Jason, 1999.
Google Scholar
Olivieri, Guido. „Cello Teaching and Playing in Naples in the Early Eighteenth Century: Francesco Paolo Supriani’s Principij da imparare a suonare il violoncello”. W: Performance Practice: Issues and Approaches, red. Timothy D. Watkins, 109–136. Ann Arbor, MI: Steglein, 2009.
Google Scholar
Olivieri, Guido. „Condizione sociale dei musicisti nella Napoli del ’700: Pietro Marchitelli”. W: Napoli Musicalissima: Studi in onore del 70.mo compleanno di Renato Di Benedetto, red. Enrico Careri, Pierpaolo De Martino, 45–68. Lucca: Libreria Musicale Italiana, 2006.
Google Scholar
Olivieri, Guido. „The Early History of the Cello in Naples: Giovanni Bononcini, Rocco Greco and Gaetano Francone in a Forgotten Manuscript Collection”. Eighteenth-Century Music 18, nr 1 (2021): 65–97. doi.org/10.1017/S1478570620000457.
DOI: https://doi.org/10.1017/S1478570620000457
Google Scholar
Olivieri, Guido. „The «Fiery Genius»: The Contribution of Neapolitan Virtuosi to the Spread of the String Sonata (1684–1736)”. Dysertacja doktorska, University of California, 2005.
Google Scholar
Olivieri, Guido. „Geminiani e Napoli”. Nuova Rivista Musicale Italiana, 34, nr 1 (2000, n.s.): 27–42.
Google Scholar
Olivieri, Guido. „Musica strumentale a Napoli nell’età di Pergolesi: Le sonate per tre violini e basso”. Pergolesi Studies 4 (2000): 193–207.
Google Scholar
Olivieri, Guido. „Per una storia della tradizione violinistica napoletana: Giovanni Carlo Cailò”. W: Fonti d’archivio per la storia della musica e dello spettacolo a Napoli tra XVI e XVIII sec., red. Paologiovanni Maione, 227–249. Naples: Editoriale Scientifica, 2001.
Google Scholar
Olivieri, Guido. „Prassi e didattica del violoncello nella Napoli del Settecento: Un bilancio degli studi”. W: Gli esordi del violoncello a Napoli, red. Dinko Fabris, 117–128. Barletta: Cafagna, 2020.
Google Scholar
Olivieri, Guido. „«Si suona a Napoli!» I rapporti fra Napoli e Parigi e i primordi della Sonata in Francia”. Studi Musicali 25 (1996): 409–427.
Google Scholar
Olivieri, Guido. String Virtuosi in Eighteenth-Century Naples. Culture, Power, and Music Institutions. Cambridge: Cambridge University Press, 2024. doi.org/10.1017/9781009273671.
DOI: https://doi.org/10.1017/9781009273671
Google Scholar
Olivieri, Guido. „Stylistic Influences of Arcangelo Corelli’s Music on the Neapolitan Violin Sonata Repertory”. Basler Jahrbuch für Historische Musikpraxis 37 (2016): 211–235.
Google Scholar
Olivieri, Guido. „Una nuova collezione di sonate di Pietro Marchitelli”. W: Marchitelli, Mascitti e la musica strumentale napoletana fra Sei e Settecento, red. Guido Olivieri, 3–36. Lucca: LIM, 2023.
Google Scholar
Sanguinetti, Giorgio. The Art of Partimento: History, Theory, and Practice in Naples. Oxford: Oxford University Press, 2012.
Google Scholar
Van Tour, Peter. Counterpoint and Partimento: Methods of Teaching Composition in Late Eighteenth-Century Naples. Uppsala: Uppsala Universitet, 2015.
Google Scholar
Statystyki
Abstract views: 1PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Piotr Wilk

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.