Nowo odkryta fotokopia zaginionego rękopisu tabulatury klawiszowej z klasztoru Św. Ducha w Krakowie oraz z kolekcji Aleksandra Polińskiego

Recenzowany

Grzegorz Joachimiak


Uniwersytet Wrocławski (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-4443-0929

Abstrakt

Po fiasku Powstania Warszawskiego (1944) niemieckie oddziały Brandkommando spaliły najcenniejsze zbiory książnic warszawskich. Zniszczeniu uległ również rękopis tabulatury klawiszowej z klasztoru Świętego Ducha w Krakowie (TKD). Dostęp do jego zawartości był obecnie możliwy wyłącznie dzięki mikrofilmowi w Bibliotece Harvarda. W wyniku kwerendy, którą przeprowadziłem w Staatliches Institut für Musikforschung Preußischer Kulturbesitz w Berlinie okazało się, że również w tej instytucji wykonano kopię TKD. Są to fotografie, które w znaczący sposób uzupełniają dotychczasowe informacje o jego zawartości muzycznej i proweniencyjnej, w tym o przynależności do kolekcji Aleksandra Polińskiego.


Słowa kluczowe:

tabulatura klawiszowa, muzyka XVI w. w Polsce, klasztor Świętego Ducha w Krakowie, teki Polińskiego, Staatliches Institut für Musikforschung Preußischer Kulturbesitz, utracone dziedzictwo kulturowe

Apel, Willi. ‘The Collection of Photographic Reproductions at the Isham Memorial Library, Harvard University.’ Journal of Renaissance and Baroque Music 1, no. 1 (1946): 68–73.
  Google Scholar

Apel, Willi. ‘The Collection of Photographic Reproductions at the Isham Memorial Library, Harvard University. II.’ Journal of Renaissance and Baroque Music 1, no. 2 (1946): 144–148. Apel, Willi. ‘The Collection of Photographic Reproductions at the Isham Memorial Library, Harvard University. III.’ Journal of Renaissance and Baroque Music 1, no. 3 (1946): 235–238.
  Google Scholar

Binental, Leopold. ‘Biblioteka Sztuki.’ Tygodnik Ilustrowany 63, no. 46 (1922): 740–741.
  Google Scholar

Bogdany-Popielowa, Wanda. Rękopisy muzyczne 1. połowy XIX wieku ze zbiorów Biblioteki Narodowej: katalog. Warszawa: Biblioteka Narodowa, 1997.
  Google Scholar

Brzezińska, Barbara. Repertuar polskich tabulatur organowych z pierwszej połowy XVI wieku. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1987.
  Google Scholar

Daniluk, Mirosław. ‘Kanonicy regularni’. In: Encyklopedia Katolicka, ed. Bogusław Migut. Vol. 8, 590–595. Lublin: Katolicki Uniwersytet Lubelski, 2000.
  Google Scholar

Fatalski, Tomasz. ‘“Nestor muzyków polskich?” Józef Brzowski i jego rodzina w świetle dokumentów metrykalnych.’ Muzyka 67, no. 3 (2022): 151–162. doi.org/10.36744/m.1408.
DOI: https://doi.org/10.36744/m.1408   Google Scholar

Grajewski, Czesław. ‘Kanonik Jan z Lublina i jego tabulatura.’ Archiwa, Biblioteki i Muzea Kościelne 108, (2017): 111–121.
DOI: https://doi.org/10.31743/abmk.12171   Google Scholar

Harvard Library. ‘[The Cracow tablature].’ https://id.lib.harvard.edualma/990077419400203941 /catalog, accessed 1 March 2024.
  Google Scholar

Insko, Wyatt. ‘The Cracow Tablature.’ PhD diss., Indiana University, 1964.
  Google Scholar

Jachimecki, Zdzisław. ‘Eine polnische Orgeltabulatur aus dem Jahre 1548.’ Zeitschrift für Musikwissenschaft 2, no. 2 (1919): 206–212.
  Google Scholar

