Rękopis RC 4 z Muzeum Śląskiego w Opawie i nieznana pieśń Petrusa Wilhelmiego de Grudencz

Jan Ciglbauer


Uniwersytet Karola (Czechy)
https://orcid.org/0000-0001-6968-4613

Paweł Gancarczyk


Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-7373-007X

Abstrakt

W bibliotece Muzeum Śląskiego w Opawie zachował się piętnastowieczny rękopis RC 4, który dotychczas nie był przedmiotem badań muzykologicznych. Nie zwrócono zwłaszcza uwagi na zapisany w nim repertuar polifoniczny. Autorzy podają podstawowe informacje na temat rękopisu, skupiając się na dwugłosowej pieśni Poligena exanimes, którą na podstawie obecności akrostychu „Petrus” oraz cech stylistycznych należy zaliczyć do dorobku Petrusa Wilhelmiego de Grudencz (Piotr z Grudziądza). Wpisu pieśni dokonano w ostatniej składce rękopisu, zawierającej również dwa inne utwory tego kompozytora (Phebus ecclipsi tumuli i Predulcis eurus turbinis), datowanej na podstawie znaków wodnych papieru na lata około 1431–35. Jest to jedno z najstarszych źródeł twórczości Piotra z Grudziądza, powstałe po zakończeniu jego studiów w Akademii Krakowskiej (1430) i przed przybyciem na dwór Fryderyka III Habsburga (przypuszczalnie około 1440 r.).

Poza polifonią rękopis zawiera monofoniczne pasje i lamentacje, a także pieśni jednogłosowe, przy czym obok tekstów łacińskich, pojawiają się również niemieckie oraz czeskie (erotyczna pieśń Wsed diabel babie na pleczo). Taka mieszanka repertuaru charakterystyczna jest dla źródeł związanych z łacińskimi szkołami i kolegiami uniwersyteckimi. Źródło będzie przedmiotem dalszych studiów.

Instytucje finansujące

Tekst powstał w ramach projektu badawczego nr GA ČR 15-11036S oraz projektu badawczegonr DEC-2013/11/B/HS2/02822



Opublikowane
2024-11-26

Cited By / Share

Ciglbauer, J., & Gancarczyk, P. (2024). Rękopis RC 4 z Muzeum Śląskiego w Opawie i nieznana pieśń Petrusa Wilhelmiego de Grudencz. Muzyka, 62(2), 99–105. https://doi.org/10.36744/m.3901

Autorzy

Jan Ciglbauer 

Uniwersytet Karola Czechy
https://orcid.org/0000-0001-6968-4613

Autorzy

Paweł Gancarczyk 

Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0001-7373-007X

Statystyki

Abstract views: 22
PDF downloads: 9


Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Jan Ciglbauer, Paweł Gancarczyk

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.