Chancel Screen in the Church of the Holy Trinity in Cracow. Reconstruction, Dating, Use

Marcin Szyma


Cracow, Institute of Art History of the Jagiellonian University (Poland)
https://orcid.org/0000-0003-4343-8291

Anna Bojęś-Białasik


Cracow, Chair of History Of Architecture and Monument Preservation, Faculty of Architecture at Cracow University of Technology (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-1676-5206

Jacek Czechowicz


Cracow, Chair of History Of Architecture and Monument Preservation, Faculty of Architecture at Cracow University of Technology (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-7592-7199

Krzysztof Czyżewski


Cracow, Wawel Royal Castle-State Art Collection (Poland)
https://orcid.org/0000-0001-9575-9287

Marek Walczak


Cracow, Institute of Art History of the Jagiellonian University (Poland)
https://orcid.org/0000-0003-4649-8521

Abstract

An attempt to reconstruct the rood screen from the mid-13th century and of the chancel screen from the late 14th century in Cracow’s Dominican Church is presented; the reconstruction is based on excavations, architectural research, written records, and laser scanning measurements of the Church. The first screen was a partition wall opened up with two passages. The second, of the type of a Hallenlettner type was five-span with the lateral spans functioning as separate chapels and the middle span communicating the nave with the gallery. In 1543, the chancel screen was altered owing to the construction of the Chapel of St Hyacinth on the first storey. In 1581-1583, the chancel screen was pulled down as the Chapel was extended.


Keywords:

chancel screen, digital reconstruction, Dominican Order, Cracow, St. Hyacinth

Adamski, Jakub. “Die Beziehungen zwischen Maßwerk, Glasmalerei und Bauskulptur in der Dominikanerkirche in Krakau im ausgehenden 13. Jahrhundert.” W Im Rahmen bleiben. Glasmalerei in der Architektur des 13. Jahrhunderts, redakcja Ute Bednarz, Leonhard Helten, Guido Siebert, 178–186. Berlin: Lukas Verlag, 2017.
  Google Scholar

Adamski, Jakub. Gotycka architektura sakralna na Śląsku w latach 1200–1420. Główne kierunki rozwoju. Kraków: Societas Vistulana, 2017.
  Google Scholar

Adamski, Jakub. “Nurty stylowe późnogotyckich sklepień w Krakowie. Przekrycia chórów kościołów Mariackiego, Augustianów i Dominikanów.” Biuletyn Historii Sztuki 75, nr 2 (2013): 175–212.
  Google Scholar

Adamski, Jakub. “Sieciowe sklepienie w chórze kościoła Dominikanów w Krakowie i jego miejsce w późnogotyckiej architekturze Małopolski.” W Sztuka w kręgu krakowskich dominikanów, redakcja Anna Markiewicz, Marcin Szyma, Marek Walczak, 395–414. Kraków: Esprit, 2013.
  Google Scholar

Barclay Lloyd, Joan. “Medieval Dominican Architecture at Santa Sabina in Rome, c. 1219 – c. 1320.” Papers of the British School at Rome 72 (2004): 231–292.
DOI: https://doi.org/10.1017/S0068246200002737   Google Scholar

Barrau-Agudo, Caroline de, i Matthieu Desachy. “Les bouleversements du chœur. La rénovation du mobilier liturgique de François d’Estaing (1501–1529) à la cathédrale Notre-Dame de Rodez, prémonition de la Réforme tridentine.” W Les espaces du sacré de la Renaissance à la Révolution. Actes du colloque de Troyes, 7-9 octobre 2010, 16–31. [Châtillon-sur-Indre]: Rencontre avec le patrimoine religieux, 2013.
  Google Scholar

Bertényi, Iván. “Etymologie du mot hongrois signifiant cimier et armoiries.” W Le cimier. Mythologie, rituel, parenté des origines au XVI siécle. Actes de 6e colloque international d’héraldique, La Petite-Pierre 9–13 octobre 1989, 25–32. Bruxelles: Impr. E. Guyot, 1990.
  Google Scholar

Bęczkowska, Urszula. Karol Kremer i krakowski urząd budownictwa w latach 1837–1860. Kraków: Universitas, 2010.
  Google Scholar

Bojęś-Białasik, Anna, i Dariusz Niemiec. “Klasztorne fundacje biskupa Iwona Odrowąża w świetle wyników badań archeologiczno-architektonicznych klasztoru dominikanów w Krakowie i opactwa cystersów w Mogile.” W Działalność fundacyjna biskupów krakowskich, redakcja Marek Walczak, t. 1, 239–278; t. 2, 97–112. Kraków: Societas Vistulana, 2017.
  Google Scholar

