Requiem w epoce konfesjonalizacji. Recenzja „The Book of Requiems”, t. 2
Abstrakt
Drugi tom The Book of Requiems pod redakcją Davida J. Burna i Antonia Chemottiego zawiera analityczne eseje muzykologiczne poświęcone requiem skomponowanym w l. 1550‒1650. Publikacja kreśli obszerną mapę wczesnonowożytnej polifonii przeznaczonej do liturgii za zmarłych, obejmując regiony od Flandrii po Europę Środkową i od Italii po Półwysep Iberyjski. Umożliwia ona ponowne odkrycie znacznej części katolickiej muzyki sakralnej z czasów konfesjonalizacji, w tym zarówno wybitnych arcydzieł, jak i utworów mniej znanych, lecz istotnych historycznie i bardzo pięknych. Uzupełnieniem tej perfekcyjnie opracowanej mapy jest szczegółowy katalog mszy żałobnych, stanowiący cenne i zaktualizowane narzędzie badawcze.
Bibliografia
Burn, David J. and Antonio Chemotti, eds. The Book of Requiems. From the Earliest Ages to the Present Period. Vol. 2, 1550–1650. Leuven: Leuven University Press, 2023.
Google Scholar
Russell, Eleanor. ‘The Missa in agendis mortuorum of Juan García de Basurto’. Tijdschrift van de Vereniging voor Nederlandse Muziekgeschiedenis 29, no. 1 (1979): 1–37.
DOI: https://doi.org/10.2307/938673
Google Scholar
Wagstaff, Grayson. Music for the Dead: Polyphonic Settings of the Officium and Missa pro defunctis by Spanish and Latin American Composers before 1630. PhD dissertation, University of Texas at Austin, 1995.
Google Scholar
Autorzy
Simone CaputoUniwersytet Rzymski „La Sapienza” Włochy
https://orcid.org/0000-0002-5393-0776
Statystyki
Abstract views: 35PDF downloads: 19
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Simone Caputo
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.