Jachimecki, Zdzisław. Tabulatura organowa z biblioteki klasztoru św. Ducha w Krakowie z r. 1548. Kraków: Akademia Umiejętności, 1913.
  Google Scholar

Joachimiak, Grzegorz. ‘From the Collection of the Polish Musicologist Aleksander Poliński: on the Provenance of two Lute Tablature Manuscripts Held in the Bibliothèque Nationale in Paris.’ Muzyka 64, no. 3 (2019): 19–34. doi.org/10.36744/m.40.
DOI: https://doi.org/10.36744/m.40   Google Scholar

Joachimiak, Grzegorz. Lutnia w klasztorze. Fenomen dworskiego instrumentu w kulturze Śląska XVII i XVIII wieku. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2020.
  Google Scholar

Klink, Kazimierz. ‘Polonezy Adama Falckenhagena, Sylviusa Leopolda Weissa, Johanna Christiana Hobacha i jeden anonimowy z tabulatur lutniowych z pierwszej połowy XVIII wieku.’ MA thesis, Uniwersytet Wrocławski, 1951.
  Google Scholar

Kos, Grzegorz. ‘“Kyrie paschale” in Polish Organ Tablatures from the First Half of the 16th Century – Problems of Style and Attribution.’ Muzyka 61, no. 3 (2016): 3–44.
  Google Scholar

Krakowska Tabulatura Organowa. The Cracow Tablature (ca 1548), ed. Wyatt Insko. Vol. 1–2: transcription and commentary. Łódź: Ludowy Instytut Muzyczny, 1992.
  Google Scholar

Krukowski, Jan. Nauczyciele szkół parafialnych Krakowa w XVI wieku. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, 2007.
  Google Scholar

Łaskarzewska, Hanna. ‘Straty Okólnika w czasie powstania warszawskiego i po jego upadku.’ In: Droga do Okólnika 1844–1944, ed. by Halina Tchórzewska-Kabata, 149–181. Warszawa: Biblioteka Narodowa, 2005.
  Google Scholar

Morawska, Katarzyna. ‘Poliński, Aleksander.’ In: Encyklopedia Muzyczna PWM, ed. Elżbieta Dziębowska. Vol. 8, 145–146. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 2004.
  Google Scholar

Morawska, Katarzyna. ‘Simon, Alicja.’ In: Encyklopedia Muzyczna PWM, ed. Elżbieta Dziębowska. Vol. 10, 273. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 2007.
  Google Scholar

Mrygoń, Adam. ‘Simon, Alicja.’ In: Die Musik in Geschichte und Gegenwart. Allgemeine Enzyklopädie der Musik begründet von Friedrich Blume. Zweite, neubearbeitete Ausgabe, ed. Ludwig Finscher. Personenteil, vol. 15, 817–818. Kassel, Basel: Bärenreiter, 2006.
  Google Scholar

‘Musicalia Bibljoteki Narodowej w Warszawie.’ Nowa Książka 5 (1935): 274.
  Google Scholar

Nykiel, Zbigniew. ‘Biblioteka Sztuk na Zamku Królewskim w Warszawie i jej zbiory w latach 1919–1939.’ Roczniki Biblioteczne 24, no. 2 (1980): 249–273.
  Google Scholar

Opieński, Henryk. La Musique Polonaise. Paryż: Gebethner & Wolff, 1929.
  Google Scholar

Poliński, Aleksander. Dzieje muzyki polskiej w zarysie. Lwów–Warszawa: księgarnia H. Altenberga & E. Wende i Spółka, 1907.
  Google Scholar

Poliński, Aleksander. Katalog rozumowany Pierwszej Polskiej Wystawy Muzycznej 1888 r. Warszawa: Redakcja Echa Muzycznego, Teatralnego i Artystycznego, 1888.
  Google Scholar

Poźniak, Piotr. ‘N.Z. Cracoviensis.’ In: The New Grove Dictionary of Music and Musicians. Second Edition, ed. Stanley Sadie. Vol. 18, 251. Oxford: Oxford University Press, 2001.
DOI: https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.20197   Google Scholar

