Gust i świadomość historyczna w kolekcji muzycznej Leonarda Grimaniego (ok. 1778–1832)
Emina Smailbegović
Uniwersytet Rzymski „La Sapienza” (Włochy)
Abstrakt
W artykule starano się przedstawić fenomen kolekcjonerstwa muzycznego na przykładzie kolekcji muzycznej Leonarda Grimaniego, przechowywanej obecnie w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Wiedeńskiego, zgromadzonej w Wenecji na przełomie wiekow i częściowo związanej z repertuarem Istituto Filarmonico Veneto (1810–22), ktorego ow kolekcjoner był założycielem i mecenasem. Charakterystyka tej kolekcji, poszerzona dodatkowo o takie źrodła jak owczesna prasa, nasuwa refleksje na temat rożnych rol Grimaniego jako kolekcjonera, nie wykluczając także dociekań dotyczących powodzenia i historycznego znaczenia pewnych kompozytorow czy konkretnych ustępow operowych.
Słowa kluczowe:
kolekcje, Grimani, Istituto filarmonico VenetoBibliografia
Carnini, Daniele. ‘L’età rossiniana prima di Rossini: l’interregno’. In: Il contributo italiano alla storia del pensiero. Musica, ed. Sandro Cappelletto. Roma: Treccani, 2018.
Google Scholar
Carnini, Daniele. ‘Gioachino Rossini’. In: Il contributo italiano alla storia del pensiero. Musica, ed. Sandro Cappelletto. Roma: Treccani, 2018.
Google Scholar
Collectionner la musique, eds. Catherine Massip, Denis Herlin, Dinko Fabris, Jean Duron. Vol. 1: Histoires d’une passion, vol. 2: Au cœur de l’interprétation, vol. 3: Érudits collectionneurs. Turnhout: Brepols, 2011, 2012, 2015.
Google Scholar
Cravin, Giuliana. ‘l’Istituto Filarmonico Veneto – Documenti inediti sull’attività̀ dello “stabilimento” musicale veneziano (1810–1822)’. Master’s thesis in musicology, Venezia, Università Ca’ Foscari, anno accademico 2013/14, http://dspace.unive.it/bitstream/handle/10579/5083/789036-1164001.pdf?sequence=2, accessed 06 may 2024.
Google Scholar
Della Seta, Fabrizio. ‘Difficoltà della storiografia dell’opera italiana’. In: Fabrizio Della Seta, “...non senza pazzia”. Prospettive sul teatro musicale. Roma: Carocci, 2008.
Google Scholar
Dorfmüller, Kurt, Markus Müller-Benedict. Musik in Bibliotheken. Materialen – Sammlungstypen – Musikbibliothekarische Praxis. Wiesbaden: Ludwig Reichert, 1997 (= Elemente des Buch – und Bibliothekswesens 15).
Google Scholar
La farsa: apparenze e metamorfosi sulle scene europee, ed. Silvia Caradini. Pisa: Pacini, 2015 (= I libri dell‘Associazione Sigismondo Malatesta, Studi di teatro e spettacolo).
Google Scholar
Girardi, Maria. ‘Accademie e società filarmoniche nell’Ottocento. Organizzazione, cultura e attività dei filarmonici nell’Italia dell’Ottocento’. In: Atti del convegno di studi nel bicentenario di fondazione della Società Filarmonica di Trento, ed. Antonio Carlini. Trento: Società Filarmonica di Trento, 1998.
Google Scholar
Girardi, Maria, ‘Omaggi napoleonici di Francesco Caffi e Accademie classiche in casa del Principe Andrea Erizzo’. In: “L’aere è fosco, il ciel s’imbruna”, atti di convegno. Venezia: Fondazione Levi, 2000.
Google Scholar
Malnati, Andrea. La Gran Scena nell’opera italiana (1790–1840). Pesaro: Fondazione Rossini, 2017.
Google Scholar
Sala, Emilio. ‘La farsa musicale moderna (Venezia 1794–1813): tra drammaturgia e storiografia’. In: La farsa: apparenza e metamorfosi sulle scene europee, ed. Silvia Carandini. Pisa: Pacini, 2015 (= I libri dell‘Associazione Sigismondo Malatesta, Studi di teatro e spettacolo).
Google Scholar
Sulla, Ferdinando. ‘Preface’. In: Messa di Milano e Miserere, ed. Ferdinando Sulla. Pesaro: Fondazione Rossini, 2021 (= Edizione Critica delle opere di Gioachino Rossini, Ser. III: Musica sacra, vol. 1c).
Google Scholar
Autorzy
Emina SmailbegovićUniwersytet Rzymski „La Sapienza” Włochy
Statystyki
Abstract views: 257PDF downloads: 51
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Emina Smailbegović
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.