„Kompozytor wykwintnej muzyki kameralnej”. Ku rozwikłaniu zagadki Kwartetu smyczkowego op. 19 Józefa Kofflera
Abstrakt
Niniejszy artykuł dokumentuje odnalezienie Kwartetu smyczkowego op. 19 Józefa Kofflera w Royal College of Music w Londynie. Studium obejmuje analizę manuskryptu oraz korespondencji, które obrazują zabiegi kompozytora o wykonanie dzieła. Przeprowadzona analiza eksploruje zastosowaną technikę dodekafoniczną oraz związki Kwartetu z powstałą sześć lat później IV Symfonią, uwypuklając wpływy Schönberga. Poczynione ustalenia skłaniają do reinterpretacji znaczenia obu kompozycji w dorobku twórczym Kofflera.
Słowa kluczowe:
Józef Koffler, rękopis, Kwartet smyczkowy op. 19, IV Symfonia op. 26, technika dwunastotonowa, analiza muzycznaBibliografia
Agerby, Aksel. ‘Det internationale selskab for ny musik: Referat af det 13. Delegeretmøde.’ Dansk Musik Tidsskrift 9, no. 7 (1934): 151–153, Seismograf, https://seismograf.org/dmt/9/07/det-in-ternationale-selskab-ny-musik-referat-af-det-13-delegeretmoede, accessed 10 May 2024.
Google Scholar
Almanach i leksykon Żydostwa polskiego. Vol. 2, ed. Roman Goldberger, Lviv: Herman Diker, 1938. http://www.sbc.org.pl/Content/21139/PDF/21139.pdf, accessed 1 July 2023.
Google Scholar
Blanch, Daniel. ‘Antoni Brosa.’ Interpretscatalanshistorics, https://www.interpretscatalansh-istorics.com/cat/ver-Antoni-Brosa-24, accessed 14 May 2024.
Google Scholar
Cvetko, Dragotin. ‘Iz korespondence Slavku Ostercu.’ Muzikološki zbornik 11 (1975): 82–92.
DOI: https://doi.org/10.4312/mz.11.1.82-92
Google Scholar
Gołąb, Maciej. ‘Documenta Koffleriana: Przegląd materiału źródłowego i perspektywy dalszych badań.’ Muzyka 41, no. 2 (1996): 131–137.
Google Scholar
Gołąb, Maciej. Józef Koffler. Compositional Style and Source Documents, transl. by Maksymilian Kapelański, Marek Żebrowski, and Linda Schubert, with a foreword by Antony Polonsky. Los Angeles: Polish Music Center at USC, 2004 (= Polish Music History Series 8).
Google Scholar
Haselböck, Lukas. ‘Józef Koffler. Ein vergessener Pionier der Zwölftonmusik.’ In: Musik und kulturelle Identität, eds. Detlef Altenburg and Rainer Bayreuther, 555–562. Kassel: Bärenreiter, 2012 (= Freie Referate und Forschungen 3).
Google Scholar
Koffler, Józef. ‘Drei Begegnungen.’ In: Arnold Schönberg zum 60. Geburtstag, 36–38. Vienna: Universal-Edition, 1934.
Google Scholar
Koffler, Józef. ‘12 tonów.’ Wiadomości Literackie 13, no. 10 (1936): 6.
Google Scholar
Lindstedt, Iwona. Dodekafonia i serializm w twórczości kompozytorów polskich XX wieku Lublin: Polihymnia, 2001.
Google Scholar
Lindstedt, Iwona. ‘Dodekafonia w symfoniach Józefa Kofflera.’ Muzyka 41, no. 2 (1996): 17–73.
Google Scholar
Masters, Glies. ‘New-Music Internationalism: The ISCM Festival, 1922–1939.’ PhD diss., King’s College, London, 2021. https://kclpure.kcl.ac.uk/ws/portalfiles/portal/156634738/2021_Masters_Giles_1101346_ethesis.pdf, accessed 14 October 2021.
