Walerii Tarnowskiej fascynacja włoską rzeźbą w podróży po Italii 1803–1804

artykuł recenzowany

Katarzyna Mikocka-Rachubowa

katarzyna.mikocka@wp.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-7293-7490

Abstrakt

Artykuł dotyczy podróży po Włoszech, którą hrabina Waleria Tarnowska odbyła w latach 1803–1804 i jej stosunku do oglądanych tam dzieł rzeźby. W prowadzonym wówczas dzienniczku, będącym podstawą przedstawionych tu rozważań, notowała opisy zabytków i zbiorów sztuki, zamieszczała wzmianki o poznanych artystach i o zakupach robionych w ich pracowniach, a także swoje wrażenia i oceny. Pierwszoplanową pozycję w tych zapisach zajmowała twórczość Antonia Canovy, z którym Tarnowska nawiązała bliskie stosunki. Podczas pobytu w Rzymie nabyła za ogromną sumę jedno z jego najsłynniejszych dzieł – posąg Perseusza (obecnie w zbiorach The Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku), będący najpewniej nie repliką, jak się powszechnie sądzi, ale pierwszym egzemplarzem statui stojącej w Watykanie. Tarnowska rzeźbą interesowała się mniej niż malarstwem, ale obejrzała i uwzględniła w swoich zapiskach imponującą liczbę rzeźb, dążyła do podania możliwie pełnej o nich wiedzy i notowała odczucia, jakie w niej wzbudzały. Jej dzienniczek, interesujący przykład dokumentowania doświadczeń z włoskich wojaży przez przedstawicieli ówczesnych europejskich elit, jest cennym i oryginalnym świadectwem podróżopisarstwa końca XVIII i początków XIX w.


Słowa kluczowe:

Waleria Tarnowska, Antonio Canova, podróże do Włoch, rzeźba włoska, podróżopisarstwo

Addesso, Cristiana Anna. „Un «sepolcro di condissimi marmi, & intaglio eccellentissimi». Sannazaro nelle «guide» di Napoli”. Studi Rinascimentali. Rivista internazionale di letteratura italiana 3 (2005): 171–198.
  Google Scholar

Androsov, Sergej. „La collezione Farsetti”. W: Alle origini di Canova. Le terrecotte della collezione Farsetti, redakcja Sergej Androsov, 15–21. Venezia: Marsilio, 1991.
  Google Scholar

Antonio Canova. Redakcja Giuseppe Pavanello, Giandomenico Romanelli. Venezia: Marsilio Editori, 1992.
  Google Scholar

Artystki polskie. Katalog wystawy. Redakcja Agnieszka Morawińska. Warszawa: Muzeum Narodowe w Warszawie, 1991.
  Google Scholar

Bassi, Elena. Antonio Canova a Possagno. Catalogo delle opere. Guida alla visita della Gipsoteca, casa e tempio. Treviso: Edizioni Canova, 1972.
  Google Scholar

Bassi, Elena. „L’arte del Canova nella cultura polacca”. W: Italia, Venezia e Polonia tra illuminismo e romanticismo, redakcja Vittore Branca, 107–125. Firenze: Leo S. Olschki Editore, 1973.
  Google Scholar

Bassi, Elena. „Spigolature d’arte negli archivi polacchi”. W: Polonia–Italia. Relazioni artistiche dal Medioevo al XVIII secolo. Atti del convegno tenutosi a Roma 21–22 maggio 1975, redakcja Zbigniew Cieślik, 159–172. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1979.
  Google Scholar

Busiri Vici, Andrea. I Poniatowski e Roma. Firenze: Editrice Edam, 1971.
  Google Scholar

Canova all’Ermitage: le sculture del museo di San Pietroburgo. Venezia: Marsilio Editori, 1991.
  Google Scholar

Canova e l’Antico. Redakcja Giuseppe Pavanello. Milano: Mondadori Electa, 2019.
  Google Scholar

Canova: l’ideale classico tra scultura e pittura. Redakcja Sergej Androsov, Fernando Mazzocca, Antonio Paolucci. Cinisello Balsamo–Milano: Silvana Editoriale, 2009.
  Google Scholar

Canova Thorvaldsen. La nascita della scultura moderna. Redakcja Stefano Grandesso, Fernando Mazzocca. Milano: Edizioni Gallerie d’Italia/Skira, 2019.
  Google Scholar

Dobrowolski, Tadeusz. Rzeźba neoklasyczna i romantyczna w Polsce. Ze studiów nad importem włoskim i świadomością estetyczną. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1974.
  Google Scholar

Ex collectione Dzikoviana. Zbiory hrabiów Tarnowskich z Dzikowa. Opracował Jacek Paulinek. Warszawa: Biblioteka Narodowa, 2008.
  Google Scholar

