O autorstwie i datowaniu edycji zbioru „25 Preludiów” op. 38 Władysława Żeleńskiego
Jakub Woszczalski
Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie (Polska)
https://orcid.org/0009-0004-2621-0994
Michał Lewicki
Biblioteka Jagiellońska, Kraków (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-9201-1553
Abstrakt
Zbiór 25 Preludiów op. 38 Władysława Żeleńskiego (1837–1921) należy do najważniejszych polskich kompozycji na organy i fisharmonię. Dzieło w zamierzeniu autora miało pełnić rolę podręcznika zarówno do nauki gry, jak i studiowania kompozycji. Ponadto zbiór miał służyć do muzykowania domowego na fisharmonii, jak też do wykorzystania podczas liturgii – ponieważ część preludiów została oparta o melodie polskich pieśni kościelnych. Z przedmowy autora wynika również, iż jednym z celów zbioru było podnoszenie poziomu kultury muzycznej wykonawców i słuchaczy. Wreszcie istnieją przesłanki, że autor traktował Preludia op. 38 jako syntezę swojego stylu kompozytorskiego. Do dnia dzisiejszego zbiór pełni w Polsce rolę jednego z podstawowych podręczników do nauki gry na organach.
W literaturze muzykologicznej, w tym w Zarysie Historii Muzyki Kościelnej ks. Edwarda Hinza, Encyklopedii Muzycznej PWM oraz Historii Muzyki Polskiej (Sutkowski Edition Warsaw), powielany jest pogląd jakoby autorstwo kilku Preludiów ze zbioru op. 38 należało do innych kompozytorów, bądź też, że kompozycje innych autorów dodano do zbioru 25 Preludiów jako dodatek.
W niniejszym artykule wykazano, że podważenie autorstwa Żeleńskiego dla wymienionej grupy preludiów nie ma uzasadnienia i jest najwyraźniej wynikiem pomyłki Jerzego Gołosa – muzykologa i autora wydanej w 1972 r. pierwszej monografii o polskich organach i muzyce organowej. Wskazano zarazem prawdopodobną przyczynę mylnej atrybucji autorstwa przyjętej przez J. Gołosa względem kilku preludiów Żeleńskiego. Wyjaśniono również pojawiające się w literaturze mylne datowanie pierwszej publikacji Preludiów op. 38 Żeleńskiego w wydawnictwie Kruziński i Lewi. Ponadto na podstawie adnotacji cenzury zawartych w niektórych wydaniach zbioru i informacji prasowych z II połowy XIX w. wykazano, że kolejne edycje Preludiów w wydawnictwie Gebethner i Wolff ukazywały się od 1897 lub 1898 r. do 1947 r. pod tym samym numerem wydawniczym „G. 1913 W.”, który z kolei w literaturze mylnie przyjmuje się za rzekomą datę drugiego wydania zbioru.
Słowa kluczowe:
Władysław Żeleński, 25 Preludiów op. 38 , organy, fisharmoniaBibliografia
Dopierała, Dagmara. „Preludia na organy op. 38 Władysława Żeleńskiego jako przejaw polskości w muzyce”. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Edukacja Muzyczna 9 (2014): 79–87.
DOI: https://doi.org/10.16926/em.2014.09.06
Google Scholar
Erdman, Jerzy. Polska muzyka organowa epoki romantycznej. Warszawa: Konsultacja, 1994.
Google Scholar
Gołos, Jerzy. Polskie organy i muzyka organowa. Warszawa: Instytut Wydawniczy „PAX”, 1972.
Google Scholar
Jaczyński, Michał. Recepcja twórczości Władysława Żeleńskiego w latach 1857–1939. Kraków: Musica Iagellonica, 2017.
Google Scholar
Lachowicz, Stanisław. „Odnalezione utwory Augusta Freyera”. W: Organy i muzyka organowa III, red. Janusz Krassowski, 375–387. Gdańsk: Państwowa Wyższa Szkoła Muzyczna w Gdańsku, 1980.
Google Scholar
Mrowiec, Karol. Polska pieśń kościelna w opracowaniu kompozytorów XIX wieku. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 1964.
Google Scholar
Musialik, Janusz. Fisharmonia w kulturze ziem polskich XIX i XX wieku. Lublin: Polihymnia, 2022.
Google Scholar
Negrey, Maciej. „Żeleński Władysław”. W: Encyklopedia Muzyczna PWM, red. Elżbieta Dziębowska. T. 12, 392–401. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 2012.
Google Scholar
Poniatowska, Irena. Romantyzm. Cz. 2A, 1850–1900. Warszawa: Sutkowski Edition, 2010 (= Historia Muzyki Polskiej 5).
Google Scholar
Szelest, Marcin. „Przyczynki do działalności i twórczości muzyków związanych z dworem królewskim Rzeczpospolitej w drugiej połowie XVI wieku”. Muzyka 67, nr 4 (2022): 81–115.
DOI: https://doi.org/10.36744/m.1538
Google Scholar
Szopski, Felicjan. Władysław Żeleński. Warszawa: Gebethner i Wolff, 1928.
Google Scholar
Zalewski, Witold. „Polska twórczość organowa zainspirowana pieśnią kościelną w liturgii Kościoła rzymskokatolickiego, cz. I”. Pro Musica Sacra 12 (2014): 169–199.
DOI: https://doi.org/10.15633/pms.1581
Google Scholar
Autorzy
Jakub WoszczalskiAkademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie Polska
https://orcid.org/0009-0004-2621-0994
Statystyki
Abstract views: 169PDF downloads: 102
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Jakub Woszczalski, Michał Lewicki
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.