Bojęś-Białasik, Anna, i Dariusz Niemiec. “Kościół i klasztor dominikanów w Krakowie w świetle badań archeologiczno-architektonicznych w latach 2010–2012.” W Sztuka w kręgu krakowskich dominikanów, redakcja Anna Markiewicz, Marcin Szyma, Marek Walczak, 257–313. Kraków: Esprit, 2013.
  Google Scholar

Bojęś-Białasik, Anna. “The role of architectural research in the preservation of cultural heritage based on the conservation of the atrium – gothic hall of the Dominican priory in Cracow.” Czasopismo Techniczne. Architektura 112, nr. 6 (9)A (2015): 25–40, https://doi.org/10.4467/2353737XCT.15.237.4640.
  Google Scholar

Bonniwell, William R. A History of the Dominican Liturgy. New York: J.F. Wagner, Inc., 1944.
  Google Scholar

Borowiejska-Birkenmajerowa, Maria. “Odbudowa kościołów Świętej Trójcy i Świętego Franciszka w Krakowie w II połowie XIX wieku – koncepcje.” Krzysztofory. Zeszyty Naukowe Muzeum Historycznego w Krakowie, nr 12 (1985): 24–40.
  Google Scholar

Bruzelius, Caroline, i Andrea Giordano, i Lucas Giles, i Leopoldo Repola, i Emanuela De Feo, i Andrea Basso, i Elisa Castagna. “L’eco delle pietre: history, modeling, and GPR as tools in reconstructing the choir screen at Sta. Chiara in Naples.” Archeologia e Calcolatori, Supplemento 10 (2018): 81–103.
  Google Scholar

Bruzelius, Caroline, i Leopoldo Repola. “Monuments and methods in the age of digital technology: a case study and its implications.” W Cultura in transito. Ricerca e tecnologie per il patrimonio culturale, redakcja Antonio Bertini, Immacolata Caruso, Gemma Teresa Colesanti, Tiziana Vitolo, 15–24. Roma-Bristol: L’Erma di Bretschneider, 2020.
  Google Scholar

Bruzelius, Caroline. Preaching, Building, and Burying: Friars in the Medieval City. New Haven: Yale University Press, 2014.
  Google Scholar

Cannon, Joanna. Religious Poverty, Visual Riches. Art in the Dominican Churches of Central Italy in the Thirteenth and Fourteenth Centuries. New Haven: Yale University Press, 2013.
  Google Scholar

Ceballos, Alfonso Rodríguez G. “Liturgia y cofiguración del espacio en la arquitectura española y portuguesa a raiz del Concilio de Trento.” Annuario del Departamento de Historia y Teoria del Arte (U.A.M.) 3 (1991): 43–52.
  Google Scholar

Chédozeau, Bernard. Choeur clos, choeur ouvert. De l`église médiévale á l`église tridentine (France, XVII–XVIII siècle). Paris: Éd. du Cerf, 1998.
  Google Scholar

Ciulisova, Ingrid. “Stoss, Callimachus and Florence.” Ars 42 (2009): 34–46.
  Google Scholar

Cooper, Donal. “Access all Areas? Spatial Divides in the Mendicant Churches of Late Medieval Tuscany.” W Ritual and Space in the Middle Ages: Proceedings of the 2009 Harlaxton Symposium, redakcja Frances Andrews, 102–104. Donington: Shaun Tyas, 2011.
  Google Scholar

Cracovia Artificum, Supplementa, Krakowskie środowisko artystyczne czasów Wita Stwosza, redakcja Bolesław Przybyszewski. Wrocław: Ossolineum, 1990.
  Google Scholar

Cresti, Carlo. Architetture vasariane. Contributo alle celebrazioni per il cinquecentenario della nascita di Giorgio Vasari. Firenze: Angelo Pontecorboli Editore, 2012.
  Google Scholar

Czajkowski, Michael J., i Tomasz Węcławowicz. Chronotopos monasticus. The medieval clock and the rhythm of monastic life at the Mogiła Abbey near Krakow / Średniowieczny zegar i rytm monastycznego życia w klasztorze w Mogile koło Krakowa. Kraków: Oficyna Wydawnicza AFM, 2017.
  Google Scholar

Czerner, Olgierd. “Chór kapłański i lektorium kościoła NMP we Wrocławiu w XIV w., podstawy rekonstrukcji i związane z tym problemy.” Kwartalnik Architektury i Urbanistyki, nr 10 (1965): 181–205.
  Google Scholar

