Odkrywanie znaczeń w muzyce filmowej
Abstrakt
Przedmiotem artykułu jest omówienie najnowszej publikacji poświęconej analizie muzyki filmowej, książki Film Music Analysis: Studying the Score przygotowanej pod naukową redakcją Franka Lehmana. W pracy tej poddano analizie wybrane parametry muzyczne (m.in.: struktury interwałowe, tempo, metrum, dobór tonacji, barwa muzyczna, toposy) w celu ukazania nieodkrytego dotąd ich potencjału znaczeniowego dla narracji filmowej. Książka jest pierwszym zbiorem esejów skupiających się ściśle na tego typu zagadnieniach i wykorzystujących narzędzia wypracowane w obrębie muzyki poważnej na gruncie partytur filmowych.
Słowa kluczowe:
muzyka filmowa, znaczenie muzyczne, teoria toposów, styl muzyczny, underscoreBibliografia
Audissino, Emilio. Film/Music Analysis. A Film Studies Approach. Cham: Palgrave Macmillan, 2017. doi.org/10.1007/978-3-319-61693-3
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-61693-3
Google Scholar
Copland, Aaron. „Our New Music (1941)”. W: The Hollywood Film Music Reader, red. Mervyn Cooke, 83–92. New York: Oxford University Press, 2010.
Google Scholar
Daubney, Kate. Max Steiner’s „Now, Voyager”: A Film Score Guide. Westport, CT: Greenwood Press, 2000.
Google Scholar
Davison, Annette. Hollywood Theory, Non-Hollywood Practice: Cinema Soundtrack in the 1980s and 1990s. Aldershot: Ashgate, 2004. doi.org/10.2307/25046016
Google Scholar
Duncan, Dean W. Charms that Soothe. New York: Fordham University Press, 2003. doi.org/10.1515/9780823295265
Google Scholar
Fales, Cornelia. „The Paradox of Timbre”. Ethnomusicology 46, nr 1 (2002): 56–95. doi.org/10.2307/852808
DOI: https://doi.org/10.2307/852808
Google Scholar
Film Music Analysis: Studying the Score, red. Frank Lehman. New York: Routledge, 2024. doi.org/10.4324/9781003001171
Google Scholar
Gorbman, Claudia. Unheard Melodies: Narrative Film Music. Indianapolis: Indiana University Press, 1987.
Google Scholar
Kalinak, Kathryn. Settling the Score. Music and the Classical Hollywood Film. Madison: University of Wisconsin Press, 1992.
Google Scholar
Keller, Hans. Film Music and Beyond: Writings on Music and the Screen, 1946–59, red. Christopher Wintle. London: Plumbago Books and Arts, 2006.
Google Scholar
Lehman, Frank. Hollywood Harmony: Musical Wonder and the Sound of Cinema. New York: Oxford University Press, 2018.
DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780190606398.001.0001
Google Scholar
Mancini, Henri. Case History of a Film Score: „The Thorn Birds”. New York: Northridge Music Company, 2004.
Google Scholar
Music and Cinema, red. James Buhler, Caryl Flinn, David Neumeyer. Hanover, NH: Wesleyan University Press, 2000.
Google Scholar
Morton, Lawrence. „The Music of Objective Burma”. Hollywood Quarterly 1, nr 4 (1946): 378–395.
DOI: https://doi.org/10.1525/fq.1946.1.4.04a00070
Google Scholar
Piotrowska, Anna G. O muzyce i filmie. Wprowadzenie do muzykologii filmowej. Kraków: Musica Iagellonica, 2014.
Google Scholar
Rosar, William H. „Film Studies in Musicology: Disciplinarity vs. Interdisciplinarity”. The Journal of Film Music 2, nr 2–4 (2009): 99–125. doi.org/10.1558/jfm.v2i2-4.99
DOI: https://doi.org/10.1558/jfm.v2i2-4.99
Google Scholar
The Oxford Handbook of Film Music Studies, red. David Neumeyer. Oxford, New York: Oxford University Press, 2014.
Google Scholar
Statystyki
Abstract views: 3PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Bogumiła Mika

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.