Karol Szymanowski w świetle niemieckojęzycznych gazet i czasopism z 1937 roku

Krzysztof Rottermund


Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-1948-6680


Abstrakt

Po śmierci Karola Szymanowskiego większość europejskich gazet i czasopism muzycznych, a także część codziennej prasy i periodyków kulturalnych, odnotowała odejście wybitnego twórcy. Już tylko z analizy faktografii zawartej w drukowanych nekrologach można, niejako w sposób pośredni, ocenić rangę polskiego kompozytora, jaką uzyskał on i jego twórczość w środowisku muzycznym i wśród krytyków danego kraju. W przypadku Niemiec jest to interesujące także z powodu szczególnej sytuacji polityczno-ideologicznej, jaka wówczas tu panowała, oraz bezpośrednio z nią związanych stosunków między Rzeczpospolitą Polską i Rzeszą Niemiecką. Celem opracowania było zebranie artykułów, nekrologów i wzmianek o polskim kompozytorze, jakie ukazały się w 1937 roku w czasopismach i gazetach niemieckojęzycznych, głównie wychodzących w Niemczech, ponadto w Austrii i Szwajcarii. Zostały one zacytowane in extenso w aneksie. Jest to jedynie wybiórcze ich zestawienie, niemniej jednak antologia taka może być przydatna dla badaczy życia i twórczości Szymanowskiego.



Pobierz


Opublikowane
2017-12-31

Cited By / Share

Rottermund, K. (2017). Karol Szymanowski w świetle niemieckojęzycznych gazet i czasopism z 1937 roku. Muzyka, 62(4), 111–134. Pobrano z https://czasopisma.ispan.pl/index.php/m/article/view/1577

Autorzy

Krzysztof Rottermund 

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska
https://orcid.org/0000-0003-1948-6680

Statystyki

Abstract views: 1
PDF downloads: 2


Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 Krzysztof Rottermund

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.