Czerner, Olgierd. Problemy związane z anastylozą lektorium w kościele Mariackim we Wrocławiu. Wrocław: PWN, 1968.
  Google Scholar

Czyżewski, Krzysztof J. “Barokizacja czy modernizacja? Przemiany katedry krakowskiej po Soborze Trydenckim.” W Barok i barokizacja. Materiały sesji Oddziału Krakowskiego Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Kraków, 3–4 XII 2004, redakcja Katarzyna Brzezina, Joanna Wolańska, 39‒74. Kraków: Universitas, 2007.
  Google Scholar

Czyżewski, Krzysztof J., i Marek Walczak. “Fragmenty nieznanej późnogotyckiej struktury architektonicznej w katedrze krakowskiej.” W Katedra krakowska w Średniowieczu. Materiały z sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, 163–172. Kraków: Oddział Krakowski SHS, 1996.
  Google Scholar

Czyżewski, Krzysztof J., i Marcin Szyma, i Marek Walczak. “Madonny Jackowe. Kultowe i artystyczne aspekty alabastrowych figur w Krakowie, Przemyślu i Lwowie.” Rocznik Krakowski 85 (2019): 49‒106.
  Google Scholar

Czyżewski, Krzysztof J. “Martin Gruneweg o katedrze krakowskiej.” W Żeby wiedzieć: studia dedykowane Helenie Małkiewiczównie, redakcja Wojciech Walanus, Marek Walczak, Joanna Wolańska, 243‒ 256. Kraków: Lettra-Graphic, 2008.
  Google Scholar

Czyżewski, Krzysztof J., i Marek Walczak. “Ślepe maswerki w katedrze krakowskiej.” Studia Waweliana 4(1995): 31–34.
  Google Scholar

Daranowska-Łukaszewska, Joanna. “Przyczynek do ikonografii pierwszego nowożytnego ołtarza głównego w kościele Dominikanów w Krakowie.” W Artifex doctus. Studia ofiarowane profesorowi Jerzemu Gadomskiemu w siedemdziesiątą rocznice urodzin, redakcja Wojciech Bałus, Wojciech Walanus, Marek Walczak, 209–217. Kraków: WUJ, 2007.
  Google Scholar

Die Aufzeichnungen des Dominikaners Martin Gruneweg (1562 – ca. 1618) über seine Familie in Danzig, seine Handelsreisen in Osteuropa und sein Klosterleben in Polen, redakcja Almut Bues. Wiesbaden: Harrassowitz Verlag, 2008.
  Google Scholar

Doberer, Erika. “Lettner.” W Lexikon des Mittelalters, t. 5, 1914–1915. München-Zürich: Artemis, 1991.
  Google Scholar

Donnay, Charlotte. “Le jubé. Essai sur les usages et les fonctions d'un dispositif monumental.” Koregos, revue et encyclopédie multimédia des arts 42 (2013), https://koregos.org/fr/charlotte-donnay-le-jube.
  Google Scholar

Drös, Harald. “Wappen und Stand.” W Codex Manesse die Große Heidelberger Liederhandschrift. Texte – Bilder – Sachen. Katalog zur Ausstellung vom 12. Juni bis 4. September 1988 Universitätsbibliothek Heidelberg. Heidelberg: Edition Braus Heidelberg, 1988.
  Google Scholar

Dupont, Anne, i Florian Mariage. “L’oeuvre exquis du jubé.” Notes et documents (1569–1889) sur un témoin majeur du patrimoine de la Cathédrale de Tournai. Tournai: Archives du Chapitre Cathédral / Louvain-la-Neuve: Université Catholique de Louvain, 2006.
  Google Scholar

Fabiański, Marcin. Złoty Kraków. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2010.
  Google Scholar

Fazio, Giuseppe. “Ecclesiam formam renovavit. L’intervento apologetico di Francesco Gonzaga nella cattedrale di Cefalù (1588–1592).” W Manierismo siciliano. Antonino Ferraro da Giuliana e l’età di Filippo II di Spagna, Atti del convegno di studi di Giuliana (Castello Federiciano, 18–20 ottobre 2009), t. 1, redakcja Antonio Giuseppe Marchese, 245–287. Palermo: Ila Palma, 2010.
  Google Scholar

Filipowicz, Maria. “Sprawozdanie z badań architektonicznych budynku dawnej biblioteki klasztornej.” W Dominikanie w środkowej Europie w XIII–XV wieku. Aktywność duszpasterska i kultura intelektualna, redakcja Jerzy Kłoczowski, Jan A. Spież, 293–300. Poznań: W drodze, 2002.
  Google Scholar

