What Was the True Name of the Architect Known in Poland as François Arveuf and What Did He Accomplish before Coming to Warsaw?
Małgorzata Omilanowska-Kiljańczyk
momilan@ispan.plInstitute of Art, Polish Academy of Science (Poland)
https://orcid.org/0000-0001-9766-0424
Abstract
The French architect active in Poland for six years, who in the Polish literature is known as François Arveuf, in reality bore a different name and surname, so his achievements prior to his arrival in Warsaw proved difficult to establish. He was born Alexandre Jean Alexis Fransquin and was the illegitimate child of the architect Jean Jacques Nicolas Arveuf. Establishing his biographical data made it possible to reconstruct his not very impressive, but nevertheless noteworthy achievements from the French and American periods of his work.
Keywords:
French form in architecture, French neo-Renaissance, 19th-century architecture, François Arveuf, Alexandre Fransquin-Arveuf, Jean Jacques Nicolas Arveuf, architecture of the World Exhibitions, architecture of WarsawReferences
Bagińska-Żórawska, Teresa. „Antoniny na Wołyniu – rozkwit i zagłada po rewolucji 1917 r.” Komunizm. System – Ludzie – Dokumentacja 9 (2020): 153–190.
Google Scholar
Glinkowski, Witold P. „Polskie ślady Arveuf ’a”. Spotkania z Zabytkami 29, nr 2 (2005): 21–23.
Google Scholar
Grygiel, Tomasz. „Arveuf Franciszek (François)”. W: Saur Allgemeines Künstlerlexikon. Die bildenden Künstler aller Zeiten und Völker, t. 5: Avogaro – Barbieri, 354–355. München–Leipzig: K.G. Saur, 1992.
Google Scholar
Jaroszewski, Tadeusz S. „Architektura rezydencjonalna wielkiej burżuazji warszawskiej w latach 1864–1914”. W: Sztuka XIX wieku w Polsce. Naród – miasto. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Poznań, grudzień 1977, 171–204. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1979.
Google Scholar
Jaroszewski, Tadeusz S. „Kostium francuski architektury polskiej 2 poł. XIX w.” W: Tradycja i innowacja. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Łódź, listopad 1979, 171–199. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1981.
Google Scholar
Jaroszewski, Tadeusz S. „Materiały do dziejów pałacu Potockich w Antoninach”. Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie 29 (1985): 329–368.
Google Scholar
Jaroszewski, Tadeusz S. „Uwagi o modernizacji kilku siedzib wiejskich w Polsce na przełomie XIX i XX wieku”. Materiały Muzeum Wnętrz Zabytkowych w Pszczynie 4 (1987): 168–207.
Google Scholar
Jelonkiewicz-Chęć, Agnieszka. „Architektura pałacowo-ogrodowa w Kozienicach na przełomie XIX i XX wieku”. W: Studia z architektury nowoczesnej, redakcja Jerzy Malinowski, 127–145. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2000.
Google Scholar
Kilanowski, Piotr. „Arthur E. Gurney – brytyjski architekt czynny w Warszawie i na dawnych ziemiach Rzeczypospolitej od 1899 do 1915 roku”. Ochrona Zabytków 72, nr 2 (2019): 147–188.
Google Scholar
Libicki, Piotr, i Marcin Libicki. Dwory i pałace wiejskie na Mazowszu. Poznań: Rebis, 2013.
Google Scholar
López Castillo, José Miguel. „Paris – Murcie. Arte y fiesta al servicio de la solidaridad europea: el ejemplo pionero de Francia con motivo de la inundación de Murcia de 1879”. W: Del espacio a la identidad. Patrimonios y humanidades en el siglo XXI, redakcja Pablo López Gómez et al., 15–32. León: Instituto de Humanismo y Tradición Clásica, Universidad de León, 2021.
Google Scholar
Majewski, Jerzy S., i Tomasz Markiewicz. Warszawa nieodbudowana. Warszawa: DiG, 1998.
