Renegocjacja granic kultury narodowej. Kompozytorzy polscy na emigracji i historie muzyki narodowej w XX wieku
Lisa Cooper Vest
Uniwersytet Południowej Kalifornii, Los Angeles (Stany Zjednoczone)
Abstrakt
Niniejsza recenzja publikacji From Poland with Music: 100 Years of Polish Composers Abroad (1918–2018) rozważa ją w kontekście tradycji upowszechniania kultury. Zarówno sam projekt (który ma na celu dotarcie do szerokiej publiczności), jak i opowiadane historie (artyści–emigranci, którzy opuścili Polskę w burzliwym XX w.), pokazują transfer kulturowy ponad granicami. Celem autorek jest ponowne wprowadzenie często pomijanych artystów emigracyjnych do kanonu historii muzyki polskiej. W ten sposób książka przyczynia się do poznania nowego repertuaru i zarazem zachęca do stawiania pogłębionych pytań o przyczyny i skutki mobilności kulturalnej artystów.
Słowa kluczowe:
kompozytorzy emigracyjni, upowszechnianie kultury, historia muzyki polskiejBibliografia
Bohlman, Andrea F. and Florian Scheding. ‘Hanns Eisler on the Move: Tracing Mobility in the “Reisesonate”.’ Music and Letters 96, no. 1 (2015): 77–98.
DOI: https://doi.org/10.1093/ml/gcu122
Google Scholar
Castles, Stephen and Mark J. Miller. The Age of Migration: International Population Movements in the Modern World. New York: Macmillan, 1993.
Google Scholar
Chávez, Alex E. Sounds of Crossing: Music, Migration, and the Aural Politics of Huapango Arribeno. Durham: Duke University Press, 2017.
DOI: https://doi.org/10.1215/9780822372202
Google Scholar
Dubinets, Elena. Russian Composers Abroad: How They Left, Stayed, Returned. Bloomington: Indiana University Press, 2021.
DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv23c33rs
Google Scholar
Dziębowska Elżbieta, ed. Encyklopedia Muzyczna PWM. 12 vols. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1998.
Google Scholar
Gratzer, Wolfgang, Nils Grosch, Ulrike Präger, and Susanne Scheiblhhofer, eds. The Routledge Handbook of Music and Migration. Abingdon: Routledge, 2024.
DOI: https://doi.org/10.4324/9781003309437
Google Scholar
Greenblatt, Stephen, ed. Cultural Mobility: A Manifesto. Cambridge: Cambridge University Press, 2009.
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511804663
Google Scholar
Jakelski, Lisa. ‘Pushing Boundaries: Mobility at the Warsaw Autumn International Festival of Contemporary Music.’ East European Politics and Societies 29, no. 1 (2015): 189–211.
DOI: https://doi.org/10.1177/0888325414540935
Google Scholar
MEAKULTUR A. ‘O Nas,’ https://meakultura.pl/o-nas/, accessed 16 January 2024.
Google Scholar
Podhajski, Marek, ed. Polish Music. Polish Composers 1918–2010. Gdańsk and Lublin: Akademia Muzyczna im. S. Moniuszko and Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2013.
Google Scholar
Encyklopedia Muzyczna PWM Online, https://polskabibliotekamuzyczna.pl/encyklopedia/, accessed 16 January 2024.
Google Scholar
Muzyka źle obecna. Krystyna Tarnawska-Kaczorowska, ed. 2 vols. Warszawa: Sekcja Muzykologów Kompozytorów Polskich, 1989.
Google Scholar
Vest, Lisa Cooper. Awangarda: Modernity and Tradition in Postwar Polish Music. Oakland: University of California Press, 2021.
DOI: https://doi.org/10.1525/9780520975422
Google Scholar
Wieczorek, Marlena et al., eds. Sto lat muzycznej emigracji. Kompozytorzy polscy za granicą (1918–2018). Gliwice: MEAKULTUR A, 2018.
Google Scholar
‘Wydobywanie dobra. Z Paulem Ricoeurem rozmawia Brat Emil z Taizé.’ Translated by Maria Prussak. Więź 44, no. 12 (2001): 11–24.
Google Scholar
Autorzy
Lisa Cooper VestUniwersytet Południowej Kalifornii, Los Angeles Stany Zjednoczone
Statystyki
Abstract views: 145PDF downloads: 57
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Lisa Cooper Vest
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.