Gadomski, Jerzy. “Sale gotyckie w domu przy Rynku Głównym 17 w Krakowie i ich dekoracja rzeźbiarska.” W Sztuka i ideologia XIV wieku. Materiały sympozjum Komitetu Nauk o Sztuce Polskiej Akademii Nauk, Warszawa, 29 i 30 listopada 1973 r., redakcja Piotr Skubiszewski, 101–115. Warszawa: PWN, 1975.
  Google Scholar

Galewski, Dariusz. “Kościół i klasztor Dominikanów pod wezwaniem św. Wojciecha we Wrocławiu.” W Tutelaris Silesiae. Błogosławiony Czesław we Wrocławiu. Wrocław: Via Nova, 2007.
  Google Scholar

Grimme, Ernst Günther. “Der Aachener Domschatz.” Aachener Kunstblätter 42 (1972): 1–408.
  Google Scholar

Grimme, Ernst Günther. Der Dom zu Aachen. Architektur und Ausstattung. Aachen: Aachen Einhard-Verl., 1994.
  Google Scholar

Grzybkowski, Andrzej. Wczesnogotycki kościół i klasztor dominikański w Sieradzu. Warszawa: PWN, 1979.
  Google Scholar

Gumowski, Marian. “Moneta na Śląsku do końca XIV w.” W Historia Śląska od najdawniejszych czasów do roku 1400, t. 3, redakcja Władysław Semkowicz, 615–617. Kraków: Skł. gł. w księg. Gebethnera i Wolffa, 1936.
  Google Scholar

Gumowski, Marian, i Marian Haisig, i Sylwiusz Mikucki. Sfragistyka. Warszawa: PWN, 1960.
  Google Scholar

Guryn, Andrzej. “Reformatorska działalność Jana Donata Caputo w prowincji franciszkanów konwentualnych w Polsce w latach 1595‒1598.” Studia Theologica Varsaviensia 7, nr 1 (1969): 173‒201.
  Google Scholar

Hall, Marcia B. “Another Look at the Rood Screen in the Italian Renaissance.” Sacred Architecture, nr 27 (2015): 11–19.
  Google Scholar

Hall, Marcia B. Renovation and Counter-Reformation: Vasari and Duke Cosimo in Sta. Maria Novella and Sta. Croce, 1565–1577. Oxford: Clarendon Press; New York: Oxford University Press,1979.
  Google Scholar

Hall, Marcia B. “The Operation of Vasari’s Workshop and the Designs for S. Maria Novella and S. Croce.” The Burlington Magazine 115, nr 841 (1973): 204–209.
  Google Scholar

Hall, Marcia B. “The Tramezzo in the Italian Renaissance, Revisited.” W Thresholds of the Sacred. Architectural, Art Historical, Liturgical, and Theological Perspectives on Religious Screens, East and West, redakcja Sharon E.J. Gerstel, 215–232. Washington: Cambridge University Press, 2006.
  Google Scholar

Haller, Celia, i Silvina Martin. “Von der Schranke zum Lettner, vom Baldachin zur Kanzel Ein neuer Blick auf Ausstattungsstücke in der Maulbronner Klosterkirche.” Denkmalpflege in Baden-Württemberg 42 (2013): 221–226.
  Google Scholar

Hauschke, Sven. “Auftraggeber-Netzwerke und temporäre Werkgemeinschaften. Nürnberger Kunstwerke in Krakau zur Zeit des Veit Stoss.” W Wokół Wita Stwosza. Materiały z międzynarodowej konferencji naukowej w Muzeum narodowym w Krakowie, 19–22 maja 2005, redakcja Dobrosława Horzela, Adam Organisty, 231–241. Kraków: MNK, 2006.
  Google Scholar

Hauschke, Sven. Die Grabdenkmäler der Nürnberger Vischer-Werkstatt (1453–1544). Petersberg: Imhof, 2006.
  Google Scholar

Heymowski, Adam. “Les cimiers médiévaux des blasons polonais.” W Recueil du IXe congrès international des sciences généalogiques et héraldiques, 131–141. Berne: Neuchâtel, Paul Attinger SA, 1968.
  Google Scholar

Hofer, Paul, i Luc Mojon. Die Kunstdenkmäler des Kantons Bern, Band V: Die Kirchen der Stadt Bern. Antonierkirche, Französische Kirche, Heiliggeistkirche und Nydeggkirche. Basel: hg. von der Gesellschaft für Schweizerische Kunstgeschichte, 1969.
  Google Scholar

