Johann Georg Triegler (Trigler): częściowo zapomniany uczony z przełomu XVI i XVII wieku, były właściciel kolekcji chansons skompilowanej dla Beatrycze Aragońskiej

Vladimír Maňas


Uniwersytet Masaryka (Czechy)
https://orcid.org/0000-0002-2413-8667

Abstrakt

Pod koniec lat sześćdziesiątych lub na początku lat siedemdziesiątych XV w. dla księżniczki aragońskiej Beatrycze sporządzono rękopis, znany obecnie pod nazwą „Mellon Chansonnier”. Beatrycze zabrała go ze sobą do Europy Środkowej, gdzie przybyła w związku z poślubieniem w 1476 r. króla węgierskiego Macieja Korwina. Po jego śmierci, w 1491 r., poślubiła Władysława Jagiellończyka, króla Czech i Węgier, jednak to drugie małżeństwo zostało uznane przez papieża za niezgodne z prawem i w 1501 r. Beatrycze powróciła do Neapolu. Rękopis bez wątpienia został jednak w Europie Środkowej, gdyż w 1609 r. muzyk Matthaeus Roth z Kłodzka podarował go Johannowi Georgowi Trieglerowi, uczonemu działającemu głównie na Morawach i Górnym Śląsku, znanemu z niemieckiego przekładu średniowiecznego traktatu De Sphera (wyd. 1614). Triegler zmarł przed 1622 r. – w czeskich bibliotekach zachowały się cztery druki pochodzące z jego księgozbioru. Nie jest nadal jasne, co stało się z Mellon Chansonnier bezpośrednio po śmierci uczonego, jednak później stał się on własnością Josepha Vitty (1860–1942). W 1939 r. został kupiony na aukcji w Londynie przez Paula Mellona, ​​który podarował go Uniwersytetowi Yale.


Słowa kluczowe:

Mellon Chansonnier, Beatrycze Aragońska, Johann Georg Triegler, Matthaeus Roth

Benthem, Jaap van. ‘Concerning Johannes Tinctoris and the Preparation of the Princess’s Chansonnier.’ Tijdschrift van de Koninklijke Vereniging voor Nederlandse Muziekgeschiedenis 32 (1982): 24–29.
DOI: https://doi.org/10.2307/938682   Google Scholar

Bezombes, Renaud, ed. Joseph Vitta. Passion de collection. Paris: Somogy Editions d’Art, 2014.
  Google Scholar

Bohn, Emil. Die musikalischen Handschriften des XVI. und XVII. Jahrhunderts in der Stadtbibliothek zu Breslau. Ein Beitrag zur Geschichte der Musik im XVI. und XVII. Jahrhundert. Breslau: Julius Hainauer, 1890.
  Google Scholar

Bohn, Emil. Bibliographie der Musik-Druckwerke bis 1700 welche in der Stadtbibliothek, der Bibliothek des Academischen Instituts fur Kirchenmusik und der Koniglichen und Universitats- Bibliothek zu Breslau aufbewahrt werden. Ein Beitrag zur Geschichte der Musik im XV., XVI., und XVII. Jahrhundert. Berlin: Albert Cohn, 1883.
  Google Scholar

Bukofzer, Manfred F. ‘The Mellon Chansonnier.’ The Yale University Library Gazette 15, no. 2 (1940): 25–28.
  Google Scholar

Bukofzer, Manfred F. ‘An Unknown Chansonnier of the 15th Century (The “Mellon Chansonnier”).’ The Musical Quarterly 28, no. 1 (1942): 14–49.
DOI: https://doi.org/10.1093/mq/XXVIII.1.14   Google Scholar

Dokoupil, Vladislav. Dějiny moravskych klašternich knihoven ve spravě Universitni knihovny v Brně, Brno: Musejní spolek, 1972.
  Google Scholar

Dvorský, František, ed. ‘Dopisy Karla st. z Žerotína 1591–1610.’ Prague: Kommisse Královské české společnosti nauk, 1904 (= Archiv česky 27).
  Google Scholar

Erler, Georg. Die jungere Matrikel der Universitat Leipzig, 1559–1809 als Personen- und Ortsregister bearbeitet und durch Nachtrage aus den Promotionslisten erganzt. Vol. 1, Die Immatrikulationen vom Wintersemester 1559 bis zum Sommersemester 1634. Leipzig: Universität Leipzig, 1909.
  Google Scholar

