Odkrywanie znaczeń w muzyce filmowej

Recenzowany

Bogumiła Mika


Uniwersytet Śląski w Katowicach (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-6709-1109

Abstrakt

Przedmiotem artykułu jest omówienie najnowszej publikacji poświęconej analizie muzyki filmowej, książki Film Music Analysis: Studying the Score przygotowanej pod naukową redakcją Franka Lehmana. W pracy tej poddano analizie wybrane parametry muzyczne (m.in.: struktury interwałowe, tempo, metrum, dobór tonacji, barwa muzyczna, toposy) w celu ukazania nieodkrytego dotąd ich potencjału znaczeniowego dla narracji filmowej. Książka jest pierwszym zbiorem esejów skupiających się ściśle na tego typu zagadnieniach i wykorzystujących narzędzia wypracowane w obrębie muzyki poważnej na gruncie partytur filmowych.


Słowa kluczowe:

muzyka filmowa, znaczenie muzyczne, teoria toposów, styl muzyczny, underscore

Audissino, Emilio. Film/Music Analysis. A Film Studies Approach. Cham: Palgrave Macmillan, 2017. doi.org/10.1007/978-3-319-61693-3
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-61693-3   Google Scholar

Copland, Aaron. „Our New Music (1941)”. W: The Hollywood Film Music Reader, red. Mervyn Cooke, 83–92. New York: Oxford University Press, 2010.
  Google Scholar

Daubney, Kate. Max Steiner’s „Now, Voyager”: A Film Score Guide. Westport, CT: Greenwood Press, 2000.
  Google Scholar

Davison, Annette. Hollywood Theory, Non-Hollywood Practice: Cinema Soundtrack in the 1980s and 1990s. Aldershot: Ashgate, 2004. doi.org/10.2307/25046016
  Google Scholar

Duncan, Dean W. Charms that Soothe. New York: Fordham University Press, 2003. doi.org/10.1515/9780823295265
  Google Scholar

Fales, Cornelia. „The Paradox of Timbre”. Ethnomusicology 46, nr 1 (2002): 56–95. doi.org/10.2307/852808
DOI: https://doi.org/10.2307/852808   Google Scholar

Film Music Analysis: Studying the Score, red. Frank Lehman. New York: Routledge, 2024. doi.org/10.4324/9781003001171
  Google Scholar

Gorbman, Claudia. Unheard Melodies: Narrative Film Music. Indianapolis: Indiana University Press, 1987.
  Google Scholar

Kalinak, Kathryn. Settling the Score. Music and the Classical Hollywood Film. Madison: University of Wisconsin Press, 1992.
  Google Scholar

Keller, Hans. Film Music and Beyond: Writings on Music and the Screen, 1946–59, red. Christopher Wintle. London: Plumbago Books and Arts, 2006.
  Google Scholar

Lehman, Frank. Hollywood Harmony: Musical Wonder and the Sound of Cinema. New York: Oxford University Press, 2018.
DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780190606398.001.0001   Google Scholar

Mancini, Henri. Case History of a Film Score: „The Thorn Birds”. New York: Northridge Music Company, 2004.
  Google Scholar

Music and Cinema, red. James Buhler, Caryl Flinn, David Neumeyer. Hanover, NH: Wesleyan University Press, 2000.
  Google Scholar

Morton, Lawrence. „The Music of Objective Burma”. Hollywood Quarterly 1, nr 4 (1946): 378–395.
DOI: https://doi.org/10.1525/fq.1946.1.4.04a00070   Google Scholar

Piotrowska, Anna G. O muzyce i filmie. Wprowadzenie do muzykologii filmowej. Kraków: Musica Iagellonica, 2014.
  Google Scholar

Rosar, William H. „Film Studies in Musicology: Disciplinarity vs. Interdisciplinarity”. The Journal of Film Music 2, nr 2–4 (2009): 99–125. doi.org/10.1558/jfm.v2i2-4.99
DOI: https://doi.org/10.1558/jfm.v2i2-4.99   Google Scholar

The Oxford Handbook of Film Music Studies, red. David Neumeyer. Oxford, New York: Oxford University Press, 2014.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2025-03-25

Cited By / Share

Mika, B. (2025). Odkrywanie znaczeń w muzyce filmowej. Muzyka, 70(1), 185–194. https://doi.org/10.36744/m.4285

Autorzy

Bogumiła Mika 

Uniwersytet Śląski w Katowicach Polska
https://orcid.org/0000-0002-6709-1109

Statystyki

Abstract views: 3
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Bogumiła Mika

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.