Nowe źródła do biografii Pawła Kochańskiego
Elżbieta Szczepańska-Lange
(Polska)
Abstrakt
Tekst koncentruje się wokół dokumentu pochodzącego z akt stanu cywilnego parafii Św. Krzyża w Warszawie – poświadczenia chrztu Fajwela Kahana/ Kaganowa alias Pawła Kochańskiego. Autorka otrzymała wspomniany dokument niespodziewanie, poszukując świadectwa ślubu skrzypka z Zofią Kon, która to ceremonia odbyła się w roku 1911 w tejże świątyni.
W jakim celu Kochański, ochrzczony w 1902 r. w kościółku w Iłgowie na Litwie za wiedzą i zgodą Konsystorza Sejneńskiego, postanowił w siedem lat później swój chrzest poświadczyć, jeśli bez trudu mógł dotrzeć do oryginalnego świadectwa?
Wszystko wskazuje, że celem było poświadczenie nieprawdziwego, przesuniętego o trzy lata do przodu roku urodzenia Kochańskiego, słowem o jego odmłodzenie, a to dla uniknięcia wcielenia do wojska. Autorka cytuje fragmenty wspomnień Artura Rubinsteina, najbliższego przyjaciela Pawła Kochańskiego, któremu w 1909 r. także groził pobór; pianista twierdzi, że próbując odsunąć tę groźbę, początkowo działali ręka w rękę, korumpując członków komisji wojskiwej. W artykule jest też próba wyjaśnienia okoliczności, w jakich doszło do poświadczenia chrztu Pawła; ważność prawna tego aktu wydaje się wątpliwa, ale mimo kilku prób i konsultacji autorka nie dotarła do paragrafu prawa kanonicznego regulującego poświadczenie chrztu w 1909 r.
Zagadka ostatecznego uwolnienia Kochańskiego od powinności wojskowej nie jest jeszcze całkowicie wyjaśniona. Dzięki paru różnym dokumentom, w tym pozycji z korespondencji skrzypka z rodziną Młynarskich, udało się natomiast ustalić, że Paweł Kochański urodził się w roku 1884, a nie – jak zapisano w potwierdzeniu chrztu i potem we wszelkich możliwych źródłach – w 1887. Okazuje się, że drobne szalbierstwa, dokonane w słusznym z punktu widzenia Polaka i muzyka celu, które w dodatku przyniosły wielką korzyść kulturze muzycznej, a nikomu nie wyrządziły szkody, mogą kiedyś zostać wyciągnięte na światło dzienne.
Autorzy
Elżbieta Szczepańska-LangePolska
Statystyki
Abstract views: 1PDF downloads: 5
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Elżbieta Szczepańska-Lange
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Elżbieta Szczepańska-Lange, Z korespondencji Emila Młynarskiego. Listy z lat 1905–1906 ze zbiorów Muzeum Teatralnego w Warszawie , Muzyka: Tom 64 Nr 4 (2019)