Księcia Czartoryskiego zakupy rzeźb w Rzymie (1800–1801)
Katarzyna Mikocka-Rachubowa
Warszawa, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk (Polska)
http://orcid.org/0000-0001-7293-7490
Abstrakt
Artykuł poświęcony jest kontaktom księcia Adama Jerzego Czartoryskiego z włoskimi rzeźbiarzami oraz zakupom rzeźb dokonywanym przez niego podczas pobytu w Rzymie od sierpnia 1800 do maja 1801 r. Na podstawie korespondencji księcia z matką, Izabelą Czartoryską, a także licencji na wywóz dzieł dzieł sztuki poza granice Państwa Papieskiego przechowywanych w Archivio di Stato di Roma oraz wzmianek w diariuszu rzymskiego rzeźbiarza i antykwariusza Vincenza Pacettiego, udało się zrekonstruować obraz ówczesnych artystycznych zainteresowań księcia Czartoryskiego, jego relacji ze środowiskiem rzymskich rzeźbiarzy i antykwariuszy oraz kupowania przez niego rzeźb i udziału w przywiezieniu do Puław w 1803 r. m.in. znajdujących się tam do dziś: posągu fauna (przed 1800), figury śpiącej pantery (1801) oraz marmurowego sarkofagu - dzieła Francesca Massimiliana Laboureura (1797).
Instytucje finansujące
Słowa kluczowe:
Adam Jerzy Czartoryski (1770-1861), Puławy-zbiory artystyczne, kolekcjonerstwo, Rzym-handel sztuką, mecenat artystycznyBibliografia
Aleksandrowicz, Alina. Izabela Czartoryska: polskość i europejskość. Lublin: Wydawnictwo UMCS, 1998.
Google Scholar
Ciołek, Gerard. Ogrody polskie. Przemiany treści i formy. Warszawa: Budownictwo i Architektura, 1954.
Google Scholar
Cola, Maria Celeste. “Thomas Hope and Gioacchino Marini Roman Agent of English Gentlemen.” W London and the Emergence of a European Art Market 1780-1820, redakcja Susanna Avery-Quash, Christian Huemer, 231–244. Los Angeles: Getty Research Institute, 2019.
Google Scholar
Giustini, Daniela. “Marini Gioacchino.” W Architetti e ingegneri a confronto, II. L’immagine di Roma fra Clemente XIII e Pio VII, redakcja Elisa Debenedetti, 161–162. Roma: Bonsignori, 2007.
Google Scholar
Gołębiowska, Zofia. “Mecenat kulturalny Izabeli i Adama Kazimierza Czartoryskich (sztuki plastyczne, teatr, muzyka, literatura).” W Ziemiaństwo na Lubelszczyźnie. Materiały II sesji naukowej zorganizowanej w Muzeum Zamoyskich w Kozłówce 22–24 maja 2002, redakcja Róża Maliszewska, 31–70. Kozłówka: Muzeum Zamoyskich, 2003.
Google Scholar
Haskell, Francis, i Nicholas Penny. Taste and the Antique. The Lure of Classical Sculpture 1500–1900. New Haven-London: Yale University Press, 1982.
Google Scholar
Jaroszewski, Tadeusz Stefan. “Puławy w okresie klasycyzmu.” W Puławy, redakcja Stanisław Lorentz, 64–86. Warszawa: Arkady, 1962.
Google Scholar
Kseniak, Mieczysław. Rezydencja książąt Czartoryskich w Puławach. Lublin: Idea Media, 1998.
Google Scholar
“L’arte moderna esce da Roma: regestro delle licenze d’esportazione dal 1775 al 1870.” redakcja Alessandra Imbellone. W Roma fuori di Roma. L’esportazione dell’arte moderna da Pio VI all’Unità (1775–1870), redakcja Giovanna Capitelli, Stefano Grandesso, Carla Mazzarelli. Roma: Campisano, 2012.
Google Scholar
Lorentz, Stanisław. “Sarkofag Scipiona w Polsce.” Meander 1, nr 1 (1946): 34–39.
Google Scholar
Mikocka-Rachubowa, Katarzyna. Canova, jego krąg i Polacy (około 1780–1850). Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2001.
Google Scholar
Mikocka-Rachubowa, Katarzyna. “Rzeźbiarz rzymski Vincenzo Pacetti i Polacy.” Biuletyn Historii Sztuki 65, nr 2 (2003): 261–276.
Google Scholar
Mikocka-Rachubowa. Katarzyna. “O Giornale Vincenza Pacettiego raz jeszcze.” Biuletyn Historii Sztuki 68, nr 1 (2006): 103–105.
Google Scholar
Mikocka-Rachubowa, Katarzyna. Rzeźba włoska w Polsce około 1770–1830. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2016.
Google Scholar
Mikocki, Tomasz. “Sztuka starożytna w mecenacie Izabelli Czartoryskiej.” Meander 38, nr 6 (1983): 205–218.
Google Scholar
Mikocki, Tomasz. Najstarsze kolekcje starożytności w Polsce (lata 1750–1830). Wrocław: Ossolineum, 1990.
Google Scholar
Roma 1771–1819. I “Giornali” di Vincenzo Pacetti, redakcja Angela Cipriani et al. Pozzuoli: Naus Editoria, 2011.
Google Scholar
Suchodolska, Maria. “Ikonografia Puław w twórczości Jana Piotra Norblina.” W Puławy, redakcja Stanisław Lorentz, 87–105. Warszawa: Arkady, 1962.
Google Scholar
Żygulski (jun.), Zdzisław. “Dzieje zbiorów puławskich (Świątynia Sybilli i Dom Gotycki).” Rozprawy i Sprawozdania Muzeum Narodowego w Krakowie 7 (1962): 5–265.
Google Scholar
Autorzy
Katarzyna Mikocka-RachubowaWarszawa, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk Polska
http://orcid.org/0000-0001-7293-7490
Statystyki
Abstract views: 378PDF downloads: 279
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Biuletynie Historii Sztuki”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W numerach od 1/2019 do 4/2022 wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Biuletynie Historii Sztuki”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Katarzyna Mikocka-Rachubowa, Rzeźby katedry wileńskiej i ich twórca Tommaso Righi , Biuletyn Historii Sztuki: Tom 81 Nr 2 (2019)