Google Scholar
Mazepa, Leszek. ‘Okres radziecki w życiu i twórczości Józefa Kofflera.’ Muzyka 28, no. 1 (1983): 67–100.
Google Scholar
Mazepa, Leszek. Storinky muzychnoho mynuloho L’vova (z neopublikovanoho). Lviv: SPOLOM, 2001.
Google Scholar
Plohn, Alfred. ‘Josef Koffler: Ein junger polnischer Komponist.’ Signale für die musikalische Welt 91, nos. 23/24 (5 June 1933): 435–439.
Google Scholar
Reittererová, Vlasta and Hubert Reitterer. ‘Musik und Politik – Musikpolitik: Die Internationale Gesellschaft für Neue Musik im Spiegel des brieflichen Nachlasses von Alois Hába 1931–1938.’ Miscellanea Musicologica 36 (1999): 129–310.
Google Scholar
Reittererová, Vlasta and Hubert Reitterer. ‘Alois Hába – Slavko Osterc: Briefwechsel 1931–1940’ (2003). https://www.gkr.uni-leipzig.de/fileadmin/Fakultät_GKR/Musikwissenschaft/2.2-Forschung/Musikerbriefe/14_ReittererEd.pdf, accessed 10 January 2022.
Google Scholar
Reittererová, Vlasta and Hubert Reitterer. ‘Alois Hába – Slavko Osterc: Briefwechsel 1931–1940.’ Musikgeschichte in Mittel- und Osteuropa 10 (2005): 160–172.
Google Scholar
Rufer, Joseph. Composition with Twelve Notes Related Only to One Another, transl. by Humphrey Searle. New York: Boosey & Hawkes, 1954.
Google Scholar
Savchuk, Igor. ‘Borys Lyatoshyns’kyy i pol’s’ka kul’tura: typolohichni osoblyvosti’. In: Naukovyi visnyk Natsional’noyi muzychnoyi akademiyi Ukrayiny imeni P.I. Chaykovs’koho no. 114 (2006): 16–49.
Google Scholar
Schoenberg, Arnold. ‘Excerpt from a Letter to Rudolf Kolisch, July 27, 1932.’ In: Schoenberg’s Program Notes and Musical Analyses, ed. J. Daniel Jenkins, 378–387. New York: Oxford University Press, 2016 (= Schoenberg in Words 5).
Google Scholar
Schoenberg, Arnold. ‘For a Treatise on Composition’ (1931). In: Style and Idea. Selected Writings of Arnold Schoenberg, ed. Leonard Stein, transl. by Leo Black, 264–267. London and Boston: Faber and Faber, 1975.
Google Scholar
Schoenberg, Arnold. ‘Program Notes for the Juilliard String Quartet Performance of the Four String Quartets, End of December 1949 or Early January 1950.’ In: Schoenberg’s Program Notes and Musical Analyses, ed. J. Daniel Jenkins, 378–387. New York: Oxford University Press, 2016 (= Schoenberg in Words 5).
Google Scholar
Schoenberg, Arnold. Theory of Harmony, transl. by Roy E. Carter. Berkeley: University of California Press, 1983.
Google Scholar
Shreffler, Anne C. ‘The International Society for Contemporary Music and its Political Context (Prague, 1935).’ In: Music and International History in the Twentieth Century, ed. Jessica C.E. Gienow-Hecht, 58–90. New York: Berghahn, 2015.
DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctt9qctrx.8
Google Scholar
Statystyki
Abstract views: 9PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Iwona Lindstedt

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Iwona Lindstedt, Roman Palester jako pionier polskiej muzyki filmowej , Muzyka: Tom 64 Nr 1 (2019)
- Iwona Lindstedt, Polska refleksja o muzyce w kinie dźwiękowym w latach trzydziestych XX wieku. Główne idee i perspektywy badawcze w muzykologii , Muzyka: Tom 63 Nr 2 (2018)
- Iwona Lindstedt, Chopin, taniec i piosenka, czyli o muzyce filmowej Andrzeja Panufnika z lat międzywojennych , Muzyka: Tom 68 Nr 2 (2023)