„Kyrie paschale” w polskich tabulaturach organowych I poł. XVI w. – problemy stylu i atrybucji
Grzegorz Kos
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina (Polska)
Abstrakt
W artykule poddano analizie zachowane w tzw. Tabulaturze Jana z Lublina oraz tabulaturze organowej z klasztoru kanoników regularnych Ducha św. w Krakowie intabulacje Kyrie paschale. Są one opracowaniami kolejnych odcinków melodii chorałowej Kyrie „Lux et origo” i tworzą szeregi seg- mentów (względnie modułów) alternacyjnej mszy organowej. W obu tabulaturach występuje łącznie ponad dwadzieścia segmentów organowego Kyrie paschale – sumę tę tworzy o połowę mniejsza liczba modułów powtarzających się w transpozycjach oraz w postaci wariantów, które po zestawieniu w róż- ne szeregi sygnowane są trzema niekonsekwentnie przypisywanymi atrybucjami: „N.C.” (Mikołaj z Krakowa?), „phÿnk” (Heinrich Finck) i „Josquin” (Josquin des Prez).
Na podstawie analizy źródeł, badań struktury kontrapunktyczno-formalnej segmentów oraz porównań z analogicznym repertuarem innych tabulatur organowych oraz z wokalnymi Kyrie paschale (samodzielnych ordinariów i należących do cyklów mszalnych) znanych z nazwiska i anonimowych kompozytorów, autor artykułu wskazał nowe pokrewieństwa pomiędzy intabulacjami i na nowo zdefiniował role, jakie w ich powstaniu odegrały postaci, których nazwiska bądź monogramy zostały częściowo wpisane do tabulatur. Po uzasadnionym wykluczeniu „Josquina” (atrybucji po wielokroć podważanej) główne role przypadły dwóm twórcom mszy, które z dużym prawdopodobieństwem posłużyły jako podstawa materiałowa lub inspiracja dla organowych intabulacji – Heinrichowi Finckowi i nowo przypisanemu Heinrichowi Isaacowi. Dalsze role w procesie powstania i transmisji segmentów Kyrie paschale przypadły działającym w I poł. XVI w., nieznanym z nazwisk (wśród nich monogramiście N.C.) kopistom i kreatywnym twórcom organowych adaptacji, sprawnie modyfikującym formę wyjściowego modelu wokalnego i jego późniejszych opracowań, pewną ręką ingerującym w ich struk- turę polifoniczną i kształtującym nową z ducha instrumentalną melodykę.
Wydaje się jednak, że organowe moduły nie musiały być wtórnymi aranżacjami, lecz zostały specjalnie skomponowane jako ordinaria instrumentalne z przeznaczeniem do alternującego uzupełnienia wokalnej polifonii konkretnych mszy. Stąd może Finck i Isaac nie tylko stworzyli wokalne prototypy, lecz także albo uczestniczyli w powstawaniu ich organowych opracowań (aprobując je lub autoryzując), albo nawet sami skomponowali instrumentalne Kyrie paschale. W artykule zaproponowano rekonstrukcję hipotetycznej sekwencji organowo-wokalnej polifonii, łączącej organowe moduły z polskich tabulatur z wokalnymi segmentami mszy Fincka i Isaaca.
Autorzy
Grzegorz KosUniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina Polska
Statystyki
Abstract views: 43PDF downloads: 24
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Grzegorz Kos

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Grzegorz Kos, Heinrich Isaac and Polyphony for the Proper of the Mass in the Late Middle Ages and Renaissance. Red. David J. Burn, Stefan Gasch. Turnhout 2011 , Muzyka: Tom 61 Nr 2 (2016)