Prince Czartoryski’s Purchases of Sculptures in Rome (1800–1801)
Katarzyna Mikocka-Rachubowa
Warszawa, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk (Poland)
http://orcid.org/0000-0001-7293-7490
Abstract
Prince Adam Jerzy Czartoryski’s contacts with Italian sculptors and purchases of sculptures during his stay in Rome from August 1800 to May 1801 are discussed. Resorting to the correspondence of Prince Czartoryski with his mother Izabela Czartoryska, licenses to export art works beyond the Papal States kept in the Archivio di Stato di Roma, and notes in the diary of the Roman sculptor and antique dealer Vincenzo Pacetti, it was possible to reconstruct picture of the then interests of Prince Czartoryski, his relations with Rome’s circle of sculptors and antique dealers, as well as of his purchase of sculptures and efforts made to have, among others, the following transported to Puławy in 1803, where they have been preserved to-date: the statute of a faun (before 1800), figure of a sleeping panther (1801), and the marble sarcophagus by Francesco Massimiliano Laboureur (1797).
Supporting Agencies
Keywords:
Adam Jerzy Czartoryski (1770-1861), Puławy-art collection, collecting, Rome-art trade, artistic patronageReferences
Aleksandrowicz, Alina. Izabela Czartoryska: polskość i europejskość. Lublin: Wydawnictwo UMCS, 1998.
Google Scholar
Ciołek, Gerard. Ogrody polskie. Przemiany treści i formy. Warszawa: Budownictwo i Architektura, 1954.
Google Scholar
Cola, Maria Celeste. “Thomas Hope and Gioacchino Marini Roman Agent of English Gentlemen.” W London and the Emergence of a European Art Market 1780-1820, redakcja Susanna Avery-Quash, Christian Huemer, 231–244. Los Angeles: Getty Research Institute, 2019.
Google Scholar
Giustini, Daniela. “Marini Gioacchino.” W Architetti e ingegneri a confronto, II. L’immagine di Roma fra Clemente XIII e Pio VII, redakcja Elisa Debenedetti, 161–162. Roma: Bonsignori, 2007.
Google Scholar
Gołębiowska, Zofia. “Mecenat kulturalny Izabeli i Adama Kazimierza Czartoryskich (sztuki plastyczne, teatr, muzyka, literatura).” W Ziemiaństwo na Lubelszczyźnie. Materiały II sesji naukowej zorganizowanej w Muzeum Zamoyskich w Kozłówce 22–24 maja 2002, redakcja Róża Maliszewska, 31–70. Kozłówka: Muzeum Zamoyskich, 2003.
Google Scholar
Haskell, Francis, i Nicholas Penny. Taste and the Antique. The Lure of Classical Sculpture 1500–1900. New Haven-London: Yale University Press, 1982.
Google Scholar
Jaroszewski, Tadeusz Stefan. “Puławy w okresie klasycyzmu.” W Puławy, redakcja Stanisław Lorentz, 64–86. Warszawa: Arkady, 1962.
Google Scholar
Kseniak, Mieczysław. Rezydencja książąt Czartoryskich w Puławach. Lublin: Idea Media, 1998.
Google Scholar
“L’arte moderna esce da Roma: regestro delle licenze d’esportazione dal 1775 al 1870.” redakcja Alessandra Imbellone. W Roma fuori di Roma. L’esportazione dell’arte moderna da Pio VI all’Unità (1775–1870), redakcja Giovanna Capitelli, Stefano Grandesso, Carla Mazzarelli. Roma: Campisano, 2012.
Google Scholar
Lorentz, Stanisław. “Sarkofag Scipiona w Polsce.” Meander 1, nr 1 (1946): 34–39.
Google Scholar
Mikocka-Rachubowa, Katarzyna. Canova, jego krąg i Polacy (około 1780–1850). Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2001.
Google Scholar
Mikocka-Rachubowa, Katarzyna. “Rzeźbiarz rzymski Vincenzo Pacetti i Polacy.” Biuletyn Historii Sztuki 65, nr 2 (2003): 261–276.
Google Scholar
Mikocka-Rachubowa. Katarzyna. “O Giornale Vincenza Pacettiego raz jeszcze.” Biuletyn Historii Sztuki 68, nr 1 (2006): 103–105.
Google Scholar
Mikocka-Rachubowa, Katarzyna. Rzeźba włoska w Polsce około 1770–1830. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2016.
Google Scholar
Mikocki, Tomasz. “Sztuka starożytna w mecenacie Izabelli Czartoryskiej.” Meander 38, nr 6 (1983): 205–218.
Google Scholar
Mikocki, Tomasz. Najstarsze kolekcje starożytności w Polsce (lata 1750–1830). Wrocław: Ossolineum, 1990.
Google Scholar
Roma 1771–1819. I “Giornali” di Vincenzo Pacetti, redakcja Angela Cipriani et al. Pozzuoli: Naus Editoria, 2011.
Google Scholar
Suchodolska, Maria. “Ikonografia Puław w twórczości Jana Piotra Norblina.” W Puławy, redakcja Stanisław Lorentz, 87–105. Warszawa: Arkady, 1962.
Google Scholar
Żygulski (jun.), Zdzisław. “Dzieje zbiorów puławskich (Świątynia Sybilli i Dom Gotycki).” Rozprawy i Sprawozdania Muzeum Narodowego w Krakowie 7 (1962): 5–265.
Google Scholar
Authors
Katarzyna Mikocka-RachubowaWarszawa, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk Poland
http://orcid.org/0000-0001-7293-7490
Statistics
Abstract views: 266PDF downloads: 238
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Most read articles by the same author(s)
- Katarzyna Mikocka-Rachubowa, Sculptures of the Vilnius Cathedral and Their Author Tommaso Righi , Biuletyn Historii Sztuki: Vol. 81 No. 2 (2019)