Studia nad muzyką Indonezji w Polsce i na świecie
Abstrakt
Etnomuzykologię przyjęło się uważać za dyscyplinę anty-kanoniczną, chociaż zdecydowanie nie można zaprzeczyć istnieniu stałych obszarów zainteresowań – zarówno badawczych, jak i edukacyjnych (Danielson 2007). Do takich stałych obszarów zalicza się muzyka indonezyjska, a zwłaszcza jawajska, która jako przedmiot badań funkcjonuje od czasów Jaapa Kunsta (pocz. XX w.). Jego prace z lat trzydziestych i czterdziestych położyły podwaliny pod subdyscyplinę studiów etnomuzykologicznych – studia nad muzyką indonezyjską oraz – w szerszym zakresie – nad sztukami performatywnymi Indonezji.
W Polsce zainteresowania badawcze muzyką indonezyjską – w porównaniu do badań na świecie, zwłaszcza w USA – znajdują się na początku swojej drogi, niemniej tego ich rozwój jest dynamiczny, ekspansywny i przyszłościowy.
Niniejszy artykuł systematyzuje domeny naukowych zainteresowań muzyką Indonezji, zwracając uwagę na te o największej i najmniejszej koncentracji badań. Autorka poddaje analizie przyczyny takiego stanu rzeczy, próbując nakreślić perspektywiczny plan dla polskich badań nad muzyką Indonezji.
Statystyki
Abstract views: 31PDF downloads: 18
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Marzanna Popławska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Marzanna Popławska, „Music as Heritage: Historical and Ethnographic Perspectives”, red. Barley Norton, Naomi Matsumoto, London–New York 2019 , Muzyka: Tom 67 Nr 2 (2022)