O gitarowych opracowaniach poloneza a-moll „Pożegnanie ojczyzny” pochodzących z pierwszej połowy XIX wieku

Recenzowany

Wojciech Gurgul


Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-0113-998X

Abstrakt

Komunikat podejmuje tematykę autorstwa i datowania poloneza a-moll, zwanego „Pożegnanie ojczyzny”, a przypisywanego Michałowi Kleofasowi Ogińskiemu. Przedstawione zostały trzy źródła, których nie ujęła w swoich rozważaniach Agnieszka Leszczyńska, autorka artykułu „Polonez a-moll «Pożegnanie ojczyzny»: między legendą a rzeczywistością” opublikowanego w Muzyce 2023 nr 3. Informacje dotyczące dwóch publikacji na gitarę rosyjską oraz jednej na gitarę hiszpańską znacząco wpływają na ustalenia związane ze zmianą atrybucji utworu oraz rokiem jego powstania, zaproponowane przez Leszczyńską.


Słowa kluczowe:

polonez, Michał Kleofas Ogiński, Kasper Napoleon Wysocki, Andriej Sychra, Ferdynand Bieliński, Michaił Wysocki

Berny-Negrey, Wiesława. „Sychra, Andriej”. W: Encyklopedia Muzyczna PWM, red. Elżbieta Dziębowska. T. 10, 212–213. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 2007.
  Google Scholar

Burhardt, Stefan. Polonez. Katalog tematyczny. T. 2, 1792–1830, red. Maria Prokopowicz, Andrzej Spóz. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1976.
  Google Scholar

Burhardt, Stefan. Polonez. Katalog tematyczny. T. 3, 1831–1981, red. Maria Prokopowicz, Andrzej Spóz. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1985.
  Google Scholar

Chmara-Żaczkiewicz, Barbara. „Wysocki, Kasper Napoleon”. W: Encyklopedia Muzyczna PWM, red. Elżbieta Dziębowska. T. 12, 281–282. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 2012.
  Google Scholar

Estreicher, Karol. Bibliografia polska. 120,000 druków. Część I, Stolecie XIX. T. 2. Kraków: Drukarnia C.K. Uniwersytetu Jagiellońskiego, 1872.
  Google Scholar

Hofmeister XIX, https://hofmeister.rhul.ac.uk/2008/index.html, dostęp 12 XII 2023.
  Google Scholar

Leszczyńska, Agnieszka. „Polonez a-moll «Pożegnanie ojczyzny»: między legendą a rzeczywistością”. Muzyka 68, nr 3 (2023): 3–22. doi 10.36744/m.2072.
DOI: https://doi.org/10.36744/m.2072   Google Scholar

Maliszewski, Edward. Bibliografia pamiętników polskich i Polski dotyczących (druki i rękopisy). Warszawa: Towarzystwo Miłośników Historji, 1928.
  Google Scholar

Minakowski, Marek Jerzy. Genealogia Potomków Sejmu Wielkiego, https://www.sejm-wielki.pl/b/lu.16555, dostęp 14 X 2023.
  Google Scholar

Norris, Geoffrey. „Gutheil [Gutkheyl’]”. W: The New Grove Dictionary of Music and Musicians, red. Stanley Sadie. T. 10, 602. London: Oxford University Press, 2001.
  Google Scholar

Osika, Michał. Charakterystyka polskiej muzyki i tradycji gitarowej XIX wieku ze szczególnym uwzględnieniem działalności rodzimej. Praca licencjacka, Uniwersytet Jagielloński, 2019.
  Google Scholar

Polscy mistrzowie gitary. Red. Józef Powroźniak. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1955 (= Grajmy na Gitarze 11),
  Google Scholar

Powroźniak, Józef. Gitara od A do Z. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1989.
  Google Scholar

Russkiye notnyye izdaniya pervoy poloviny XIX veka v fondakh Gosudarstvennoy Publichnoy biblioteki im. M.Ye. Saltykova-Shchedrina. T. 1., cz. 2, 1831–1850 gg. Zesz. 1, Muzykal’nyye al’bomy i sborniki; Proizvedeniya russkikh kompozitorov. Leningrad: Publichnaâ biblioteka im. M.Ye. Saltykova-Shchedrina, 1973.
  Google Scholar

Seaman, Gerald. „Nineteenth-Century Russian Music Periodicals: An Annotated Checklist (Parts II and III)”. Periodica Musica 4 (1986): 6–11.
  Google Scholar

Suchowiejko, Renata. „Muzyczne polonika w bibliotekach i archiwach Moskwy. Przewodnik po zbiorach i perspektywy badań”. W: Polsko-rosyjskie spotkania w przestrzeni kultury muzycznej. XIX wiek i początek XX stulecia, red. Renata Suchowiejko, 547–580. Kraków: Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, 2022. doi 10.12797/9788381386685.16.
DOI: https://doi.org/10.12797/9788381386685.16   Google Scholar

Suchowiejko, Renata. Ogiński Michał Kleofas / Оginskyy Mihail Kleofas (1765–1833), polityk, dyplomata, działacz emigracyjny i kompozytor, https://www.polskipetersburg.pl/hasla/oginski-michal-kleofas, dostęp 13 X 2023.
  Google Scholar

Timofeyev, Oleg. The Seven-String Guitar in Russia. Its Origins, Repertoire, and Performance Practice, 1800–1850. Newcastle Upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2022.
  Google Scholar

Widman, Karol. „Poczet więźniów politycznych w Galicji od roku 1833 do 1846. [Cz.] I”. Gazeta Narodowa 23, nr 165 (1884): [2].
  Google Scholar

Wisłocki, Władysław Tadeusz. Tajne druki Zakładu Ossolińskich. W stulecie procesu o zdradę stanu. Lwów: Nakładem Towarzystwa Przyjaciół Ossolineum, 1935.
  Google Scholar

Więckowska-Bielatowicz, Maria. „Wysocki Michaił”. W: Encyklopedia Muzyczna PWM, red. Elżbieta Dziębowska. T. 12, 282–283. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 2012.
  Google Scholar

Yablokov, Mikhail. Klassicheskaya gitara v Rossii i SSSR’. Tyumen’–Yekaterinburg: Russkaya entsiklopediya, 1992.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2024-03-29 — zaktualizowane 2024-06-13

Cited By / Share

Gurgul, W. (2024). O gitarowych opracowaniach poloneza a-moll „Pożegnanie ojczyzny” pochodzących z pierwszej połowy XIX wieku. Muzyka, 69(1), 119–132. https://doi.org/10.36744/m.2535 (Original work published 29 marzec 2024)

Autorzy

Wojciech Gurgul 

Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie Polska
https://orcid.org/0000-0003-0113-998X

Statystyki

Abstract views: 400
PDF downloads: 65


Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Wojciech Gurgul

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.