Chopin w kontekście klimatu intelektualnego włoskiego Risorgimenta
Abstrakt
Polityczne i społeczne uwarunkowania klimatu intelektualnego Półwyspu Apenińskiego w pierwszych siedmiu dekadach XIX w. skutkują powstaniem w Europie odrębnej odmiany romantyzmu, wykazującej elementy znacznie odbiegające zarówno od francuskiej, jak i od niemieckiej myśli o muzyce. Autorka podejmuje próbę odpowiedzi na pytanie, jakie czynniki sprawiły, że w mozaikowym kontekście kulturowym Państwa walczącego o niepodległość i zjednoczenie, twórczość Fryderyka Chopina mogła od razu cieszyć się istotnym zrozumieniem zarówno pod kątem jej artystycznej wartości, jak i historycznego znaczenia.
Słowa kluczowe:
Fryderyk Chopin, recepcja, estetyka muzyczna, Risorgimento, Giuseppe TorelliBibliografia
Beghelli, Marco. „I trattati di canto. Una novita del Primo Ottocento”. Analecta musicologica. Veröffentlichungen der Musikgeschichtlichen Abteilung des Deutschen Historischen Instituts in Rom 50 (2013): 121–132.
Google Scholar
Belotti, Gastone. „La fortuna in Italia dell’opera di Chopin durante la vita del compositore”. Quadrivium 17, nr 2 (1976): 69–101.
Google Scholar
Bristiger, Michał. Transkrypcje. Pisma i przekłady. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2010.
Google Scholar
Bruni, Silvia. Recepcja Fryderyka Chopina we Włoszech. Warszawa: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, 2023.
Google Scholar
Chęćka, Anna. Słuch metafizyczny. Warszawa: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, 2020.
Google Scholar
Chopin w krytyce muzycznej (do I wojny światowej). Antologia. Red. Irena Poniatowska. Warszawa: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, 2011.
Google Scholar
Cohen, H. Robert. „On the Dissemination of Information about Music in Nineteenth-century Europe: an Introduction to the Session”. Revista de Musicología 16, nr 3 (1993): 1619–1626.
DOI: https://doi.org/10.2307/20796022
Google Scholar
Della Corte, Andrea. La critica musicale e i critici. Torino: UTET, 1961.
Google Scholar
Della Seta, Fabrizio. Italia e Francia nell’Ottocento. Torino: EDT, 1993 (= Storia della musica 9).
Google Scholar
Duggan, Christopher. La forza del destino. Storia d’Italia dal 1796 a oggi. Roma–Bari: Editori Laterza, 2008.
Google Scholar
Eigeldinger, Jean-Jacques. Chopin. Dusza salonów paryskich 1830–1848. Przekł. Zbigniew Skowron. Warszawa: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, 2019.
Google Scholar
Einstein, Alfred. Muzyka w epoce romantyzmu. Przekł. Michalina i Stefan Jarocińscy. Kraków: PWN, 1965.
Google Scholar
Fubini, Enrico. Historia estetyki muzycznej. Przekł. Zbigniew Skowron. Kraków: Musica Iagellonica, 2015.
Google Scholar
La grande enciclopedia tematica. Milano: Garzanti, 2008.
Google Scholar
Grieco, Imperia. La concezione estetica mazziniana e la filosofia della musica. Napoli: Loffredo, 1970.
Google Scholar
Guanti, Giovanni. „De mortuis nisi boni? Bellini nei necrologi di Berlioz e Mazzini”. W: Vincenzo Bellini et la France, red. Maria Rosa De Luca, Salvatore Enrico Failla, Giuseppe Montemagno, 519–551. Lucca: LIM, 2007.
Google Scholar
Korespondencja Fryderyka Chopina. Red. Zofia Helman, Zbigniew Skowron, Hanna Wróblewska-Straus. T. 2, cz. 1, 1831–1838. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2017.
Google Scholar
Lipka, Krzysztof. Utopia urzeczywistniona. Metafizyczne podłoże treści dzieła muzycznego. Warszawa: Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, 2009.
Google Scholar
Montanari, Giuliana. „Aspetti stilistici ed espressivi del timbro vocale nei trattati fra ’700 e ’800.”, http://www.maurouberti.it/ma/ma97.I/Montanari.html, dostęp 1 XII 2023.
Google Scholar
Ricci, Franco Carlo. „Aspetti della critica francese contemporanea a Vincenzo Bellini.” W: Vincenzo Bellini et la France, red. Maria Rosa De Luca, Salvatore Enrico Failla, Giuseppe Montemagno, 719–741. Lucca: LIM, 2007.
Google Scholar
Rosen, Charles. La generazione romantica. Red. Guido Zaccagnini. Milano: Adelphi, 2005.
Google Scholar
Samson, Jim. „Chopin. Reception Theory, History, Analysis”. Musica Iagellonica 1 (1995): 91–112.
Google Scholar
Stróżewski, Władysław. Wokół piękna. Szkice z estetyki. Kraków: Universitas, 2002.
Google Scholar
Terenzio, Vincenzo. La musica italiana nell’Ottocento. Milano: Bramante Editrice, 1976.
Google Scholar
Tomaszewski, Mieczysław. Chopin. Człowiek, dzieło, rezonans. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 2005.
Google Scholar
Vlad, Roman. „Posizione storica di Chopin”. La Rassegna Musicale 19, nr 4 (1949): 9–18.
Google Scholar
Wdzięk afektu – teksty o tempie rubato. Red. Irena Poniatowska, 135–189. Warszawa: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, 2017.
Google Scholar
Statystyki
Abstract views: 192PDF downloads: 27
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Silvia Bruni
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.