Od rewolucji cyfrowej do zwrotu kuratorskiego. Przemiany w nowej muzyce w pierwszych dekadach XXI wieku
Monika Pasiecznik
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-1792-8510
Abstrakt
Ożywienie krytycznego zainteresowania warunkami produkcji i recepcji nowej muzyki, jakie obserwujemy w twórczości kompozytorskiej ostatnich kilku lat, a także publikacje naukowe, sympozja i projekty edukacyjne poświęcone kuratorstwu muzycznemu świadczą o tym, iż mamy obecnie do czynienia ze zwrotem kuratorskim w nowej muzyce. Autorka bada okoliczności, w jakich rozwinęła się świadomość kuratorska w nowej muzyce i pokazuje, że przemiany technologiczne i estetyczne, jakie dokonały się w pierwszych dekadach XXI w., miały fundamentalne znaczenie dla rozwoju tego zjawiska.
Słowa kluczowe:
nowa muzyka, kuratorstwo muzyczne, rewolucja cyfrowa w muzyce, kryzys w nowej muzyce, cyfrowi tubylcy muzykiBibliografia
Ablinger, Peter. „Due Pratiche”. In: Neue Musik und andere Künste, red. Jörn Peter Hiekel. T. 50, 236–244. Mainz: INMM Darmstadt, 2010.
Google Scholar
Amaral, Heloisa. „Yearning to Connect. A Short Introduction to Music Curatorship”, https://www.researchcatalogue.net/view/733406/819883, dostęp 7 I 2024.
Google Scholar
Barrett, Douglas. „Contemporary Art and the Problem of Music: Towards a Musical Contemporary Art”. Twentieth-Century Music 18, nr 2 (2021): 223–248.
DOI: https://doi.org/10.1017/S1478572220000626
Google Scholar
Bekker, Paul. „Neue musik”. w: Neue Musik: Dritter Band der Gesammelten Schriften, 85–118. Stuttgart–Berlin: Deutsche Verlags-Anstalt, 1923.
Google Scholar
Bhagwati, Sandeep. „How to Be a Node, a Temporary Abode. Some Ideas on Curating Contemporary Musicking”. w: Defragmentation. Curating Contemporary Music, red. Sylvia Freydank, Michael Rebhahn, 34–44. Mainz: Schott Verlag, 2019.
Google Scholar
Biernacki, Tomasz. „Redefiniowanie brzmienia, czyli wykonawcy w poszukiwaniu nowej idiomatyki instrumentalnej”. Glissando 13, nr 28 (2016): 6–11.
Google Scholar
Bishop, Claire. Sztuczne piekła. Sztuka partycypacyjna i polityka widowni, przekł. Jacek Staniszewski. Warszawa: Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, 2015.
Google Scholar
Blumröder, Christoph von. „Neue musik”. w: Terminologie der Musik im 20. Jahrhundert, red. Hans Heinrich Eggebrecht, 299–311. Stuttgart: Franz Steiner Verlag, 1995.
Google Scholar
Cloot, Julia. „Die Implosion des Konzertsaals: Konzertformate im Musikleben Heute”. Neue Zeitschrift für Musik 177, nr 2 (2016): 20–25.
Google Scholar
Craenen, Paul. Composing under the Skin: The Music-making Body at the Composer’s Desk. Leuven: Leuven University Press, 2014.
DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctt13x0ms5
Google Scholar
Drees, Stefan. Körper, Medien, Musik. Körperdiskurse in der Musik nach 1950. Hofheim: Wolke Verlag, 2011.
Google Scholar
Farnsworth, Brandon. „Kuratieren als Vermittlungspraxis. Geschichte, Probleme und Möglichkeiten”. Neue Zeitschrift für Musik 179, nr 5 (2018): 25–27.
Google Scholar
Farnsworth, Brandon. Curating Contemporary Music Festivals: A New Perspective On Music’s Mediation. Bielefeld: Transcript Verlag, 2020.
DOI: https://doi.org/10.1515/9783839452431
Google Scholar
Fure, Ashley. „Reflections on Risk”, https://griddarmstadt.wordpress.com/2016/08/14/reflections-on-risk-by-ashley-fure/, dostęp 7 I 2024. Glissando 13 („Avant Avant garde”), nr 24 (2014).
