Concentrated Vision, Perception, Epopteia
On the Scholarly Output of Wiesław Juszczak
Ryszard Kasperowicz
r.kasperowicz@uw.edu.plInstytut Historii Sztuki UW (Poland)
https://orcid.org/0000-0003-1350-8738
Abstract
The scholarly output of Wiesław Juszczak (1932–2021) is very diverse with regard to both the range of topics and the conceptual approaches to particular issues; yet it is possible to discern in it certain permanent themes, a desire to revisit fundamental problems, such as the role of the imagination in historical cognition and artistic creativity, the origins of art and of its cognitive pursuits, or the significance of the relationship between the word and the image (in ecphrasis, in art criticism). Those issues he approached sometimes in articles of a methodological nature, sometimes in incomparable interpretations of particular artworks and artists, and sometimes – with time, increasingly frequently – in essayistic texts that had the quality of philosophical deliberations. Wiesław Juszczak’s scholarly achievements allow us to see him as a historian and at the same time a philosopher of art, endowed with an originality of thought and a masterful form of its expression, an exceptional authority on the art of European Romanticism and Symbolism, a tireless hunter for the beginnings of artistic creation in the culture of archaic Greece, and a humanist worthy of this name in the highest degree.
Keywords:
Wiesław Juszczak (1932–2021), art theory, methodology of art history, dilemmas of historical cognition, interpretation of the past, imagination, ecphrasis, myth, origins of artistic creativity, Romanticism, post-Impressionism, ModernismReferences
Berlin, Isaiah. Vico and Herder. Two Studies in the History of Ideas. London: The Hogarth Press, 1976.
Google Scholar
Clark, Elizabeth A. History, Theory, Text. Historians and the Linguistic Turn. Cambridge, Mass.-London: Harvard University Press, 2004.
DOI: https://doi.org/10.4159/9780674262683
Google Scholar
Czaja, Dariusz, i Wiesław Juszczak. Ruiny czasu. Rozmowy o twórczości. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne, 2017.
Google Scholar
Dray, William H. History as Re-enactment. R. G. Collingwood's Idea of History. Oxford: Oxford University Press, 1995.
Google Scholar
Frank, Manfred. Nadchodzący Bóg. Wykłady o nowej mitologii. Tłumaczenie Tadeusz Zatorski. Warszawa: Fundacja Augusta hr. Cieszkowskiego, 2021
Google Scholar
Grafton, Anthony. What was History? The Art of History in Early Modern Europe. Cambridge: Cambridge University Press, 2007.
Google Scholar
Hardtwig, Wolfgang. "Der Verwissenschaftlichung der Historie und die Ästhetisierung der Darstellung." W Formen der Geschichtsschreibung, redakcja Reinhart Koselleck, Heinrich Lutz, Jörn Rüsen, 147-191. München: Deutscher Taschenbuch Verlag, 1982.
Google Scholar
Hardtwig, Wolfgang. Geschichtsschreibung zwischen Alteuropa und moderner Welt. Jacob Burckhardt in seiner Zeit. Göttingen: Vandenhoeck und Ruprecht, 1974.
Google Scholar
Juszczak, Wiesław. "Dwie krytyki: 'krytyczna' i 'komentująca'." W Współczesne problemy krytyki artystycznej. Materiały sesji: Współczesne problemy krytyki artystycznej, Warszawa, 9 i 10 marca 1972, redakcja Alicja Helman, 9-20. Wrocław-Warszawa-Kraków: Ossolineum, 1973.
Google Scholar
Juszczak, Wiesław. Fakty i wyobraźnia. Warszawa: PIW, 1979.
Google Scholar
Juszczak, Wiesław. Fragmenty. Szkice z teorii i filozofii sztuki. Warszawa: Arx Regia, 1995.
Google Scholar
Juszczak, Wiesław. Pani na żurawiach. Część pierwsza. Realność bogów. Kraków: Aureus, 2002.
Google Scholar
Juszczak, Wiesław. Poeta i mit. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne, 2014.
Google Scholar
Juszczak, Wiesław. Postimpresjoniści. Warszawa: Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, 1975.
Google Scholar
Juszczak, Wiesław. Zasłona w rajskie ptaki albo o granicach okresu powieści. Warszawa: PIW, 1981.
Google Scholar
Kessler, Eckhard. Petrarca und die Geschichte. Rhetorik, Philosophie im Übergang vom Mittelalter zur Neuzeit. München: W. Fink, 1978.
Google Scholar
Momigliano, Arnaldo. The Classical Foundations of Modern Historiography. Berkeley: University of California Press, 1990.
Google Scholar
Muhlack, Ulrich. Geschichtswissenschaft im Humanismus und in der Aufklärung. Die Vorgeschichte des Historismus. München: C.H. Beck, 1981.
Google Scholar
Murray, Gilbert. Eurypides i jego wiek. Tłumaczenie Wiesław Juszczak. Warszawa: Fundacja Augusta hr. Cieszkowskiego, 2018.
Google Scholar
Rosen, Stanley. Nihilism. A Philosophical Essay. New Haven-London: Yale University Press, 1969.
Google Scholar
Roth, Paul A. The Philosophical Structure of Historical Explanation. Evanston, Ill.: Northwestern University Press, 2020.
Google Scholar
Rüsen, Jörn. "Cztery typy narracji historycznej." W Opowiadanie historii w niemieckiej refleksji teoretyczno-historycznej i literaturoznawczej od oświecenia do współczesności. Opracowanie i tłumaczenie Jerzy Kałążny, 490-575. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 2003.
Google Scholar
Rüsen, Jörn. "Rhetorik und Ästhetik der Geschichtsschreibung: Leopold von Ranke." W Geschichte als Literatur. Formen und Grenzen der Repräsentation von Vergangenheit, redakcja Hartmut Eggert, Ulrich
Google Scholar
Profitlich, Klaus R. Scherpe, 190-204. Stuttgart: J.B. Metzler, 1990.
Google Scholar
Wind, Edgar. "Θείος Φόβος. Rozważania o filozofii sztuki Platona." Tłumaczenie Ryszard Kasperowicz, Kronos, nr 2 (2020): 28-52.
Google Scholar
Authors
Ryszard Kasperowiczr.kasperowicz@uw.edu.pl
Instytut Historii Sztuki UW Poland
https://orcid.org/0000-0003-1350-8738
Statistics
Abstract views: 207PDF downloads: 203
License
Copyright (c) 2023 Biuletyn Historii Sztuki
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Most read articles by the same author(s)
- Ryszard Kasperowicz, Against the Light. Some Notes on the Sources of the Hermeneutics of the Image , Biuletyn Historii Sztuki: Vol. 85 No. 4 (2023)