The Poetry-Art of the “Blok” Magazine
Joanna M. Sosnowska
sosnowska.joanna@gmail.comInstitute of Art, Polish Academy of Sciences (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-9034-5859
Abstract
The “Blok” magazine, the most important periodical of the mid-1920s visual art avant-garde, has never been comprehensively discussed in terms of its visual content. The focus has been on theoretical matters, on the discussion between Władysław Strzemiński and Mieczysław Szczuka concerning the essence of avant-garde art – its autonomy versus utilitarianism. Yet an analysis of the visual message conveyed by “Blok” indicates that its editor Mieczysław Szczuka considered it important to confront poetic programmes as well. He engaged in a dialogue with the “Almanach Nowej Sztuki” milieu, creating visual equivalents of their poetic programme.
Keywords:
“Blok. Czasopismo awangardy artystycznej”, “F24. Almanach Nowej Sztuki”, the year 1924, Blok of Cubists, Suprematists, and Constructivists, avant-garde, avant-garde poetry, Mieczysław Szczuka, juxtaposition, New Classicism, Tatra MountainsReferences
Baron-Milian, Marta. „F24. Tajemnicza formuła futuryzmu”. Teksty Drugie 33, nr 2 (2023): 315–335.
DOI: https://doi.org/10.18318/td.2023.2.18
Google Scholar
Colomina, Beatriz. Prywatne i publiczne. Architektura nowoczesna jako medium masowe. Tłumaczenie Dariusz Żukowski. Warszawa: Centrum Architektury, 2023.
Google Scholar
Czekalski, Stanisław. Awangarda i mit racjonalizacji. Fotomontaż polski okresu dwudziestolecia międzywojennego. Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, 2000.
Google Scholar
Dworniczak-Leśniak, Kamila. „Fotografia a narodziny awangardy w Polsce”. Rocznik Historii Sztuki 63 (2018): 39–63.
DOI: https://doi.org/10.24425/rhs.2018.124935
Google Scholar
Dziadek, Adam. „Słowo i obraz – oscylacja. O «Europie»”. Teksty Drugie 32, nr 6 (2022): 41–54.
DOI: https://doi.org/10.18318/td.2022.6.3
Google Scholar
Jaworski, Krzysztof. „Katalog Mieczysława Szczuki – zapomniany manifest futurystyczny z 1920 roku”. Przegląd Humanistyczny 58, nr 4 (2008): 119–130.
Google Scholar
Jaworski, Krzysztof. Natychmiastowa futuryzacja życia! Manifesty, odezwy, wypowiedzi programowe polskich futurystów 1919–1939. Kraków: Attyka, 2017.
Google Scholar
Kałuża, Anna. „Szczuka, Strzemiński, Themersonowie i polska poezja XX wieku”. Teksty Drugie 32, nr 1 (2022): 12–27.
DOI: https://doi.org/10.18318/td.2022.1.2
Google Scholar
Kłak, Tadeusz. „Awangarda lubelska”. W: W kręgu zagadnień awangardy II, redakcja Grzegorz Gazda, Ewelina Nurczyńska, 31–59. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1986.
Google Scholar
Lam, Andrzej. Polska awangarda poetycka. Programy i manifesty lat 1917–1923. Inne studia. Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, 2020.
Google Scholar
Lewandowska, Bożena. „U źródeł grafiki funkcjonalnej w Polsce”. W: Ze studiów nad genezą plastyki nowoczesnej w Polsce, redakcja Juliusz Starzyński, 192–278. Wrocław–Warszawa–Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1966.
Google Scholar
Lodder, Christina. „Art into Life. International Constructivism in Central and Eastern Europe”. W: Central European Avant-gardes. Exchange and Transformation, 1910–1930, redakcja Timothy O. Benson, 173–198. Cambridge, Mass.: MIT Press; Los Angeles: Los Angeles County Museum of Art, 2002.
Google Scholar
Rejniak-Majewska, Agnieszka. Reprodukcja fotograficzna i wizualne narracje sztuki awangardowej 1910–1939. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017.
Google Scholar
Sobieraj, Sławomir. „Edmunda Millera poezja eksperymentalna. Między futuryzmem i konstruktywizmem”. Teksty Drugie 30, nr 5 (2020): 295–310.
DOI: https://doi.org/10.18318/td.2020.5.18
Google Scholar
Sosnowska, Joanna M. „Czego w Warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych nauczyła się awangarda?”. W: Polskie szkolnictwo artystyczne. Dzieje – teoria – praktyka. Materiały LIII ogólnopolskiej sesji naukowej Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Warszawa 14–16 października 2004, redakcja Maria Poprzęcka, 201–211. Warszawa: Stowarzyszenie Historyków Sztuki, 2005.