Google Scholar
Hagen, Lars Petter. „Introduction: Defragmentation – Curating Contemporary Music”. OnCurating 44 (2018): 2–4.
Google Scholar
Iddon, Martin. „Still modern”.w: Darmstädter Beiträge für Neue Musik. red. Michael Rebhahn, Thomas Schäfer. T. 25, 17–26. Mainz: Schott Verlag, 2021.
Google Scholar
Kosińska, Marta. „Być może nie był kuratorem i nie działał w pojedynkę”. w: Zawód: kurator, red. Anna Czaban, Marta Kosińska, Karolina Sikorska, 15–50. Poznań: Galeria Miejska Arsenał, 2014.
Google Scholar
Kreidler, Johannes. „Der aufgelöste Musikbegriff: Zerfalls- und Konsolidierungsmomente des Begriffs der Musik”. Musik & Ästhetik 20, nr 4 (2016): 85–96.
Google Scholar
Kreidler, Johannes. „Digital Naives oder Digital Natives”. w: johannes Kreidler, Harry Lehmann, Klaus-Steffen Mahnkopf, Musik, Ästhetik, Digitalisierung. Eine Kontroverse, 55–65. Hofheim: Wolke Verlag, 2010.
Google Scholar
Kreidler, Johannes. „Institutionen komponieren”, http://www.kreidler-net.de/theorie/institutionen.htm, dostęp 7 I 2024.
Google Scholar
Kreidler, Johannes. „Traktat”. W: Johannes Kreidler, Harry Lehmann. Klaus-Steffen Mahnkopf, Musik, Ästhetik, Digitalisierung. Eine Kontroverse, 113–133. Hofheim: Wolke Verlag, 2010.
Google Scholar
Kreidler, Johannes. „Zum Materialstand der Gegenwartsmusik”. Musik & Ästhetik 13, nr 4 (2009): 24–37.
Google Scholar
„Kurator”. w: Słownik języka polskiego [online], https://sjp.pl/kurator, dostęp 7 I 2024.
Google Scholar
Lehmann, Harry. „Avantgarde heute. Ein Theoriemodel der ästhetischen Moderne”. Musik & Ästhetik 10, nr 3 (2006): 5–41.
Google Scholar
Lehmann, Harry. „Muzyka konceptualna jako katalizator zwrotu treściowo-estetycznego w nowej muzyce”, przekł. Tomasz Biernacki, Monika Pasiecznik, Piotr Wojciechowski, Monika Zamięcka. Glissando 10, nr 22 (2013), https://pasiecznik.wordpress. com/2013/09/13/muzyka-konceptualna-i-relacyjna/, dostęp 7 I 2024.
Google Scholar
Lehmann, Harry. „Od wyczerpanego do samoświadomego pojęcia muzyki”, przekł. Monika Pasiecznik. Audiosfera. Koncepcje – Badania – Praktyki 5, nr 1 (2017), http://pracownia. audiosfery.uni.wroc.pl/wp-content/uploads/2018/03/Audiosfera-1-2017_lehmann.pdf, dostęp 7 I 2024.
Google Scholar
Lehmann, Harry. Rewolucja cyfrowa w muzyce. Filozofia muzyki, przekł. Monika Pasiecznik. Warszawa: Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, 2016.
Google Scholar
Lehmann, Harry. „Dziesięć tez na temat krytyki sztuki”, przekł. Monika Pasiecznik. Odra 51, nr 5 (2014): 51–59.
Google Scholar
Michał Libera. Avant Avant Garde, komentarz do projektu, http://patakaind.blogspot. com/2013/06/avant-avant-garde-2.html, dostęp 7 I 2024.
Google Scholar
Lind, Maria. „The Curatorial”. w: Selected Maria Lind Writing, wyd. Brian Kuan Wood, 57–66. Berlin: Sternberg Press, 2010.
Google Scholar
Lewis, George E. „Improvised Music after 1950: Afrological and Eurological Perspectives”. Black Music Research Journal 16, nr 1 (1996): 215–246.
DOI: https://doi.org/10.2307/779379
Google Scholar
Lexikon Neue Musik, red. Jörn Peter Hiekel, Christian Utz. Stuttgart–Kassel: Metzler/Bärenreiter, 2016.
Google Scholar
Mc Keon, ed. Heiner Goebbels and the Curatorial Composing after Cage: From Staging Works to Musicalising Encounters. London: Cambridge University Press, 2022.