Google Scholar
Omilanowska, Małgorzata. Budowanie na obcej ziemi. Kraków: Universitas, 2016.
Google Scholar
Omilanowska, Małgorzata. „Drewniana architektura kąpielisk nadbałtyckich i działalność wołogoskiej firmy budowlanej”. W: ead., Budowanie nad Bałtykiem. Studia z architektury i sztuki Gdańska, Pomorza i Żmudzi, 112–129. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2017.
Google Scholar
Pedrosa, José Manuel. „La fiesta española de L’Hippodrome de París (18 de diciembre de 1879): toros, flamenco y seudo-folclore español”. Boletín De Literatura Oral 5 (2015): 9–33.
Google Scholar
Penanrun, David, Louis François Roux, i Edmond-Augustin Delaire. Les Architectes éléves de l’École des Beaux-Arts 1793–1907. Paris: Librairie de la construction modern, 1907.
Google Scholar
Ritter, Catrin. „Arveuf Jean Jacques Nicolas”. W: Saur Allgemeines Künstlerlexikon. Die bildenden Künstler aller Zeiten und Völker, t. 5: Avogaro – Barbieri, 355. München–Leipzig: K.G. Saur, 1992.
Google Scholar
Sadowski, Łukasz M. Kostium francuski a architektura rezydencjonalna polskiej arystokracji i ziemiaństwa w latach 1864–1914. Warszawa: DiG, 2006.
Google Scholar
Serafinowicz, Jacek T. „«Le charme discret de la bourgeoisie»”. Spotkania z Zabytkami 7, nr 14 (1983): 53–56.
Google Scholar
Serafinowicz, Jacek T. „Francuski gust rosyjskiej szlachcianki”. Spotkania z Zabytkami 6, nr 8 (1982): 58–61.
Google Scholar
Skuratowicz, Jan. „«Wersale północy», czyli o rezydencjach europejskich 2. poł. XIX wieku”. W: Tradycja i innowacja. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Łódź, listopad 1979, 241–259. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1981.
Google Scholar
Zieliński, Jarosław. Atlas dawnej architektury ulic i placów Warszawy. Śródmieście historyczne, t. 10: Mackiewicza –Mazowiecka. Warszawa: Towarzystwo Opieki nad Zabytkami, 2004.
Google Scholar
Authors
Małgorzata Omilanowska-Kiljańczykmomilan@ispan.pl
Institute of Art, Polish Academy of Science Poland
https://orcid.org/0000-0001-9766-0424
Prof. Małgorzata Omilanowska-Kiljańczyk PhD (habil.) is a historian of art, a professor at the Institute of Art of the Polish Academy of Sciences; she is also the director of the Royal Castle in Warsaw. She specialises in issues in 19th-, 20th- and 21st-century architecture, chiefly that of Warsaw, Gdańsk and the Baltic coast, as well as the history of monument protection and the artistic life of the modern era. She is a member of science councils at many scholarly and cultural institutions, including the Programmatic Council at the European Solidarity Centre in Gdańsk and the councils of the National Museum in Gdańsk and the Museum of Gdańsk. Her recently published books are Architekt-urzędnik w służbie rosyjskiej. Antoni Jabłoński Jasieńczyk (2022), Pałac Staszica (2022) and Marian Lalewicz. Architekt petersbursko-warszawski (2023).
Statistics
Abstract views: 142PDF downloads: 104
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Biuletyn Historii Sztuki, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Biuletyn Historii Sztuki should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 1(2019) to 4(2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in Biuletyn Historii Sztuki, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Małgorzata Omilanowska-Kiljańczyk, Why Did Antonio Corazzi Come to Poland? , Biuletyn Historii Sztuki: Vol. 84 No. 2 (2022)
- Małgorzata Omilanowska-Kiljańczyk, The Słuszko Gazebo or the “Shuiskys’ Fountain”. Epilogue: the Presidium of the Council of Ministers Decree No. 572/53 , Biuletyn Historii Sztuki: Vol. 86 No. 2 (2024)