Księcia Czartoryskiego zakupy rzeźb w Rzymie (1800–1801)

Katarzyna Mikocka-Rachubowa


Warszawa, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk (Polska)
http://orcid.org/0000-0001-7293-7490

Abstrakt

Artykuł poświęcony jest kontaktom księcia Adama Jerzego Czartoryskiego z włoskimi rzeźbiarzami oraz zakupom rzeźb dokonywanym przez niego podczas pobytu w Rzymie od sierpnia 1800 do maja 1801 r. Na podstawie korespondencji księcia z matką, Izabelą Czartoryską, a także licencji na wywóz dzieł dzieł sztuki poza granice Państwa Papieskiego przechowywanych w Archivio di Stato di Roma oraz wzmianek w diariuszu rzymskiego rzeźbiarza i antykwariusza Vincenza Pacettiego, udało się zrekonstruować obraz  ówczesnych artystycznych zainteresowań księcia Czartoryskiego, jego relacji ze środowiskiem rzymskich rzeźbiarzy i antykwariuszy oraz kupowania przez niego rzeźb i udziału w przywiezieniu do Puław w 1803 r. m.in. znajdujących się tam do dziś: posągu fauna (przed 1800), figury śpiącej pantery (1801) oraz marmurowego sarkofagu - dzieła Francesca Massimiliana Laboureura (1797).

Instytucje finansujące

Instytut Sztuki PAN

Słowa kluczowe:

Adam Jerzy Czartoryski (1770-1861), Puławy-zbiory artystyczne, kolekcjonerstwo, Rzym-handel sztuką, mecenat artystyczny

Aleksandrowicz, Alina. Izabela Czartoryska: polskość i europejskość. Lublin: Wydawnictwo UMCS, 1998.
  Google Scholar

Ciołek, Gerard. Ogrody polskie. Przemiany treści i formy. Warszawa: Budownictwo i Architektura, 1954.
  Google Scholar

Cola, Maria Celeste. “Thomas Hope and Gioacchino Marini Roman Agent of English Gentlemen.” W London and the Emergence of a European Art Market 1780-1820, redakcja Susanna Avery-Quash, Christian Huemer, 231–244. Los Angeles: Getty Research Institute, 2019.
  Google Scholar

Giustini, Daniela. “Marini Gioacchino.” W Architetti e ingegneri a confronto, II. L’immagine di Roma fra Clemente XIII e Pio VII, redakcja Elisa Debenedetti, 161–162. Roma: Bonsignori, 2007.
  Google Scholar

Gołębiowska, Zofia. “Mecenat kulturalny Izabeli i Adama Kazimierza Czartoryskich (sztuki plastyczne, teatr, muzyka, literatura).” W Ziemiaństwo na Lubelszczyźnie. Materiały II sesji naukowej zorganizowanej w Muzeum Zamoyskich w Kozłówce 22–24 maja 2002, redakcja Róża Maliszewska, 31–70. Kozłówka: Muzeum Zamoyskich, 2003.
  Google Scholar

Haskell, Francis, i Nicholas Penny. Taste and the Antique. The Lure of Classical Sculpture 1500–1900. New Haven-London: Yale University Press, 1982.
  Google Scholar

Jaroszewski, Tadeusz Stefan. “Puławy w okresie klasycyzmu.” W Puławy, redakcja Stanisław Lorentz, 64–86. Warszawa: Arkady, 1962.
  Google Scholar

Kseniak, Mieczysław. Rezydencja książąt Czartoryskich w Puławach. Lublin: Idea Media, 1998.
  Google Scholar

“L’arte moderna esce da Roma: regestro delle licenze d’esportazione dal 1775 al 1870.” redakcja Alessandra Imbellone. W Roma fuori di Roma. L’esportazione dell’arte moderna da Pio VI all’Unità (1775–1870), redakcja Giovanna Capitelli, Stefano Grandesso, Carla Mazzarelli. Roma: Campisano, 2012.
  Google Scholar

Lorentz, Stanisław. “Sarkofag Scipiona w Polsce.” Meander 1, nr 1 (1946): 34–39.
  Google Scholar

Mikocka-Rachubowa, Katarzyna. Canova, jego krąg i Polacy (około 1780–1850). Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2001.
  Google Scholar

Mikocka-Rachubowa, Katarzyna. “Rzeźbiarz rzymski Vincenzo Pacetti i Polacy.” Biuletyn Historii Sztuki 65, nr 2 (2003): 261–276.
  Google Scholar

Mikocka-Rachubowa. Katarzyna. “O Giornale Vincenza Pacettiego raz jeszcze.” Biuletyn Historii Sztuki 68, nr 1 (2006): 103–105.
  Google Scholar

Mikocka-Rachubowa, Katarzyna. Rzeźba włoska w Polsce około 1770–1830. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2016.
  Google Scholar

Mikocki, Tomasz. “Sztuka starożytna w mecenacie Izabelli Czartoryskiej.” Meander 38, nr 6 (1983): 205–218.
  Google Scholar

Mikocki, Tomasz. Najstarsze kolekcje starożytności w Polsce (lata 1750–1830). Wrocław: Ossolineum, 1990.
  Google Scholar

Roma 1771–1819. I “Giornali” di Vincenzo Pacetti, redakcja Angela Cipriani et al. Pozzuoli: Naus Editoria, 2011.
  Google Scholar

Suchodolska, Maria. “Ikonografia Puław w twórczości Jana Piotra Norblina.” W Puławy, redakcja Stanisław Lorentz, 87–105. Warszawa: Arkady, 1962.
  Google Scholar

Żygulski (jun.), Zdzisław. “Dzieje zbiorów puławskich (Świątynia Sybilli i Dom Gotycki).” Rozprawy i Sprawozdania Muzeum Narodowego w Krakowie 7 (1962): 5–265.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2020-09-30

Cited By / Share

Mikocka-Rachubowa, K. (2020). Księcia Czartoryskiego zakupy rzeźb w Rzymie (1800–1801). Biuletyn Historii Sztuki, 82(3), 403–428. https://doi.org/10.36744/bhs.648

Autorzy

Katarzyna Mikocka-Rachubowa 

Warszawa, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk Polska
http://orcid.org/0000-0001-7293-7490

Statystyki

Abstract views: 381
PDF downloads: 280


Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Biuletynie Historii Sztuki”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W numerach od 1/2019 do 4/2022 wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Biuletynie Historii Sztuki”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.