Przeszłość w teraźniejszości. Myślenie historyczne w teorii muzyki średniowiecza i u progu nowożytności

Recenzowany

Elżbieta Witkowska-Zaremba


Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-2635-6983

Abstrakt

Niniejszy artykuł jest szkicem problematyki szerszego projektu na temat historiografii muzycznej i jej etapu przednowożytnego. Nie wyczerpuje zatem tematu, sygnalizuje tylko „work in progress”.

Przyjmując za punkt wyjścia klasyfikację muzyki zaproponowaną przez Ottona Gibela (1660), który wyróżnił „muzykę historyczną” (musica historica vel didactica) jako dziedzinę teorii muzyki badającą „pochodzenie i rozwój zagadnień związanych z muzyką”, autorka śledzi wybrane wątki związane z myśleniem o historii w traktatach takich autorów, jak Johannes Cotto/Affligemensis, Johannes de Muris, Johannes Boen, tekstach reprezentujących tradycję Johannesa Hollandrina, wreszcie tekstach Johannesa Tinctorisa i Adama z Fuldy. Autorka konkluduje, że wkład średniowiecznych teoretyków muzyki w podwaliny nowożytnej historiografii muzycznej polegał głównie na dostarczeniu głównych punktów orientacyjnych, wokół których później rozwijało się myślenie o historii. Te punkty orientacyjne to: wiara w czasową ciągłość „ars musica”; ustalenie punktu odniesienia i określenie osi czasu; zdefiniowanie własnej tożsamości kulturowej; postrzeganie i konceptualizacja zmian zachodzących w czasie; konstruowanie obrazu przeszłości.

 



Pobierz


Opublikowane
2024-11-26

Cited By / Share

Witkowska-Zaremba, E. (2024). Przeszłość w teraźniejszości. Myślenie historyczne w teorii muzyki średniowiecza i u progu nowożytności. Muzyka, 62(3), 22–40. https://doi.org/10.36744/m.3915

Autorzy

Elżbieta Witkowska-Zaremba 

Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0002-2635-6983

Statystyki

Abstract views: 18
PDF downloads: 9


Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Elżbieta Witkowska-Zaremba

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.


Inne teksty tego samego autora