Google Scholar
Sosnowska, Joanna M. „Dlaczego w Paryżu nie było awangardy”. W: Wystawa paryska. 1925. Materiały z sesji naukowej Instytutu Sztuki PAN, Warszawa, 16–17 listopada 2005 roku, redakcja Joanna M. Sosnowska, 121–127. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2007.
Google Scholar
Stern, Anatol. „Mieczysław Szczuka na tle swoich czasów”. W: Ze studiów nad genezą plastyki nowoczesnej w Polsce, redakcja Juliusz Starzyński, 7–70. Wrocław–Warszawa–Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1966.
Google Scholar
Stern, Anatol, i Mieczysław Berman. Mieczysław Szczuka. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1965.
Google Scholar
Straus, Jan. Teraz okładka, t. 1–2. Warszawa: Oficyna Kolekcjoner Dariusz Pawłowski, 2021.
Google Scholar
Strożek, Przemysław. „Duch spółdzielczości na szlaku. Legenda Gospody Włóczęgów i polska turystyka robotnicza”. W: Szklane domy. Wizje i praktyki modernizacji społecznych po roku 1918, redakcja Joanna Kordjak, 174–187. Warszawa: Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, 2018.
Google Scholar
Śniecikowska, Beata. Słowo – obraz – dźwięk. Literatura i sztuki wizualne w koncepcjach polskiej awangardy 1918–1939. Kraków: Universitas, 2005.
Google Scholar
Turowski, Andrzej. Budowniczowie świata. Z dziejów radykalnego modernizmu w sztuce polskiej. Kraków: Universitas, 2000.
Google Scholar
Turowski, Andrzej. Konstruktywizm polski. Próba rekonstrukcji nurtu (1921–1934). Wrocław–Warszawa–Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1981.
Google Scholar
Waśkiewicz, Andrzej K. „Czasopisma i publikacje zbiorowe polskich futurystów”. Pamiętnik Literacki 74, nr 1 (1983): 31–79.
Google Scholar
Waśkiewicz, Andrzej K. „«Nowy klasycyzm» Stefana Kordiana Gackiego”. W: Problemy awangardy, redakcja Tadeusz Kłak, 80–101. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 1983.
Google Scholar
Waśkiewicz, Andrzej K. W kręgu futurystów i awangardy. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Atut – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, 2003.
Google Scholar
Wójtowicz, Aleksander. „Aneks do dziejów pierwszej awangardy. «Epizod» Adama Ważyka”. W: Awangarda i krytyka. Kraje Europy Środkowej i Wschodniej, redakcja Jakub Kornhauser, Małgorzata Szumna, Michalina Kmiecik, 45–56. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2015.
Google Scholar
Wójtowicz, Aleksander. Nowa sztuka. Początki (i końce). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2017.
Google Scholar
Authors
Joanna M. Sosnowskasosnowska.joanna@gmail.com
Institute of Art, Polish Academy of Sciences Poland
https://orcid.org/0000-0002-9034-5859
Joanna M. Sosnowska is a historian of art. She graduated from the University of Warsaw and received her doctoral degree in the Institute of Art of the Polish Academy of Sciences, where she also gained her habilitation and in 2016 became a profesor ordinary. She lectured at the Academy of Fine Arts in Warsaw, the Cardinal Stefan Wyszyński University, the University of Warsaw and the University of Gdańsk. She instituted and for nine years headed the postgraduate course titled Art History. The Social and Political Perspective held at Collegium Civitas. For the last eight years she has been the Director of Postgraduate Studies at the Institute of Art of the Polish Academy of Sciences. She has published, among others, Polacy na Biennale Sztuki w Wenecji 1895–1999 (1999); Poza kanonem. Sztuka polskich artystek 1880–1939 (2003); Ukryte w obrazach (2012); Malarz Józef Chełmoński (2021). She edited volumes of studies on world exhibitions in Paris and New York and anthologies of women’s art criticism. She is the scientific editor of the “Dysertacje doktorskie Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk” editorial series and member of the editorial board at “Rocznik Historii Sztuki”. In 2015 she received the silver Gloria Artis Medal for Merit to Culture. Her research interests focus on the Polish art of the 19th, 20th and 21st century, art criticism, and methodology of art history. She has been the supervisor of twelve doctoral theses to their completion. She was a member of the Council of the National Museum in Cracow.
Statistics
Abstract views: 170PDF downloads: 152
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Biuletyn Historii Sztuki, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Biuletyn Historii Sztuki should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 1(2019) to 4(2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in Biuletyn Historii Sztuki, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Joanna M. Sosnowska, Przemysław Strożek, The Centennial of the Blok Group: Introduction , Biuletyn Historii Sztuki: Vol. 86 No. 3 (2024)