Jak i gdzie uczniowie uczyli się muzyki w średniowieczu i renesansie?

Recenzowany

Grantley McDonald


Uniwersytet Wiedeński (Austria)
https://orcid.org/0000-0001-6235-2392

Abstrakt

Muzykolodzy tradycyjnie skupiają się na dojrzałych muzykach pracujących w takich ośrodkach muzycznych jak dwory i katedry. Jednak archiwa zawierają również wiele informacji o muzyce w miejscach, które pod względem geograficznym lub administracyjnym były mniej centralne. Z miejsc takich pochodzą często cenne informacje na temat edukacji muzycznej. Rozdziały w recenzowanej tutaj książce przedstawiają studia przypadków dotyczące nauczania muzyki od późnego średniowiecza do wczesnej nowożytności. Wiele z nich koncentruje się na mieście i prowincji Padwa, podczas gdy inne przedstawiają edukację muzyczną na niemieckich uniwersytetach, w paryskich szkołach parafialnych i francuskich akademiach jeździeckich.


Słowa kluczowe:

edukacja muzyczna, średniowiecze, renesans, wczesna nowożytność, Padwa, historia edukacji, historia kolekcji, szkoły parafialne, akademie

Bünz, Enno and Gerhard Fouquet, eds. Die Pfarrei im Spaten Mittelalter. Ostfildern: Thorbecke, 2013.
  Google Scholar

Bünz, Enno. Die mittelalterliche Pfarrei. Ausgewahlte Schriften zum 13.–16. Jahrhundert. Tübingen: Mohr Siebeck, 2017.
  Google Scholar

Dessi, Paola, ed. Music in Schools from the Middle Ages to the Modern Age. Turnhout: Brepols, 2021.
  Google Scholar

Ginzburg, Carlo. Il formaggio e i vermi. Il cosmo di un mugnaio del ‘500. Torino: Einaudi, 1976.
  Google Scholar

Hurley, Bláithín. ‘Musical Instruments in the Venetian Home: Contextualizing Marietta Robusti’s Self-portrait’. Early Music 51, no. 1 (2023): 109–115.
DOI: https://doi.org/10.1093/em/caac074   Google Scholar

Le Roy Ladurie, Emmanuel. Le carnaval de Romans. De la Chandeleur au Mercredi des cendres 1579‒1580. Paris: Gallimard, 1979.
  Google Scholar

Lines, David A. The Dynamics of Learning in Early Modern Italy: Arts and Medicine at the University of Bologna. Cambridge, MA: Harvard University Press, 2023.
DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv32nxzh8   Google Scholar

MIML: Musical Instruction and Musical Learning, eds. Cynthia J. Cyrus, with Susan Forscher Weiss and Russell E. Murray Jr., http://miml.library.vanderbilt.edu, accessed 9 May 2006.
  Google Scholar

Murray Jr., Russell E., Susan Forscher Weiss, and Cynthia J. Cyrus, eds. Music Education in the Middle Ages and the Renaissance. Bloomington: Indiana University Press, 2010. muse.jhu.edu/book/1693.
  Google Scholar

Stradner, Gerhard. ‘Musical Instruments in an Inventory by Andrea Mantova Benavides, Padua 1696’. The Galpin Society Journal 55 (2002): 62–103.
DOI: https://doi.org/10.2307/4149038   Google Scholar

Temperley, Nicholas. The Music of the English Parish Church. Vol. 1. Cambridge: Cambridge University Press, 1983.
  Google Scholar

Thompson, Edward Palmer. The Making of the English Working Class. London: Victor Gollancz Ltd., 1963.
  Google Scholar

vdm Verzeichnis deutscher Musikfrühdrucke / Catalogue of Early German Printed Music, https://vdm-sbg.eu/, accessed 19 April 2024.
  Google Scholar

Williamson, Magnus. ‘Liturgical Music in the Late Medieval English Paris: Organs and Voices, Ways and Means’. In: The Parish in Late Medieval England, eds. Clive Burgess and Eamon Duffy, 177‒242. Donington: Shau Tyas, 2006.
  Google Scholar


Opublikowane
2024-07-12 — zaktualizowane 2024-07-15

Cited By / Share

McDonald, G. . (2024). Jak i gdzie uczniowie uczyli się muzyki w średniowieczu i renesansie? . Muzyka, 69(2), 137–151. https://doi.org/10.36744/m.2703 (Original work published 12 lipiec 2024)

Autorzy

Grantley McDonald 

Uniwersytet Wiedeński Austria
https://orcid.org/0000-0001-6235-2392

Statystyki

Abstract views: 320
PDF downloads: 127


Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Grantley McDonald

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.