Horzela, Dobrosława. Cud światła, Witraże średniowieczne w Polsce. Kraków: Muzeum Narodowe w Krakowie, 2020.
  Google Scholar

Horzela, Dobrosława. “Piętnastowieczny witrażowy cykl maryjny i jego miejsce w wystroju kościoła Dominikanów w Krakowie.” W Claritas et consonantia: funkcje, formy i znaczenia w sztuce średniowiecza: księga poświęcona pamięci Kingi Szczepkowskiej-Naliwajek w dziesiątą rocznicę śmierci, redakcja Monika Jakubek-Raczkowska, Juliusz Raczkowski, 149–174. Toruń: Wydział Sztuk Pięknych UMK / Warszawa: SHS, 2018.
  Google Scholar

Jamroz, Józef S. “Kościół pofranciszkański w Zawichoście.” Biuletyn Historji Sztuki i Kultury 10, nr 3/4 (1948): 185–230, 357.
  Google Scholar

Jamroz, Józef. “Średniowieczna architektura dominikańska w Krakowie.” Rocznik Krakowski 41 (1970): 5–28.
  Google Scholar

Janicki, Marek. “Datowanie płyty nagrobnej Filipa Kallimacha.” Studia Źródłoznawcze 41 (2003): 19–43.
  Google Scholar

Jung, Jacqueline E. “Beyond the barrier: The unifying role of the choir screen in Gothic churches.” The Art Bulletin 82, nr 4 (2000): 622–657.
DOI: https://doi.org/10.2307/3051415   Google Scholar

Jung, Jacqueline E. “Seeing Through Screens: The Gothic Choir Enclosure as Frame.” W Thresholds of the Sacred. Architectural, Art Historical, Liturgical, and Theological Perspectives on Religious Screens, East and West, redakcja Sharon E.J. Gerstel, 185–213. Washington: Cambridge University Press, 2006.
  Google Scholar

Jung, Jacqueline E. The Gothic Screen. Space, Sculpture, and Community in the Cathedrals of France and Germany, ca. 1200–1400. Cambridge: Cambridge University Press, 2013.
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139149358   Google Scholar

Kaczmarek, Romuald. “Hic incipiunt laborare. Portal główny kościoła dominikanów krakowskich.” W Sztuka w kręgu krakowskich dominikanów, redakcja Anna Markiewicz, Marcin Szyma, Marek Walczak, 349–374. Kraków: Esprit, 2013.
  Google Scholar

Kammel, Frank Matthias. Kunst in Erfurt, 1300–1360: Studien zu Skulptur und Tafelmalerei. Berlin: Lukas Verlag, 2000.
  Google Scholar

Karnehm, Christl. Die Münchner Frauenkirche. Erstausstattung und barocke Umgestalltung. München: Kommissionsverlag UNI-Druck, 1984.
  Google Scholar

Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. 3: Województwo kieleckie, z. 2: Powiat iłżecki, redakcja Jerzy Z. Łoziński, Barbara Wolff. Warszawa: Państwowy Instytut Sztuki, 1957.
  Google Scholar

Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. 3: Województwo kieleckie, z. 9: Powiat pińczowski, redakcja Jerzy Z. Łoziński, Barbara Wolff, Kazimiera Kutrzebianka. Warszawa: Państwowy Instytut Sztuki, 1961.
  Google Scholar

Kavaler, Ethan Matt. “The Jubé of Mons & the Renaissance in the Netherlands.” Nederlands Kunsthistorisch Jaarboek 45 (1994): 348–382.
DOI: https://doi.org/10.1163/22145966-90000194   Google Scholar

Kavaler, Ethan Matt. “Tournai’s Renaissance Jubé: Art. As Instrument of Empowerment.” W In His Milieu: Essays on Netherlandish Art in Memory of John Michael Montias, redakcja Amy Golahny, Mia M. Mochizuki, Lisa Vergara, 193–208. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2006.
  Google Scholar

Kęder, Iwona, i Waldemar Komorowski. Ikonografia placu Wszystkich Świętych oraz ulic Franciszkańskiej, Poselskiej, Senackiej i Kanoniczej w Krakowie. Kraków: Universitas, 2007.
  Google Scholar

Kiersnowski, Ryszard. Moneta w kulturze wieków średnich. Warszawa: PIW, 1988.
  Google Scholar

Komorowski, Waldemar, i Iwona Kęder. Ikonografia kościoła Dominikanów i ul. Grodzkiej w Krakowie. Kraków: Muzeum Narodowe w Krakowie, 2005.
  Google Scholar