Getka-Kenig, Mikołaj. „Tarnowska ze Stroynowskich Waleria”. W: Polski słownik biograficzny, t. 52, redakcja Andrzej Romanowski, 369–371. Warszawa–Kraków: Polska Akademia Nauk, Polska Akademia Umiejętności, 2018.
  Google Scholar

Getka-Kenig, Mikołaj. „Tarnowski Jan Feliks Amor”. W: Polski słownik biograficzny, t. 52, redakcja Andrzej Romanowski, 475–478. Warszawa–Kraków: Polska Akademia Nauk, Polska Akademia Umiejętności, 2018.
  Google Scholar

Grottowa, Kazimiera. Zbiory sztuki Jana Feliksa i Walerii Tarnowskich w Dzikowie (1803–1849). Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1957.
  Google Scholar

Honour, Hugh. „Canova’s Statues of Venus”. The Burlington Magazine 114, nr 835 (1972): 658–670.
  Google Scholar

Kaczmarzyk, Dariusz. „Le Persée d’Antonio Canova de la collection Tarnowski à Dzików”. Bulletin du Musée National de Varsovie 10, nr 4 (1969): 102–116.
  Google Scholar

Kaczmarzyk, Dariusz. „Posąg Perseusza, rzeźba Antonia Canovy ze zbiorów Tarnowskich”. Biuletyn Historii Sztuki 31, nr 1 (1969): 91–106.
  Google Scholar

Kaczmarzyk, Dariusz. Rzeźba europejska od XV do XX wieku. Katalog zbiorów. Warszawa: Muzeum Narodowe w Warszawie, 1978.
  Google Scholar

Krasa-Florian, Selma. „Antonio Canovas Denkmal des Erzherzogin Marie Christine in des Augustinenkirche in Wien”. Albertina-Studien 5–6 (1967–1968): 67–134.
  Google Scholar

Laing, Alastair. „A Bird in the hand …”. Antologia di Belle Arti, nr 52–55 (1996): 154–165.
  Google Scholar

Lorentz, Stanisław. „O importach rzeźb z Włoch do Polski w pierwszej połowie XIX w. i o Thorvaldsenie”. Biuletyn Historii Sztuki 12, nr 1–4 (1950): 289–309.
  Google Scholar

Mazurkowa, Bożena. „Przywołania i deskrypcje ruin w dzienniku podróży Walerii Tarnowskiej do Italii”. Tematy i Konteksty 17, nr 12 (2022): 240–255.
DOI: https://doi.org/10.15584/tik.2022.17   Google Scholar

Mikocka-Rachubowa, Katarzyna. Antonio Canova and his Polish Clientele. Warsaw: Institut of Art Polish Academy of Sciences, 2021.
  Google Scholar

Mikocka-Rachubowa, Katarzyna. Canova, jego krąg i Polacy (około 1780–1850), t. 1–2. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2001.
  Google Scholar

Mikocka-Rachubowa, Katarzyna. „Domenico Cardelli – rzeźbiarz króla Stanisława Augusta”. Biuletyn Historii Sztuki 80, nr 2 (2018): 259–301.
  Google Scholar

Mikocka-Rachubowa, Katarzyna. „Pomnik marszałka Stanisława Małachowskiego, dzieło Francesca Massimiliana Laboureura”. Biuletyn Historii Sztuki 62, nr 3–4 (2000): 415–435.
  Google Scholar

Mikocka-Rachubowa, Katarzyna. Rzeźba włoska w Polsce około 1770–1830, t. 1–2. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2016.
  Google Scholar

Mikocka-Rachubowa, Katarzyna. „Włoskie rzeźby w wołyńskim Horochowie”. W: Velis quod possis. Studia z historii sztuki ofiarowane Profesorowi Janowi Ostrowskiemu, 407–418. Kraków: Towarzystwo Naukowe Societas Vistulana, 2016.
  Google Scholar

Miniatury Wincentego Lesseura i Walerii Tarnowskiej z dawnej kolekcji Tarnowskich z Dzikowa w zbiorach Muzeum Polskiego w Rapperswilu. Opracowała Halina Kamińska-Krassowska. Warszawa: Zamek Królewski, 1994.
  Google Scholar

Mycielski, Georges. „Une jeune Polonaise en Italie à l’époque du Premier Consul. Journal du voyage de la comtesse Valérie Tarnowska (1803–1804)”. La Revue de Pologne 2, nr 1 (1924/1925 avril–août): 1–53, nr 2–3 (1924/1925 octobre–décembre): 149–178, 484–513; 3, nr 1–2 (1925/1926 octobre–mars): 61–114, nr 3 (1925/1926 avril–juillet): 281–339.
  Google Scholar

Pavanello, Giuseppe. Dentro l’urne confortate di pianto: Antonio Canova e il monumento funerario di Maria Cristina d’Austria. Verona: Scripta Edizioni, 2012.
  Google Scholar

Pavanello, Giuseppe. L’opera completa del Canova. Milano: Rizzoli Editore, 1976.
  Google Scholar

