Rękopis RC 4 z Muzeum Śląskiego w Opawie i nieznana pieśń Petrusa Wilhelmiego de Grudencz
Jan Ciglbauer
Uniwersytet Karola (Czechy)
https://orcid.org/0000-0001-6968-4613
Paweł Gancarczyk
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-7373-007X
Abstrakt
W bibliotece Muzeum Śląskiego w Opawie zachował się piętnastowieczny rękopis RC 4, który dotychczas nie był przedmiotem badań muzykologicznych. Nie zwrócono zwłaszcza uwagi na zapisany w nim repertuar polifoniczny. Autorzy podają podstawowe informacje na temat rękopisu, skupiając się na dwugłosowej pieśni Poligena exanimes, którą na podstawie obecności akrostychu „Petrus” oraz cech stylistycznych należy zaliczyć do dorobku Petrusa Wilhelmiego de Grudencz (Piotr z Grudziądza). Wpisu pieśni dokonano w ostatniej składce rękopisu, zawierającej również dwa inne utwory tego kompozytora (Phebus ecclipsi tumuli i Predulcis eurus turbinis), datowanej na podstawie znaków wodnych papieru na lata około 1431–35. Jest to jedno z najstarszych źródeł twórczości Piotra z Grudziądza, powstałe po zakończeniu jego studiów w Akademii Krakowskiej (1430) i przed przybyciem na dwór Fryderyka III Habsburga (przypuszczalnie około 1440 r.).
Poza polifonią rękopis zawiera monofoniczne pasje i lamentacje, a także pieśni jednogłosowe, przy czym obok tekstów łacińskich, pojawiają się również niemieckie oraz czeskie (erotyczna pieśń Wsed diabel babie na pleczo). Taka mieszanka repertuaru charakterystyczna jest dla źródeł związanych z łacińskimi szkołami i kolegiami uniwersyteckimi. Źródło będzie przedmiotem dalszych studiów.
Instytucje finansujące
Autorzy
Paweł GancarczykInstytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0001-7373-007X
Statystyki
Abstract views: 22PDF downloads: 9
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Jan Ciglbauer, Paweł Gancarczyk
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Paweł Gancarczyk, Kamil Watkowski, Gdański przekaz wielogłosowej pieśni „Ihesus Christus nostra salus” z XV wieku i jego środkowoeuropejskie koneksje , Muzyka: Tom 65 Nr 2 (2020)
- Paweł Gancarczyk, Lenka Hlávková (17 VIII 1974‒21 XII 2023) , Muzyka: Tom 69 Nr 3 (2024)