Lubomír Tyllner, Zdeněk Vejvoda, „Česká lidová píseň: historie, analýza, typologie”, Praha 2019
Abstrakt
Recenzja książki: Lubomír Tyllner, Zdeněk Vejvoda, Česká lidová píseň: historie, analýza, typologie, Praha 2019
Słowa kluczowe:
Czeska muzyka ludowa, pieśń ludowa, etnomuzykologia, metodologia, analiza muzykiBibliografia
Bartkowski, Bolesław. Polskie śpiewy religijne w żywej tradycji: style i formy. Kraków: PWM, 1987.
Google Scholar
Bartók, Béla. Das ungarische Volkslied. Versuch einer Systematisierung der ungarischen Bauernmelodien. Berlin–Leipzig: Walter de Gruyter & Co, 1925 (A magyar népdal, Budapest: Rózsavölgyi És Társa, 1924).
Google Scholar
Bartók, Béla. Serbo-Croatian Folk Songs. New York: Columbia University Press, 1951.
DOI: https://doi.org/10.7312/bart92758
Google Scholar
Bielawski, Ludwik. „Muzyka ludowa polska”. W: Słownik folkloru polskiego, red. Julian Krzyżanowski, 240–264. Warszawa: Wiedza Powszechna, 1965.
Google Scholar
Bielawski, Ludwik. Rytmika polskich pieśni ludowych. Kraków: PWM, 1970.
Google Scholar
Bielawski, Ludwik. Tradycje ludowe w kulturze muzycznej. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 1999.
Google Scholar
Bobrowska, Jadwiga R. Polska folklorystyka muzyczna. Katowice: Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, 2000.
Google Scholar
Czekanowska, Anna. „Polska muzyka ludowa”. W: Encyklopedia muzyki, red. Andrzej Chodkowski, 699–702. Warszawa: PWN, 2006.
Google Scholar
Elscheková, Alica, Oskár Elschek. Úvod do štúdia ľudovej hudby. Bratislava: Hudobné centrum, 2005.
Google Scholar
Georg Philipp Telemann, Autobiografie, 1718, 1729, 1740, przekł. Jerzy Prokopiuk, red. Janusz Ziembiński. Pszczyna: Muzeum Zamkow, 1994.
Google Scholar
Holý, Dušan. Probleme der Entwicklung und des Stils der Volksmusik. Volkstümliche Tanzmusik auf der mährischen Seite der Weißen Karpaten. Brno: Univerzita J.E. Purkyně v Brně, 1969.
Google Scholar
Hostinský, Otakar, red. 36 nápěvů světských písní českého lidu z 16. Století. Praha: Šimáček, 1892.
Google Scholar
Járdányi, Pál, red. Ungarische Volksliedtypen. Budapest: Akadémiai, 1964.
Google Scholar
Kalbáč, Josef, red. Písníčký, které ani čas neodvál. T. 1–11. Třebohostice: [sine nomine], 2008–2018.
Google Scholar
Karbusický, Vladimír. „Lidovka, dechovka a diskuse kolem nich”. Hudebni rozhledy 15 (1962): 656–657.
Google Scholar
Kiereś, Małgorzata. „Wiślańsko muzyka i wiślańscy muzykanci”. Kalendarz Cieszyński 11 (1995): 80.
Google Scholar
Kodály, Zoltán. A magyar népzene. Budapest: Királyi Magyar Egyetemi Nyomda, 1937 (Folk Music of Hungary, red. Lajos Vargyas, Budapest: Corvina, 1982.
Google Scholar
Kresánek, Jozef. Slovenska ľudová pieseń so stanoviska hudobného. Bratislava: Slovenská akadémia vied a umení, 1951.
Google Scholar
Markl, Jaroslav. Dudy a dudáci. O jihočeských písních a lidové hudbě. České Budějovice: Krajské nakladatelství, 1962.
