Jak i gdzie uczniowie uczyli się muzyki w średniowieczu i renesansie?
Abstrakt
Muzykolodzy tradycyjnie skupiają się na dojrzałych muzykach pracujących w takich ośrodkach muzycznych jak dwory i katedry. Jednak archiwa zawierają również wiele informacji o muzyce w miejscach, które pod względem geograficznym lub administracyjnym były mniej centralne. Z miejsc takich pochodzą często cenne informacje na temat edukacji muzycznej. Rozdziały w recenzowanej tutaj książce przedstawiają studia przypadków dotyczące nauczania muzyki od późnego średniowiecza do wczesnej nowożytności. Wiele z nich koncentruje się na mieście i prowincji Padwa, podczas gdy inne przedstawiają edukację muzyczną na niemieckich uniwersytetach, w paryskich szkołach parafialnych i francuskich akademiach jeździeckich.
Słowa kluczowe:
edukacja muzyczna, średniowiecze, renesans, wczesna nowożytność, Padwa, historia edukacji, historia kolekcji, szkoły parafialne, akademieBibliografia
Bünz, Enno and Gerhard Fouquet, eds. Die Pfarrei im Spaten Mittelalter. Ostfildern: Thorbecke, 2013.
Google Scholar
Bünz, Enno. Die mittelalterliche Pfarrei. Ausgewahlte Schriften zum 13.–16. Jahrhundert. Tübingen: Mohr Siebeck, 2017.
Google Scholar
Dessi, Paola, ed. Music in Schools from the Middle Ages to the Modern Age. Turnhout: Brepols, 2021.
Google Scholar
Ginzburg, Carlo. Il formaggio e i vermi. Il cosmo di un mugnaio del ‘500. Torino: Einaudi, 1976.
Google Scholar
Hurley, Bláithín. ‘Musical Instruments in the Venetian Home: Contextualizing Marietta Robusti’s Self-portrait’. Early Music 51, no. 1 (2023): 109–115.
DOI: https://doi.org/10.1093/em/caac074
Google Scholar
Le Roy Ladurie, Emmanuel. Le carnaval de Romans. De la Chandeleur au Mercredi des cendres 1579‒1580. Paris: Gallimard, 1979.
Google Scholar
Lines, David A. The Dynamics of Learning in Early Modern Italy: Arts and Medicine at the University of Bologna. Cambridge, MA: Harvard University Press, 2023.
DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv32nxzh8
Google Scholar
MIML: Musical Instruction and Musical Learning, eds. Cynthia J. Cyrus, with Susan Forscher Weiss and Russell E. Murray Jr., http://miml.library.vanderbilt.edu, accessed 9 May 2006.
Google Scholar
Murray Jr., Russell E., Susan Forscher Weiss, and Cynthia J. Cyrus, eds. Music Education in the Middle Ages and the Renaissance. Bloomington: Indiana University Press, 2010. muse.jhu.edu/book/1693.
Google Scholar
Stradner, Gerhard. ‘Musical Instruments in an Inventory by Andrea Mantova Benavides, Padua 1696’. The Galpin Society Journal 55 (2002): 62–103.
DOI: https://doi.org/10.2307/4149038
Google Scholar
Temperley, Nicholas. The Music of the English Parish Church. Vol. 1. Cambridge: Cambridge University Press, 1983.
Google Scholar
Thompson, Edward Palmer. The Making of the English Working Class. London: Victor Gollancz Ltd., 1963.
Google Scholar
vdm Verzeichnis deutscher Musikfrühdrucke / Catalogue of Early German Printed Music, https://vdm-sbg.eu/, accessed 19 April 2024.
Google Scholar
Williamson, Magnus. ‘Liturgical Music in the Late Medieval English Paris: Organs and Voices, Ways and Means’. In: The Parish in Late Medieval England, eds. Clive Burgess and Eamon Duffy, 177‒242. Donington: Shau Tyas, 2006.
Google Scholar
Statystyki
Abstract views: 320PDF downloads: 127
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Grantley McDonald
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.