Prosnak, Jan. ‘Kolekcjonerstwo muzyczne w Warszawie w latach 1850–1914.’. In: Kultura muzyczna Warszawy drugiej połowy XIX wieku, ed. Andrzej Spóz, 292–310. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1980.
  Google Scholar

Pulikowski, Julian. Dział muzyczny. Warszawa: a typescript in the National Library Archive, 1935.
  Google Scholar

Rottmann, Kurt. ‘The Resurrection of the Lute in Twentieth Century Germany.’ Journal of the Lute Society of America 12 (1979): 69–70.
  Google Scholar

Schmidt, Carsten. ‘Fotokopiensammlung.’ In: Staatliches Institut für Musikforschung Preußischer Kulturbesitz in Berlin, https://www.simpk.de/bibliothek/bestaende-und-arbeitsschwerpunkte.html, accessed 28 February 2024.
  Google Scholar

Sieradz, Małgorzata, ed. Adolf Chybiński – Ludwik Bronarski. Korespondencja 1922–1952. Vol. I: 1922–1939, part 1: 1922–1933. Warszawa: Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, 2020.
  Google Scholar

Szelest, Marcin. ‘W obronie “Praeludium” Podbielskiego.’ Muzyka 62, no. 1 (2017): 3–47.
  Google Scholar

Szweykowski, Zygmunt Maria. ‘Simon, Alicja.’ In: The New Grove Dictionary of Music and Musicians. Second Edition, ed. Stanley Sadie. Vol. 23, 400–401. Oxford: Oxford University Press, 2001.
DOI: https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.25817   Google Scholar

Tabulatura Joannis de Lublin. Repertuar t. 2: Utwory świeckie / Repertoire vol. 2: Secular muic, ed. Zofia Dobrzańska-Fabiańska, eds. Marek Bebak, Barbara Przybyszewska-Jarmińska (= Monumenta Musicae in Polonia). Warszawa: Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, 2023.
  Google Scholar

Tabulatura Joannis de Lublin. Vol. 1: Repertuar / Repertoire, ed. Zofia Dobrzańska-Fabiańska, eds. Marek Bebak, Barbara Przybyszewska-Jarmińska (= Monumenta Musicae in Polonia). Warszawa: Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, 2021.
  Google Scholar

Warszawska tabulatura organowa (XVII w.): na podstawie odpisu C. Sikorskiego, ed. Jerzy Gołos. Łódź: Ludowy Instytut Muzyczny, 1990.
  Google Scholar

Wojtyńska, Wanda. ‘Działalność Państwowych Zbiorów Sztuki.’ Kronika Zamkowa 49–50 (2005): 193–220.
  Google Scholar

Wronkowska, Sonia. ‘Elsneriana zachowane z przedwojennego zasobu Biblioteki Narodowej. Charakterystyka, losy i znaczenie kolekcji.’ Rocznik Biblioteki Narodowej 45 (2014): 47–78. https://rocznik.bn.org.pl/upload/pdf/39132_Rocznik_45_s.%2047-77.pdf.
  Google Scholar

Zwolińska, Elżbieta. ‘Pytania o muzykę w kościele Mariackim w Krakowie w pierwszej połowie XVI stulecia i o postać Jana z Lublina.’ Muzyka 63, no. 3 (2018): 3–42. doi.org/10.36744/m.509.
DOI: https://doi.org/10.36744/m.509   Google Scholar


Opublikowane
2024-07-12

Cited By / Share

Joachimiak, G. (2024). Nowo odkryta fotokopia zaginionego rękopisu tabulatury klawiszowej z klasztoru Św. Ducha w Krakowie oraz z kolekcji Aleksandra Polińskiego. Muzyka, 69(2), 39–60. https://doi.org/10.36744/m.2698

Autorzy

Grzegorz Joachimiak 

Uniwersytet Wrocławski Polska
https://orcid.org/0000-0003-4443-0929

Statystyki

Abstract views: 263
PDF downloads: 154


Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Grzegorz Joachimiak

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.