DOI: https://doi.org/10.1017/9781009337618
Google Scholar
Osborne, Peter. The Postconceptual Condition: Critical Essays. New York: Verso, 2018.
Google Scholar
Pasiecznik, Monika. „Brzmiący dotyk”. dwutygodnik.com 59 (2011), https://www.dwutygodnik.com/artykul/2329-muzyka-21-jagoda-szmytka.html, dostęp 7 I 2024.
Google Scholar
Pasiecznik, Monika. „Cyfrowi tubylcy muzyki”. Dwutygodnik.com 150 (2015), https://www. dwutygodnik.com/artykul/5622-cyfrowi-tubylcy-muzyki.html, dostęp 7 I 2024.
Google Scholar
Pasiecznik, Monika. „Od prezentowania dzieł do tworzenia krytycznej wiedzy. eksperymenty kuratorskie w publicznym koncercie pierwszych dekad XXI wieku”. dysertacja doktorska, Uniwersytet Wrocławski, 2023.
Google Scholar
Pasiecznik, Monika. „Pokolenie cyfrowe”. Glissando 19, nr 42 (2022): 45–48.
Google Scholar
Pasiecznik, Monika. „Zwrot subiektywny albo prawdziwe homary muzyki współczesnej”, http://meakultura.pl/artykul/zwrot-subiektywny-albo-prawdziwe-homary-muzyki -wspolczesnej-1693, dostęp 7 I 2024.
Google Scholar
Positionen (2013), nr 97 „Texte zur aktuellen Musik”.
Google Scholar
Prensky, Marc. „Digital Natives, Digital Immigrants”. On the Horizon 9, nr 5 (2001): 1–6.
DOI: https://doi.org/10.1108/10748120110424816
Google Scholar
„Protein und Perotin. Gespräch über künstlerische Forschung mit Michael Kunkel”. w: Programmbuch der Darmstädter Ferienkurse für Neue Musik, red. Sylvia Freydank, Jürgen Krebber, Thomas Schäfer, Gerard Scheige, 101–109. Mainz: Schott Verlag, 2018.
Google Scholar
Rebhahn, Michael. „Hiermit trete ich aus der Neuen Musik aus”. w: Darmstädter Beiträge zur Neuen Musik, red. Michael Rebhahn, Thomas Schäfer. T. 22, 89–95. Mainz: Schott Verlag, 2014.
Google Scholar
Rebhahn, Michael. „How to Become a Successful Composer”, przekł. Prasqual. Glissando 13, nr 28 (2016), https://glissando.pl/tekst/how-to-become-a-successful-composer/, dostęp 7 I 2024.
Google Scholar
Reinholdtsen, Trond. „Die Geburt des Opra durch die Krise der zeitgenössischen Musik: The Norwegian Opra”, http://www.thenorwegianopra.no/post1.html, dostęp 7 I 2024.
Google Scholar
Reinholdtsen, Trond. „There will Be No Critical reflection”, http://www.thenorwegianopra.no/trond%20reinholdtsen_critical%20reflection.pdf, dostęp 7 I 2024.
Google Scholar
Sarhan, François. Wikiglaçon, https://wikiglacon.org/, dostęp 7 I 2024.
Google Scholar
Vásquez, Rolando. „The Decolonial Option and the Practice of Listening”. w: Defragmentation. Curating Contemporary Music, red. Sylvia Freydank, Michael Rebhahn, 45–52. Mainz: Schott Verlag, 2019.
Google Scholar
Walentynowicz, Małgorzata. „Sound and image – manipulacja percepcją”. Glissando 13, nr 28 (2016): 50–53.
Google Scholar
Walshe, Jennifer. Historical Documents of the Irish Avant-Garde, http://www.aisteach.org/, dostęp 7 I 2024.
Google Scholar
Walshe, Jennifer. „Nowa dyscyplina + odpowiedzi”, przekł. Agata klichowska. Glissando 13, nr 29 (2016), http://glissando.pl/tekst/nowa-dyscyplina-bez-mapowania-i-podejscie-automatyczne/, dostęp 7 I 2024.
Google Scholar
Autorzy
Monika PasiecznikUniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina Polska
https://orcid.org/0000-0003-1792-8510
Statystyki
Abstract views: 143PDF downloads: 130
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Monika Pasiecznik
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.