Raggio, Olga. „The Tarnowska Perseus by Canova”. The Metropolitan Museum of Art Bulletin 26 (1967): 185–191.
DOI: https://doi.org/10.2307/3258379   Google Scholar

Sanguineti, Daniele. „Algardi e Genova. Percorsi di lettura da Tomaso Orsolino a Filippo Parodi”. W: Gli allievi di Algardi. Opere, geografie, temi della scultura in Italia nella seconda metà del Seicento, redakcja Andrea Bacchi, Alessandro Nova, Lucia Simonato, 139–161. Milano: Officina Libraria, 2019.
  Google Scholar

Skruteń, Józefat. „Antonowicz Juljan”. W: Polski słownik biograficzny, t. 1, redakcja Władysław Konopczyński, 142. Kraków: Polska Akademia Umiejętności, 1935.
  Google Scholar

Trastulli, Federico. „Laboureur Francesco (Francesco Massimiliano)”. W: Dizionario biografico degli italiani, t. 62, redakcja Alberto Maria Ghisalberti, 802–804. Roma: Istituto dell’Enciclopedia Italiana, 2004.
  Google Scholar

Venezia nell’età di Canova 1780–1830. Redakcja Elena Bassi et al. Venezia: Alfieri, 1978.
  Google Scholar

Wardropper, Ian. European Sculpture, 1400–1900, in the Metropolitan Museum of Art. New York: The Metropolitan Museum of Art, 2011.
  Google Scholar

Wilczyńska, Maria. „Valérie Tarnowska, Mes voyages (1804). Deuxième partie”. Biuletyn Biblioteki Jagiellońskiej 39, nr 1–2 (1989): 35–75.
  Google Scholar

Wronikowska, Dominika. „Committenti polacchi di Canova”. Arte Veneta 59 (2002): 257–267.
  Google Scholar

Wronikowska, Dominika. „Committenti polacchi di Canova. I Tarnowski e la «replica» del Perseo”. W: Antonio Canova. La cultura figurativa e letteraria dei grandi centri italiani, 1. Venezia e Roma, redakcja Fernando Mazzocca, Gianni Venturi, 79–87. Bassano del Grappa: Istituto di Ricerca per gli Studi su Canova e il Neoclassicismo, 2005.
  Google Scholar

Zielińska, Ewa. „Stroynowski Walerian”. W: Polski słownik biograficzny, t. 44, redakcja Andrzej Romanowski, 409–414. Warszawa–Kraków: Polska Akademia Nauk, Polska Akademia Umiejętności, 2006–2007.
  Google Scholar

Zych, Tadeusz. Kolekcja dzikowska: zbiory hrabiów Tarnowskich. Tarnobrzeg: Muzeum Historyczne miasta Tarnobrzega, 2019.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2025-04-03

Cited By / Share

Mikocka-Rachubowa, K. (2025). Walerii Tarnowskiej fascynacja włoską rzeźbą w podróży po Italii 1803–1804. Biuletyn Historii Sztuki, 87(1), 143–196. https://doi.org/10.36744/bhs.2519

Autorzy

Katarzyna Mikocka-Rachubowa 
katarzyna.mikocka@wp.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0001-7293-7490

Prof. dr hab. Katarzyna Mikocka­Rachubowa, historyk sztuki, profesor w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk, kierownik Pracowni Sztuki Dawnej, wcześniej redaktor naczelna Słownika artystów polskich i obcych w Polsce działających i kierownik Zakładu Historii Sztuk Plastycznych. Należy do Towarzystwa Naukowego Warszawskiego, Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Polskiego Towarzystwa Badań nad Wiekiem Osiemnastym, a także do Komitetu Nauk o Sztuce PAN (od 2020 r.). Zajmuje się historią rzeźby od XVI do XIX w., głównie rzeźbą włoską, a także sztuką i kulturą artystyczną 2. połowy XVIII i początków XIX w. Autorka prawie pięciuset publikacji: książek – m.in. dwutomowych monografii: Canova, jego krąg i Polacy (2001), André Le Brun „pierwszy rzeźbiarz” króla Stanisława Augusta (2010), Rzeźba włoska w Polsce około 1770–1830 (2016) oraz ostatnio Antonio Canova and his Polish Clientele (2021), rozpraw i artykułów publikowanych w Polsce i we Włoszech (np. Canova ed i committenti polacchi; La scultura romana in Polonia tra tardo Settecento e primo Ottocento; Rome and Sculpture in Poland in the Reign of King Stanislaus Augustus; Le ispirazioni di André Le Brun, „primo scultore” del re Stanislao Augusto), recenzji oraz licznych artykułów biograficznych i biogramów rzeźbiarzy w słownikach artystów.



Statystyki

Abstract views: 65
PDF downloads: 60


Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Biuletynie Historii Sztuki”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W numerach od 1/2019 do 4/2022 wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Biuletynie Historii Sztuki”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.