What Was the True Name of the Architect Known in Poland as François Arveuf and What Did He Accomplish before Coming to Warsaw?

peer-reviewed article

Małgorzata Omilanowska-Kiljańczyk

momilan@ispan.pl
Institute of Art, Polish Academy of Science (Poland)
https://orcid.org/0000-0001-9766-0424

Abstract

The French architect active in Poland for six years, who in the Polish literature is known as François Arveuf, in reality bore a different name and surname, so his achievements prior to his arrival in Warsaw proved difficult to establish. He was born Alexandre Jean Alexis Fransquin and was the illegitimate child of the architect Jean Jacques Nicolas Arveuf. Establishing his biographical data made it possible to reconstruct his not very impressive, but nevertheless noteworthy achievements from the French and American periods of his work.


Keywords:

French form in architecture, French neo-Renaissance, 19th-century architecture, François Arveuf, Alexandre Fransquin-Arveuf, Jean Jacques Nicolas Arveuf, architecture of the World Exhibitions, architecture of Warsaw

Bagińska-Żórawska, Teresa. „Antoniny na Wołyniu – rozkwit i zagłada po rewolucji 1917 r.” Komunizm. System – Ludzie – Dokumentacja 9 (2020): 153–190.
  Google Scholar

Glinkowski, Witold P. „Polskie ślady Arveuf ’a”. Spotkania z Zabytkami 29, nr 2 (2005): 21–23.
  Google Scholar

Grygiel, Tomasz. „Arveuf Franciszek (François)”. W: Saur Allgemeines Künstlerlexikon. Die bildenden Künstler aller Zeiten und Völker, t. 5: Avogaro – Barbieri, 354–355. München–Leipzig: K.G. Saur, 1992.
  Google Scholar

Jaroszewski, Tadeusz S. „Architektura rezydencjonalna wielkiej burżuazji warszawskiej w latach 1864–1914”. W: Sztuka XIX wieku w Polsce. Naród – miasto. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Poznań, grudzień 1977, 171–204. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1979.
  Google Scholar

Jaroszewski, Tadeusz S. „Kostium francuski architektury polskiej 2 poł. XIX w.” W: Tradycja i innowacja. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Łódź, listopad 1979, 171–199. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1981.
  Google Scholar

Jaroszewski, Tadeusz S. „Materiały do dziejów pałacu Potockich w Antoninach”. Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie 29 (1985): 329–368.
  Google Scholar

Jaroszewski, Tadeusz S. „Uwagi o modernizacji kilku siedzib wiejskich w Polsce na przełomie XIX i XX wieku”. Materiały Muzeum Wnętrz Zabytkowych w Pszczynie 4 (1987): 168–207.
  Google Scholar

Jelonkiewicz-Chęć, Agnieszka. „Architektura pałacowo-ogrodowa w Kozienicach na przełomie XIX i XX wieku”. W: Studia z architektury nowoczesnej, redakcja Jerzy Malinowski, 127–145. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2000.
  Google Scholar

Kilanowski, Piotr. „Arthur E. Gurney – brytyjski architekt czynny w Warszawie i na dawnych ziemiach Rzeczypospolitej od 1899 do 1915 roku”. Ochrona Zabytków 72, nr 2 (2019): 147–188.
  Google Scholar

Libicki, Piotr, i Marcin Libicki. Dwory i pałace wiejskie na Mazowszu. Poznań: Rebis, 2013.
  Google Scholar

López Castillo, José Miguel. „Paris – Murcie. Arte y fiesta al servicio de la solidaridad europea: el ejemplo pionero de Francia con motivo de la inundación de Murcia de 1879”. W: Del espacio a la identidad. Patrimonios y humanidades en el siglo XXI, redakcja Pablo López Gómez et al., 15–32. León: Instituto de Humanismo y Tradición Clásica, Universidad de León, 2021.
  Google Scholar

Majewski, Jerzy S., i Tomasz Markiewicz. Warszawa nieodbudowana. Warszawa: DiG, 1998.
  Google Scholar

