Prince Czartoryski’s Purchases of Sculptures in Rome (1800–1801)

Katarzyna Mikocka-Rachubowa


Warszawa, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk (Poland)
http://orcid.org/0000-0001-7293-7490

Abstract

Prince Adam Jerzy Czartoryski’s contacts with Italian sculptors and purchases of sculptures during his stay in Rome from August 1800 to May 1801 are discussed. Resorting to the correspondence of Prince Czartoryski with his mother Izabela Czartoryska, licenses to export art works beyond the Papal States kept in the Archivio di Stato di Roma, and notes in the diary of the Roman sculptor and antique dealer Vincenzo Pacetti, it was possible to reconstruct picture of the then interests of Prince Czartoryski, his relations with Rome’s circle of sculptors and antique dealers, as well as of his purchase of sculptures and efforts made to have, among others, the following transported to Puławy in 1803, where they have been preserved to-date: the statute of a faun (before 1800), figure of a sleeping panther (1801), and the marble sarcophagus by Francesco Massimiliano Laboureur (1797).

Supporting Agencies

Instytut Sztuki PAN

Keywords:

Adam Jerzy Czartoryski (1770-1861), Puławy-art collection, collecting, Rome-art trade, artistic patronage

Aleksandrowicz, Alina. Izabela Czartoryska: polskość i europejskość. Lublin: Wydawnictwo UMCS, 1998.
  Google Scholar

Ciołek, Gerard. Ogrody polskie. Przemiany treści i formy. Warszawa: Budownictwo i Architektura, 1954.
  Google Scholar

Cola, Maria Celeste. “Thomas Hope and Gioacchino Marini Roman Agent of English Gentlemen.” W London and the Emergence of a European Art Market 1780-1820, redakcja Susanna Avery-Quash, Christian Huemer, 231–244. Los Angeles: Getty Research Institute, 2019.
  Google Scholar

Giustini, Daniela. “Marini Gioacchino.” W Architetti e ingegneri a confronto, II. L’immagine di Roma fra Clemente XIII e Pio VII, redakcja Elisa Debenedetti, 161–162. Roma: Bonsignori, 2007.
  Google Scholar

Gołębiowska, Zofia. “Mecenat kulturalny Izabeli i Adama Kazimierza Czartoryskich (sztuki plastyczne, teatr, muzyka, literatura).” W Ziemiaństwo na Lubelszczyźnie. Materiały II sesji naukowej zorganizowanej w Muzeum Zamoyskich w Kozłówce 22–24 maja 2002, redakcja Róża Maliszewska, 31–70. Kozłówka: Muzeum Zamoyskich, 2003.
  Google Scholar

Haskell, Francis, i Nicholas Penny. Taste and the Antique. The Lure of Classical Sculpture 1500–1900. New Haven-London: Yale University Press, 1982.
  Google Scholar

Jaroszewski, Tadeusz Stefan. “Puławy w okresie klasycyzmu.” W Puławy, redakcja Stanisław Lorentz, 64–86. Warszawa: Arkady, 1962.
  Google Scholar

Kseniak, Mieczysław. Rezydencja książąt Czartoryskich w Puławach. Lublin: Idea Media, 1998.
  Google Scholar

“L’arte moderna esce da Roma: regestro delle licenze d’esportazione dal 1775 al 1870.” redakcja Alessandra Imbellone. W Roma fuori di Roma. L’esportazione dell’arte moderna da Pio VI all’Unità (1775–1870), redakcja Giovanna Capitelli, Stefano Grandesso, Carla Mazzarelli. Roma: Campisano, 2012.
  Google Scholar

Lorentz, Stanisław. “Sarkofag Scipiona w Polsce.” Meander 1, nr 1 (1946): 34–39.
  Google Scholar

Mikocka-Rachubowa, Katarzyna. Canova, jego krąg i Polacy (około 1780–1850). Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2001.
  Google Scholar

Mikocka-Rachubowa, Katarzyna. “Rzeźbiarz rzymski Vincenzo Pacetti i Polacy.” Biuletyn Historii Sztuki 65, nr 2 (2003): 261–276.
  Google Scholar

Mikocka-Rachubowa. Katarzyna. “O Giornale Vincenza Pacettiego raz jeszcze.” Biuletyn Historii Sztuki 68, nr 1 (2006): 103–105.
  Google Scholar

Mikocka-Rachubowa, Katarzyna. Rzeźba włoska w Polsce około 1770–1830. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2016.
  Google Scholar

Mikocki, Tomasz. “Sztuka starożytna w mecenacie Izabelli Czartoryskiej.” Meander 38, nr 6 (1983): 205–218.
  Google Scholar

Mikocki, Tomasz. Najstarsze kolekcje starożytności w Polsce (lata 1750–1830). Wrocław: Ossolineum, 1990.
  Google Scholar

Roma 1771–1819. I “Giornali” di Vincenzo Pacetti, redakcja Angela Cipriani et al. Pozzuoli: Naus Editoria, 2011.
  Google Scholar

Suchodolska, Maria. “Ikonografia Puław w twórczości Jana Piotra Norblina.” W Puławy, redakcja Stanisław Lorentz, 87–105. Warszawa: Arkady, 1962.
  Google Scholar

Żygulski (jun.), Zdzisław. “Dzieje zbiorów puławskich (Świątynia Sybilli i Dom Gotycki).” Rozprawy i Sprawozdania Muzeum Narodowego w Krakowie 7 (1962): 5–265.
  Google Scholar


Published
2020-09-30

Cited by

Mikocka-Rachubowa, K. (2020). Prince Czartoryski’s Purchases of Sculptures in Rome (1800–1801). Biuletyn Historii Sztuki, 82(3), 403–428. https://doi.org/10.36744/bhs.648

Authors

Katarzyna Mikocka-Rachubowa 

Warszawa, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk Poland
http://orcid.org/0000-0001-7293-7490

Statistics

Abstract views: 266
PDF downloads: 238