Księcia Czartoryskiego zakupy rzeźb w Rzymie (1800–1801)
Katarzyna Mikocka-Rachubowa
Warszawa, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk (Polska)
http://orcid.org/0000-0001-7293-7490
Abstrakt
Artykuł poświęcony jest kontaktom księcia Adama Jerzego Czartoryskiego z włoskimi rzeźbiarzami oraz zakupom rzeźb dokonywanym przez niego podczas pobytu w Rzymie od sierpnia 1800 do maja 1801 r. Na podstawie korespondencji księcia z matką, Izabelą Czartoryską, a także licencji na wywóz dzieł dzieł sztuki poza granice Państwa Papieskiego przechowywanych w Archivio di Stato di Roma oraz wzmianek w diariuszu rzymskiego rzeźbiarza i antykwariusza Vincenza Pacettiego, udało się zrekonstruować obraz ówczesnych artystycznych zainteresowań księcia Czartoryskiego, jego relacji ze środowiskiem rzymskich rzeźbiarzy i antykwariuszy oraz kupowania przez niego rzeźb i udziału w przywiezieniu do Puław w 1803 r. m.in. znajdujących się tam do dziś: posągu fauna (przed 1800), figury śpiącej pantery (1801) oraz marmurowego sarkofagu - dzieła Francesca Massimiliana Laboureura (1797).
Instytucje finansujące
Słowa kluczowe:
Adam Jerzy Czartoryski (1770-1861), Puławy-zbiory artystyczne, kolekcjonerstwo, Rzym-handel sztuką, mecenat artystycznyBibliografia
Aleksandrowicz, Alina. Izabela Czartoryska: polskość i europejskość. Lublin: Wydawnictwo UMCS, 1998.
Google Scholar
Ciołek, Gerard. Ogrody polskie. Przemiany treści i formy. Warszawa: Budownictwo i Architektura, 1954.
Google Scholar
Cola, Maria Celeste. “Thomas Hope and Gioacchino Marini Roman Agent of English Gentlemen.” W London and the Emergence of a European Art Market 1780-1820, redakcja Susanna Avery-Quash, Christian Huemer, 231–244. Los Angeles: Getty Research Institute, 2019.
Google Scholar
Giustini, Daniela. “Marini Gioacchino.” W Architetti e ingegneri a confronto, II. L’immagine di Roma fra Clemente XIII e Pio VII, redakcja Elisa Debenedetti, 161–162. Roma: Bonsignori, 2007.
Google Scholar
Gołębiowska, Zofia. “Mecenat kulturalny Izabeli i Adama Kazimierza Czartoryskich (sztuki plastyczne, teatr, muzyka, literatura).” W Ziemiaństwo na Lubelszczyźnie. Materiały II sesji naukowej zorganizowanej w Muzeum Zamoyskich w Kozłówce 22–24 maja 2002, redakcja Róża Maliszewska, 31–70. Kozłówka: Muzeum Zamoyskich, 2003.
Google Scholar
Haskell, Francis, i Nicholas Penny. Taste and the Antique. The Lure of Classical Sculpture 1500–1900. New Haven-London: Yale University Press, 1982.
Google Scholar
Jaroszewski, Tadeusz Stefan. “Puławy w okresie klasycyzmu.” W Puławy, redakcja Stanisław Lorentz, 64–86. Warszawa: Arkady, 1962.
Google Scholar
Kseniak, Mieczysław. Rezydencja książąt Czartoryskich w Puławach. Lublin: Idea Media, 1998.
Google Scholar
“L’arte moderna esce da Roma: regestro delle licenze d’esportazione dal 1775 al 1870.” redakcja Alessandra Imbellone. W Roma fuori di Roma. L’esportazione dell’arte moderna da Pio VI all’Unità (1775–1870), redakcja Giovanna Capitelli, Stefano Grandesso, Carla Mazzarelli. Roma: Campisano, 2012.
Google Scholar
Lorentz, Stanisław. “Sarkofag Scipiona w Polsce.” Meander 1, nr 1 (1946): 34–39.
Google Scholar
Mikocka-Rachubowa, Katarzyna. Canova, jego krąg i Polacy (około 1780–1850). Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2001.
Google Scholar
Mikocka-Rachubowa, Katarzyna. “Rzeźbiarz rzymski Vincenzo Pacetti i Polacy.” Biuletyn Historii Sztuki 65, nr 2 (2003): 261–276.
Google Scholar
Mikocka-Rachubowa. Katarzyna. “O Giornale Vincenza Pacettiego raz jeszcze.” Biuletyn Historii Sztuki 68, nr 1 (2006): 103–105.
Google Scholar
Mikocka-Rachubowa, Katarzyna. Rzeźba włoska w Polsce około 1770–1830. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2016.
Google Scholar
Mikocki, Tomasz. “Sztuka starożytna w mecenacie Izabelli Czartoryskiej.” Meander 38, nr 6 (1983): 205–218.
Google Scholar
Mikocki, Tomasz. Najstarsze kolekcje starożytności w Polsce (lata 1750–1830). Wrocław: Ossolineum, 1990.
Google Scholar
Roma 1771–1819. I “Giornali” di Vincenzo Pacetti, redakcja Angela Cipriani et al. Pozzuoli: Naus Editoria, 2011.
Google Scholar
Suchodolska, Maria. “Ikonografia Puław w twórczości Jana Piotra Norblina.” W Puławy, redakcja Stanisław Lorentz, 87–105. Warszawa: Arkady, 1962.
Google Scholar
Żygulski (jun.), Zdzisław. “Dzieje zbiorów puławskich (Świątynia Sybilli i Dom Gotycki).” Rozprawy i Sprawozdania Muzeum Narodowego w Krakowie 7 (1962): 5–265.
Google Scholar
Autorzy
Katarzyna Mikocka-RachubowaWarszawa, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk Polska
http://orcid.org/0000-0001-7293-7490
Statystyki
Abstract views: 347PDF downloads: 263
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Inne teksty tego samego autora
- Katarzyna Mikocka-Rachubowa, Rzeźby katedry wileńskiej i ich twórca Tommaso Righi , Biuletyn Historii Sztuki: Tom 81 Nr 2 (2019)