“Kontynuacja cudów św. Jacka z lat 1488–1500.” Tłumaczenie Anna Zajchowska. W Święty Jacek Odrowąż. Studia i źródła, redakcja Maciej Zdanek, 157–162. Kraków: Esprit, 2007.
  Google Scholar

Kovalchuk, Lada I. “Алтарные преграды в итальянских церквях ранних францисканцев.” W Актуальные проблемы теории и истории искусства, t. 9, redakcja Anna V. Zakharova, Svetlana V. Maltseva, Ekaterina Iu. Staniukovich-Denisova, 513–524. Moscow: Lomonosov Moscow State University / St. Petersburg: NP-Print, 2019.
DOI: https://doi.org/10.18688/aa199-4-45   Google Scholar

Kozłowski, Janusz, i Kazimierz Kuczman. “Włoska fundacja krakowskiego malarstwa cechowego. Epitafijny obraz Ainolfa Tedaldiego w Muzeum Diecezjalnym w Tarnowie.” Folia Historiae Artium 20 (1984): 41–61.
  Google Scholar

Kroesen, Justin. “The Survival of Medieval Furnishings in Lutheran Churches Notes towards a Comparison between Germany and Scandinavia.” ICO Iconographisk post. Nordic Review of Iconography, nr 3-4 (2019): 5–39.
  Google Scholar

Kucharski, Wojciech. “Beatus Ceslaus natione Polonus.” Dzieje kultu błogosławionego Czesława. Kraków: Esprit, 2012.
  Google Scholar

Kuczyński, Stefan Krzysztof. “Człowiek wobec świata herbów.” W Człowiek w społeczeństwie średniowiecznym, redakcja Roman Michałowski, 334–335. Warszawa: DiG, 1997.
  Google Scholar

Kuczyński, Stefan Krzysztof. Polskie herby ziemskie. Geneza, treści, funkcje. Warszawa: PWN, 1993.
  Google Scholar

Kuthan, Jiří, i Jan Royt. The Cathedral of St. Vitus at Prague Castle. Prague: Nakladatelství Lidové Noviny, 2011
  Google Scholar

Lubomelczyk, Seweryn. “Wzniesienie nowej kaplicy i ołtarzy.” Tłumaczenie i opracowanie Maciej Zdanek. W Święty Jacek Odrowąż. Studia i źródła, redakcja Maciej Zdanek, 173–179. Kraków: Esprit, 2007.
  Google Scholar

Łojko, Jerzy. Średniowieczne herby polskie. Poznań: Krajowa Agencja Wydawnicza, 1985.
  Google Scholar

Łoziński, Jerzy. Grobowe kaplice kopułowe w Polsce 1520–1620. Warszawa: PWN, 1973.
  Google Scholar

Madej-Anderson, Agnieszka. Repräsentation in einer Bettelordenskirche. Die spätmittelalterlichen Bildtafeln der Dominikaner in Krakau. Ostfildern: Jan Thorbecke Verlag, 2007.
  Google Scholar

Magirius, Heinrich. “Schranken und Lettner in der Kirchen der Mönche im Mittelalter.” W Werk und Rezeption. Architektur und ihre Ausstattung. Festschrift Ernst Badstübner zum 80. Geburtstag, redakcja Tobias Kunz, Dirk Schumann, 116–130. Berlin: Lukas Verlag, 2011.
  Google Scholar

Magirius, Heinrich. “Zur Funktion und Stil der dritten Lettnererweiterung aus den neunziger Jahren des 14. Jahrhunderts.” W Architektur und Skulptur des Meißner Domes im 13.und 14. Jahrhundert, redakcja Heinrich Magirius, 207–212. Weimar: Böhlau, 2001.
  Google Scholar

Małachowicz, Edmund. Katedra wrocławska. Dzieje i architektura. Wrocław: Politechnika Wrocławska, 2000.
  Google Scholar

Markiewicz, Anna, i Marcin Szyma, i Marek Walczak. “Sztuka w kręgu klasztoru Dominikanów w Krakowie.” W Sztuka w kręgu krakowskich dominikanów, redakcja Anna Markiewicz, Marcin Szyma, Marek Walczak, 15–82. Kraków: Esprit, 2013.
  Google Scholar

Matyaszczyk, Dorota. “Czy Kazimierz Wielki ufundował tzw. kielich kaliski dla opactwa w Lądzie?” W Lendia medii aevi. Średniowieczne zabytki dawnego opactwa w Lądzie – nowe odkrycia, najnowsze badania, redakcja Janusz Nowiński, współpraca Przemysław Mrozowski, 120–122. Ląd-Poznań-Warszawa: Towarzystwo Naukowe Franciszka Salezego, 2015.
  Google Scholar

