Karol Szymanowski w świetle niemieckojęzycznych gazet i czasopism z 1937 roku
Krzysztof Rottermund
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-1948-6680
Abstrakt
Po śmierci Karola Szymanowskiego większość europejskich gazet i czasopism muzycznych, a także część codziennej prasy i periodyków kulturalnych, odnotowała odejście wybitnego twórcy. Już tylko z analizy faktografii zawartej w drukowanych nekrologach można, niejako w sposób pośredni, ocenić rangę polskiego kompozytora, jaką uzyskał on i jego twórczość w środowisku muzycznym i wśród krytyków danego kraju. W przypadku Niemiec jest to interesujące także z powodu szczególnej sytuacji polityczno-ideologicznej, jaka wówczas tu panowała, oraz bezpośrednio z nią związanych stosunków między Rzeczpospolitą Polską i Rzeszą Niemiecką. Celem opracowania było zebranie artykułów, nekrologów i wzmianek o polskim kompozytorze, jakie ukazały się w 1937 roku w czasopismach i gazetach niemieckojęzycznych, głównie wychodzących w Niemczech, ponadto w Austrii i Szwajcarii. Zostały one zacytowane in extenso w aneksie. Jest to jedynie wybiórcze ich zestawienie, niemniej jednak antologia taka może być przydatna dla badaczy życia i twórczości Szymanowskiego.
Autorzy
Krzysztof RottermundUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska
https://orcid.org/0000-0003-1948-6680
Statystyki
Abstract views: 1PDF downloads: 2
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Krzysztof Rottermund
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.