Wszystko o Józefie Hofmannie. Rzecz o monografii Krystyny Juszyńskiej
Abstrakt
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina wydał obszerną monografię Józefa Hofmanna (1876–1957) Krystyny Juszyńskiej. Autorka przedstawiła w niej wszystkie aspekty osobowości i działalności tego niezwykłego artysty. Wykazem wszystkich koncertów, solowych, kameralnych i symfonicznych danych w l. 1885–1946 na całym świecie potwierdziła sławę pianisty. Dostępne płyty umożliwiły jej dokonanie akustycznych badań cech jego interpretacji utworów Chopina. Omówiła kilkadziesiąt kompozycji Hofmanna, a także wynalazki techniczne, jakich dokonał (tyczące m.in. silnika samochodowego i mechanizmu fortepianu).
Słowa kluczowe:
Józef Hofmann, fortepian, koncert, recital, fonograf, wynalazekBibliografia
Graydon, Nell Saunders, Margaret Davidson Sizemore. The Amazing Marriage of Marie Eustis & Josef Hofmann. Columbia: University of South Carolina Press, 1965.
Google Scholar
Hofmann, Józef. O grze na fortepianie, przekł. Sylwia Zabieglińska, wstęp Jakub Puchalski. Warszawa; Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, 2023.
Google Scholar
Juszyńska, Krystyna. Józef Hofmann. Pianista – kompozytor – wynalazca. Warszawa: Chopin University Press, 2023.
Google Scholar
Kehler, George. The Piano in Concert. London: Rowman & Littlefield, 1982.
Google Scholar
Żdżarski, Jan. Józef Hofmann – geniusz zapomniany. Dzieciństwo i młodość Bielsko-Biała: „Sto”, 2002.
Google Scholar
Statystyki
Abstract views: 1PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Małgorzata Komorowska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Małgorzata Komorowska, Jane Cooper, The Canadian nightingale. Bertha Crawford and the dream of the prima donna, Victoria 2017 , Muzyka: Tom 64 Nr 3 (2019)