Google Scholar
Printz, Wolfgang Caspar. Phrynis Mytilenaeus, Oder Ander Theil / Des Satyrischen Componistens, Das ist: Fernere Fortzetzung der Musicalischen ReiseBeschreibung, vermittelst / welcher alle und jede Fehler der ungelehrten Componisten höfflich vorgestellet / und darneben die wahre Wissenschafft der Music, auch sonderbare Vortheil und Kunstgriffe / so einem Componisten nützlich und nöthig / aus guten und wahren Gründen gelehret werden. Denen Cantoribus, Organisten und Kunst-Pfeiffern zu beliebigen Gefallen ans Liecht gegeben. Sagan: C. Okel, 1677.
Google Scholar
Printz, Wolfgang Caspar. Phrynis oder Satyrischer Componist, Welcher Vermittelst einer Satyrischen Geschicht alle und iede Fehler / der ungelehrten / selbgewachsenen / ungeschickten und unverständigen Componisten höfflich darstellet / und darneben lehret / wie ein Musicalisches Stück rein / ohne Fehler und nach dem rechten Grunde zu componiren und zu setzen sey: Dessen Erster Theil enthält Synopsin Musices Poeticae, oder Eine kurtze Einleitung zur Kunst nach dem rechten Grunde zu componiren. Denen Cantoribus, Organisten und Kunst-Pfeiffern zu beliebigen Gefallen aufgesetzt / und ans Licht gegeben, Quedlinburg: Christian Okels, 1676.
Google Scholar
Przerembski, Zbigniew J. „Polska. Muzyka ludowa”. W: Nowa encyklopedia powszechna PWN. T. 5, 180. Warszawa: PWN, 1996.
Google Scholar
Przerembski, Zbigniew J. Style i formy melodyczne polskich pieśni ludowych. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 1994.
Google Scholar
Sárosi, Bálint. Folk music. Hungarian Musical Idiom. Budapest: Corvina, 1986.
Google Scholar
Sobieska, Jadwiga. Polski folklor muzyczny, cz. 1‒2. Warszawa: COPSA, 1982 (Warszawa: CEA, 2006, z suplementem Folklor muzyczny w Polsce, red. Piotr Dahlig).
Google Scholar
Stęszewski, Jan. „Muzyka ludowa”. W: Etnografia Polski: przemiany kultury ludowej, red. Maria Biernacka. T. 2, 245–284. Warszawa: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1981.
Google Scholar
Trojan, Jan. Moravská lidová píseň. Melodika, harmonika. O harmonické struktuře lidové písně jako rezultátu melodické složky. Praha: Editio Supraphon, 1980.
Google Scholar
Vetterl, Karl, Olga Hrabalová. Nápěvy lidových písní z Moravy a Slezska a jejich základní melodické typy. T. I i II. Brno: Etnologický ústav AV ČR, 2003.
Google Scholar
Wacław z Oleska [Wacław Michał Zaleski]. Pieśni polskie i ruskie ludu galicyjskiego. Lwów: F. Piller, 1833.
Google Scholar
Woźniak, Jolanta. Polski folklor muzyczny. Gdańsk: Państwowa Wyższa Szkoła Muzyczna w Gdańsku, 1981.
Google Scholar
Zoła, Antoni. Melodyka ludowych śpiewów religijnych w Polsce. Lublin: Polihymnia, 2003.
Google Scholar
Zoła, Antoni. Problem tonalności w polskich śpiewach religijnych z żywej tradycji. Praca doktorska, Katolicki Uniwersytet Lubelski, 1992.
Google Scholar
Autorzy
Zbigniew Jerzy PrzerembskiUniwersytet Wrocławski Polska
https://orcid.org/0000-0002-1871-8331
Statystyki
Abstract views: 158PDF downloads: 117
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Zbigniew Jerzy Przerembski
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Zbigniew Jerzy Przerembski, Antymuzyka i antyinstrumenty w tradycji kulturowej Polski , Muzyka: Tom 66 Nr 2 (2021)