Omilanowska, Małgorzata. Budowanie na obcej ziemi. Kraków: Universitas, 2016.
  Google Scholar

Omilanowska, Małgorzata. „Drewniana architektura kąpielisk nadbałtyckich i działalność wołogoskiej firmy budowlanej”. W: ead., Budowanie nad Bałtykiem. Studia z architektury i sztuki Gdańska, Pomorza i Żmudzi, 112–129. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2017.
  Google Scholar

Pedrosa, José Manuel. „La fiesta española de L’Hippodrome de París (18 de diciembre de 1879): toros, flamenco y seudo-folclore español”. Boletín De Literatura Oral 5 (2015): 9–33.
  Google Scholar

Penanrun, David, Louis François Roux, i Edmond-Augustin Delaire. Les Architectes éléves de l’École des Beaux-Arts 1793–1907. Paris: Librairie de la construction modern, 1907.
  Google Scholar

Ritter, Catrin. „Arveuf Jean Jacques Nicolas”. W: Saur Allgemeines Künstlerlexikon. Die bildenden Künstler aller Zeiten und Völker, t. 5: Avogaro – Barbieri, 355. München–Leipzig: K.G. Saur, 1992.
  Google Scholar

Sadowski, Łukasz M. Kostium francuski a architektura rezydencjonalna polskiej arystokracji i ziemiaństwa w latach 1864–1914. Warszawa: DiG, 2006.
  Google Scholar

Serafinowicz, Jacek T. „«Le charme discret de la bourgeoisie»”. Spotkania z Zabytkami 7, nr 14 (1983): 53–56.
  Google Scholar

Serafinowicz, Jacek T. „Francuski gust rosyjskiej szlachcianki”. Spotkania z Zabytkami 6, nr 8 (1982): 58–61.
  Google Scholar

Skuratowicz, Jan. „«Wersale północy», czyli o rezydencjach europejskich 2. poł. XIX wieku”. W: Tradycja i innowacja. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Łódź, listopad 1979, 241–259. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1981.
  Google Scholar

Zieliński, Jarosław. Atlas dawnej architektury ulic i placów Warszawy. Śródmieście historyczne, t. 10: Mackiewicza –Mazowiecka. Warszawa: Towarzystwo Opieki nad Zabytkami, 2004.
  Google Scholar


Published
2025-04-03

Cited by

Omilanowska-Kiljańczyk, M. (2025). What Was the True Name of the Architect Known in Poland as François Arveuf and What Did He Accomplish before Coming to Warsaw?. Biuletyn Historii Sztuki, 87(1), 87–114. https://doi.org/10.36744/bhs.3690

Authors

Małgorzata Omilanowska-Kiljańczyk 
momilan@ispan.pl
Institute of Art, Polish Academy of Science Poland
https://orcid.org/0000-0001-9766-0424

Prof. Małgorzata Omilanowska-Kiljańczyk PhD (habil.) is a historian of art, a professor at the Institute of Art of the Polish Academy of Sciences; she is also the director of the Royal Castle in Warsaw. She specialises in issues in 19th-, 20th- and 21st-century architecture, chiefly that of Warsaw, Gdańsk and the Baltic coast, as well as the history of monument protection and the artistic life of the modern era. She is a member of science councils at many scholarly and cultural institutions, including the Programmatic Council at the European Solidarity Centre in Gdańsk and the councils of the National Museum in Gdańsk and the Museum of Gdańsk. Her recently published books are Architekt-urzędnik w służbie rosyjskiej. Antoni Jabłoński Jasieńczyk (2022), Pałac Staszica (2022) and Marian Lalewicz. Architekt petersbursko-warszawski (2023).



Statistics

Abstract views: 142
PDF downloads: 104


License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Biuletyn Historii Sztuki, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Biuletyn Historii Sztuki should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 1(2019) to 4(2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in Biuletyn Historii Sztuki, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.