Wacław Sieroszewski – badania zesłańca syberyjskiego nad muzyką Jakutów w XIX wieku
Karolina Kondracka
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-4305-2324
Abstrakt
Wacław Sieroszewski to postać niezwykle interesująca w dziedzinie badań nad syberyjskimi Jakutami. Ten żyjący w XIX w. pisarz, polityk i zesłaniec był autorem opublikowanej w 1896 r. pracy Якуты. Опыт этнографического исследования (Âkuty. Opyt ètnografičeskogo issledovaniâ). Została ona nagrodzona przez Rosyjskie Towarzystwo Geograficzne złotym medalem i do dziś pozostaje najważniejszym kompendium wiedzy o życiu i kulturze Sacha.
Artykuł Wacław Sieroszewski – badania zesłańca syberyjskiego nad muzyką Jakutów w XIX wieku składa się z dwóch części. W pierwszej przedstawiono sylwetkę badacza, działalność na zesłaniu oraz jego dorobek; w części drugiej omówiono relacje o muzyce Jakutów oraz funkcje śpiewu i tańca w życiu codziennym i rytuałach. Ponadto w tekście zamieszczono transkrypcję pieśni pochodzącej z eposu olonho oraz tabelę prezentującą klasyfikację muzyki wokalnej.
Wacław Sieroszewski, zesłany na Sybir za działalność konspiracyjną, był wnikliwym obserwatorem życia i obyczajów Jakutów. W obszernej monografii, którą w 1900 r. opublikowano w języku polskim, tj. 12 lat w kraju Jakutów, omówił takie zagadnienia, jak: pokarm, budowle, ubiór, zajęcia, wierzenia, język i utwory ludowe. Szczególnie dwa rozdziały tejże pracy są cenne z uwagi na dane o muzyce tradycyjnej Sacha, tj. wierzenia oraz język i utwory ludowe. Etnograf omówił w nich muzykę wokalną, funkcje śpiewu i tańca podczas rytuału szamańskiego, budowę i funkcję bębna oraz przedstawił klasyfikację twórczości pieśniowej.
Publikacja Wacława Sieroszewskiego – co należy podkreślić – to nie tylko istotny wkład do badań nad dziewiętnastowieczną Syberią. Dla muzykologii to świadectwo prowadzenia przez polskich zesłańców obserwacji nad kulturą i muzyką miejscowej ludności, która podlegała w XIX w. procesowi rusyfikacji. Proces, o którym mowa, odcisnął piętno nie tylko na życiu Jakutów, ale również na ich muzyce.
Autorzy
Karolina KondrackaInstytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0002-4305-2324
Statystyki
Abstract views: 16PDF downloads: 4
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Karolina Kondracka
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Karolina Kondracka, Badania Mikołaja Witaszewskiego (1857–1918) nad kulturą muzyczną Jakutów , Muzyka: Tom 65 Nr 3 (2020)