Meersseman, Gilles G. “L’architecture dominicaine au XIIIe siècle: Législation et pratique.” Archivum Fratrum Praedicatorum 16 (1946): 162–163.
  Google Scholar

Michta, Jerzy. “Klejnot w herbach w średniowieczu i okresie nowożytnym.” W Venerabiles, nobiles et honesti. Studia z dziejów społeczeństwa Polski średniowiecznej. Prace ofiarowane Januszowi Bieniakowi w siedemdziesiątą rocznicę urodzin i czterdziestopięciolecie pracy naukowej, 341–350. Toruń: Wyd. UMK, 1997.
  Google Scholar

Mrozowski, Przemysław. “Lilie na kielichu lędzkim Kazimierza Wielkiego – motyw heraldyczny czy symbol władzy?” W Claritas et consonantia: funkcje, formy i znaczenia w sztuce średniowiecza: księga poświęcona pamięci Kingi Szczepkowskiej-Naliwajek w dziesiątą rocznicę śmierci, redakcja Monika Jakubek-Raczkowska, Juliusz Raczkowski, 103–118. Toruń: Wydział Sztuk Pięknych UMK; Warszawa: SHS, 2018.
  Google Scholar

Mrozowski, Przemysław. “O sztuce i stylizacji heraldycznej w Polsce XIV–XV wieku.” Rocznik Polskiego Towarzystwa Heraldycznego. Nowa Seria 1 (1993): 77–109.
  Google Scholar

Mrozowski, Przemysław. Polskie nagrobki gotyckie. Warszawa: Nakł. Zamku Królewskiego w Warszawie, 1994.
  Google Scholar

Navascués Palacio, Pedro. La Catedral en España. Arquitectura y Liturgia. Barcelona-Madrid: Lunwerg, 2004.
  Google Scholar

Niewalda, Waldemar, i Halina Rojkowska, i Magdalena Goras. “Najstarsze relikty kościoła Świętej Trójcy, kaplicy św. Katarzyny i furty klasztornej odkryte przed zachodnią elewacją kościoła Dominikanów w Krakowie w 2012 roku.” Krzysztofory. Zeszyty Naukowe Muzeum Historycznego Miasta Krakowa, nr 31 (2013): 93–102.
  Google Scholar

Niewalda, Waldemar, i Halina Rojkowska. “Najstarsze relikty kościoła św. Trójcy oraz kaplicy grobowej Pileckich odkryte przed zachodnią elewacją kościoła dominikanów w Krakowie.” Krzysztofory. Zeszyty Naukowe Muzeum Historycznego Miasta Krakowa, nr 30 (2012): 243–250.
  Google Scholar

Nowiński, Janusz. Ars cisterciensis. Kościół cysterski w średniowieczu – wyposażenie i wystrój. Warszawa: New Media Concept, 2016.
  Google Scholar

Oswald, Gert. Lexikon der Heraldik. Leipzig: VEB Bibliographisches Institut Leipzig, 1984.
  Google Scholar


  Google Scholar

“O znalezieniu i dwukrotnym przeniesieniu kości św. Jacka.” Tłumaczenie i opracowanie Maciej Zdanek. W Święty Jacek Odrowąż. Studia i źródła, redakcja Maciej Zdanek, 163–172. Kraków: Esprit, 2007.
  Google Scholar

Pasiciel, Stanisław. Zespół klasztorny franciszkanów i klarysek w Gnieźnie. Gniezno: Wyd. Muzeum Początków Państwa Polskiego, 2005.
  Google Scholar

Pastoureau, Michele. “Le cimier, un bilan.” W Le cimier. Mythologie, rituel, parenté des origines au XVI siécle. Actes de 6e colloque international d’héraldique, La Petite-Pierre 9–13 octobre 1989, 349–360. Bruxelles: Impr. E. Guyot, 1990.
  Google Scholar

Pastoureau, Michele. Traité d’héraldique. Paris: Picard, 1979.
  Google Scholar

Pencakowski, Paweł. “O późnorenesansowym ołtarzu kościoła Franciszkanów w Krakowie.” W Patientia et tempus. Księga jubileuszowa dedykowana doktorowi Marianowi Korneckiemu, 159‒164. Kraków: Regionalny Ośrodek Studiów i Ochrony Środowiska Kulturalnego, 1999.
  Google Scholar