Faltičko, Josef. Panstvi Kolštejn (Branna) 1313–1621. Diploma thesis (University of Olomouc, 2020).
  Google Scholar

Frank, Karl Friedrich von. Standeserhebungen und Gnadeakte fur das Deutsche Reich und die Osterreichischen Erblande bis 1806. Vol. 5. Schloss Senftenegg: Selbstverlag, 1974.
  Google Scholar

Gancarczyk, Paweł and Lenka Hlávková. ‘The Lviv Fragments and Missa L’homme armé sexti toni. Questions on Early Josquin Reception in Central Europe.’ Tijdschrift van de Koninklijke Vereniging voor Nederlandse Muziekgeschiedenis 67 (2017): 139–161.
  Google Scholar

Haas, Antonín. Menši fondy a sbirky různe provenience. Archiv Žerotinsko-Vrbensky. Listiny a listy z let 1497–1624. Prague: Zemský národní výbor, 1948.
  Google Scholar

Holý, Martin. Ve službach šlechty. Vychovatele nobility z českych zemi (1500–1600). Prague: Historický ústav, 2011.
  Google Scholar

Maňas, Vladimír. Nicolaus Zangius. Hudebnik přelomu 16. a 17. stoleti. Na stopě neznamemu. Brno: Masaryk University, 2020.
DOI: https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9717-2020   Google Scholar

Martínek, Jan. ‘Zpráva o studiu humanistických bohemik v Rakousku.’ Listy filologicke 91 (1968): 303–312.
  Google Scholar

Perkins, Leeman L. ‘The Mellon Chansonnier as a Central European Source.’ In: Musica antiqua Europae Orientalis. Acta scientifica congressus. Vol. 6, 651–667. Bydgoszcz: Filharmonia Pomorska im. Ignacego Paderewskiego, 1982.
  Google Scholar

Perkins, Leeman L. and Howard Garey, eds. The Mellon Chansonnier. New Haven‒London: Yale University Press, 1979.
  Google Scholar

Pumprla, Václav. Soupis starych tisků ve Vědecke knihovně v Olomouci. Vol. 5. Olomouc: Státní vědecká knihovna, 1987.
  Google Scholar

Racek, Jan. Kryštof Harant z Polžic a jeho doba. III. Dil, čast prvni: Dilo literarni a hudebni. Brno: Universita J.E. Purkyně v Brně, 1973.
  Google Scholar

Sachs, Curt. Musik und Oper am kurbrandenburgischen Hof. Berlin: Julius Bard, 1910.
  Google Scholar

Tardy, Lajos. Beyond the Ottoman Empire. 14th–16th Century Hungarian Diplomacy in the East, trans. János Boris. Szeged: Universitas Szegediensis de Attila József Nominata, 1978.
  Google Scholar

Truhlář, Antonín, Karel Hrdina and Josef Hejnic, Rukověť humanistickeho basnictvi v Čechach a na Moravě. Vol. 2, Č‒J. Prague: Academia, 1966.
  Google Scholar

Vobr, Jaromír. Česke tisky Moravske zemske knihovny v Brně a jihomoravskych klašternich knihoven z let 1501–1800. Brno: Moravská zemská knihovna, 2005.
  Google Scholar

Zukal, Josef. Slezske konfiskace 1620–1630. Pokutovani provinile šlechty v Krnovsku, Opavsku a Osoblažsku po bitvě bělohorske a po vpadu Mansfeldově. Prague: Česká akademie císaře Františka Josefa pro vědy, slovesnost a umění, 1916.
  Google Scholar


Opublikowane
2021-10-19

Cited By / Share

Maňas, V. . (2021). Johann Georg Triegler (Trigler): częściowo zapomniany uczony z przełomu XVI i XVII wieku, były właściciel kolekcji chansons skompilowanej dla Beatrycze Aragońskiej. Muzyka, 66(3), 185–196. https://doi.org/10.36744/m.978

Autorzy

Vladimír Maňas 

Uniwersytet Masaryka Czechy
https://orcid.org/0000-0002-2413-8667

Statystyki

Abstract views: 222
PDF downloads: 153


Licencja

Prawa autorskie (c) 2021 Vladimír Maňas

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.