W sprawie daty urodzin Pawła Kochańskiego

Anna Barbara


Université Paris-Sorbonne (Francja)


Abstrakt

Paweł Kochański, jeden z największych wirtuozów skrzypiec początku XX w., nie doczekał się jeszcze swojej biografii, choć życie jego stanowi pasjonujący materiał do zgłębienia, o czym przekonujemy się przy okazji badań nad jego twórczością kompozytorską.

Dotychczas przyjmowano rok 1887 jako datę urodzin Kochańskiego. Autorka komunikatu, podczas kwerend, jakie prowadziła w archiwach w Paryżu i Brukseli, natrafiła jednak na dokument, na podstawie którego zmienia to datowanie, a mianowicie na kartę wpisu młodego skrzypka do brukselskiego konserwatorium, na której widnieje wyraźnie rok urodzin – 1884. Nowe ustalenia potwierdzać też mogą informacje zawarte w listach do Emila Młynarskiego, opiekuna i protektora Kochańskiego, od żony, Anny i od samego wychowanka, które opracowała Elżbieta Szczepańska-Lange. Wynika z nich, że Paweł Kochański we wrześniu 1903 r. miał już 19 lat i z tej przyczyny nie przyjęto go do konserwatorium w Paryżu, gdzie dekretem z 1892 r. ustanowiono limit wieku w klasie skrzypiec do 18 lat. Ubiegając się o przyjęcie do konserwatorium w Brukseli, Kochański posłużył się przypuszczalnie tym samym dokumentem identyfikacyjnym, zapewne swoim paszportem lub aktem urodzenia.

Dotarcie do autentycznego aktu urodzenia Pawła Kochańskiego wydaje się niemożliwe, ale przedstawiony tu dokument w sposób wiarygodny koryguje dane dotyczące daty urodzin muzyka.



Pobierz


Opublikowane
2017-12-31

Cited By / Share

Barbara, A. (2017). W sprawie daty urodzin Pawła Kochańskiego. Muzyka, 62(4), 135–140. Pobrano z https://czasopisma.ispan.pl/index.php/m/article/view/1578

Autorzy

Anna Barbara 

Université Paris-Sorbonne Francja

Statystyki

Abstract views: 2
PDF downloads: 1


Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 Anna Barbara

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.