Badania muzycznej intertekstualności: rynek pierwotny i wtórny. O książce „Intertextuality in Music: Dialogic Composition”
Abstrakt
Omawiane studia otwierają obiecujące perspektywy badawcze, wprowadzając pojęcie intertekstualności do badań nad muzyką. W kluczowych artykułach: Lawrence Kramer argumentuje, że muzyczna intertekstualność funkcjonuje na zasadach cytatu, aluzji i przyległości, Nicholas Cook kontrastuje mentalność autonomiczną i multimedialną, Michael Klein odnosi intertekstualność do kształtowania podmiotowości, a J. Peter Burkholder ujmuje ją jako mechanizm odnawiania tradycji. W zbiorze znalazły się zarówno badania wychodzące od teorii intertekstualności, jak i takie, które przystosowują do niej wcześniejsze metodologie.
Słowa kluczowe:
intertekstualność, dialogiczność, kompozycja, transtekstualnośćBibliografia
Berger, Karol. Potęga smaku. Teoria sztuki, przekł. Anna Tenczyńska. Gdańsk: Słowo/ Obraz Terytoria, 2008.
Google Scholar
Dahlhaus, Carl, Hans Heinrich Eggebrecht. Co to jest muzyka?, przekł. Dorota Lachowska. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1992.
Google Scholar
Dahlhaus, Carl. Idea muzyki absolutnej i inne studia, przekł. Antoni Buchner. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1988.
Google Scholar
Dahlhaus, Carl. Podstawy historii muzyki, przekł. Zbigniew Skowron. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2010.
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323527039
Google Scholar
Dahlhaus, Carl. Estetyka muzyki, przekł. Zbigniew Skowron. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Wraszawskiego, 2007.
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323529767
Google Scholar
Hatten, Robert S. „The Place of Intertextuality in Music Studies”. American Journal of Semiotics 3 (1985): 69–82.
DOI: https://doi.org/10.5840/ajs1985345
Google Scholar
Intertextuality in Music: Dialogic Composition, red. Violetta Kostka, Paule F. de Castro, William A. Everett. London–New York: Routledge, 2021.
Google Scholar
Karbusický, Vladimir. „Intertextualität in der Musik”. W: Dialog der Texte. Hamburger Kolloquium zur Intertextualität, red. Wolf Schmid, Wolf-Dieter Stempel, 361–398. Wien: Wiener Slawistischer Almanach, 1983.
Google Scholar
Klein, Michael L. Intertextuality in Western Art Music. Bloomington: Indiana University Press, 2005.
DOI: https://doi.org/10.2979/2071.0
Google Scholar
Krzysztof Penderecki – Music in the Intertextual Era: Studies and Interpretation, red. Mieczysław Tomaszewski, Ewa Siemdaj. Kraków: Akademia Muzyczna, 2005.
Google Scholar
Kurpiński, Karol. „O ekspresji muzycznej i naśladowaniu”. Tygodnik Muzyczny i Dramatyczny 2 nr 6 (1821): 21–22.
Google Scholar
Kramer, Lawrence. The Thought of Music. Berkeley: University of California Press, 2016.
DOI: https://doi.org/10.1525/california/9780520288799.001.0001
Google Scholar
Methew, Nicholas. Political Beethoven. New York: Cambridge University Press, 2013.
Google Scholar
The Oxford Handbook of Topic Theory, red. Danuta Mirka. New York: Oxford University Press, 2014.
Google Scholar
The Pop Palimpsest: Intertextuality in Recorded Popular Music, red. Lori Burns, Serge Lacasse. Ann Arbor: University of Michigan Press, 2018.
Google Scholar
Statystyki
Abstract views: 18PDF downloads: 13
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Paweł Siechowicz

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.