Radwański, Kazimierz. Kraków przedlokacyjny. Rozwój przestrzenny. Kraków: Polskie Towarzystwo Archeologiczne i Numizmatyczne, 1975.
  Google Scholar

Randolph, Adrian W.B. “Regarding Women in Sacred Spaces.” W Picturing Women in Renaissance and Baroque Italy, redakcja Geraldine A. Johnson, Sara F. Matthews Grieco, 17–41. Cambridge: Cambridge University Press, 1997.
  Google Scholar

Ratajczak, Tomasz. “Sień krakowskiego klasztoru Dominikanów – przyczynek do badań nad tendencjami retrospektywnymi w architekturze małopolskiej schyłku średniowiecza.” W Sztuka w kręgu krakowskich dominikanów, redakcja Anna Markiewicz, Marcin Szyma, Marek Walczak, 415–421. Kraków: Esprit, 2013.
  Google Scholar

Rivas Carmona, Jesús. Los trascoros de las catedrales españolas: estudio de una tipología arquitectónica. Murcia: Universidad de Murcia, 1994.
  Google Scholar

Samól, Piotr. “O średniowiecznej architekturze zakonów żebraczych w Chełmnie. Na marginesie tomu pierwszego «Księgi klasztorów ziemi chełmińskiej w średniowieczu».” Zapiski Historyczne 85, z. 3 (2020): 154–157, https://doi.org/10.15762/zh.2020.30.
DOI: https://doi.org/10.15762/ZH.2020.30   Google Scholar

Santamaría, Eduardo Carrero. “Centro y periferia en la ordenación de espacios litúrgicos: las estructuras corales.” Hortus Artium Medievalium, nr 14 (2008): 159–178.
DOI: https://doi.org/10.1484/J.HAM.2.305446   Google Scholar

Schenkluhn, Wolfgang. Architektur der Bettelorden. Die Baukunst der Dominikaner und Franziskaner in Europa. Darmstadt: Primus, 2000.
  Google Scholar

Schmelzer, Monika. Der mittelalterliche Lettner im deutschsprachigen Raum. Typologie und Funktion. Petersberg bei Fulda: Michael Imhof Verlag, 2004.
  Google Scholar

Schwartz, Frithjof. Il bel cimitero. Santa Maria Novella in Florenz 1279–1348: Grabmäler, Architektur und Gesellschaft. Berlin: Deutscher Kunstverlag, 2009.
  Google Scholar

Skubiszewski, Piotr. “Obraz człowieka w nagrobku Kallimacha.” Człowiek w społeczeństwie średniowiecznym, redakcja Roman Michałowski, 213–236. Warszawa: DiG, 1997.
  Google Scholar

Sperka, Jerzy. Szafrańcowie herbu Stary Koń. Z dziejów kariery i awansu w późnośredniowiecznej Polsce. Katowice: Wyd. UŚ, 2001.
  Google Scholar

Straehle, Gerhard. Monika Schmelzer: Der mittelalterliche Lettner im deutschsprachigen Raum. Typologie und Funktion […] [Rezension], http://archiv.ub.uni-heidelberg.de/artdok/volltexte/2010/1156.
  Google Scholar

Sulewska, Renata. “Płyta w Bochni – nieznane dzieło Padovana?” Ikonotheka. Prace Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego 9 (1995): 57–72.
  Google Scholar

Sundt, Richard A. “Mediocres domos et humiles habeant fratres nostri: Dominican Legislation on Architecture and Architectural Decoration in the 13th Century.” The Journal of the Society of Architectural Historians 46 (1987): 394–407.
DOI: https://doi.org/10.2307/990276   Google Scholar

Szczepański, Jakub. “Prezbiterium franciszkanów w Gdańsku i jego lektoria.” Kwartalnik Architektury i Urbanistyki 38, nr 2 (1993): 109–118.
  Google Scholar

Szyma, Marcin. Kościół i klasztor Dominikanów w Krakowie. Architektura zespołu klasztornego do lat dwudziestych XIV w. Kraków: Universitas, 2004.
  Google Scholar

Szyma, Marcin. “Krużganki w klasztorach dominikańskiej prowincji Polonia do schyłku XVI wieku. Zarys problematyki badawczej.” W Historia, kultura i sztuka dominikanów na Śląsku 1226–2013. W trzechsetlecie beatyfikacji bł. Czesława, redakcja Dariusz Galewski, Wojciech Kucharski, Marek L. Wójcik, 176–177. Wrocław: Atut, 2015.
  Google Scholar

Szyma, Marcin. “Lokalizacja i aranżacja pierwotnego grobu brata Jacka w kościele Dominikanów w Krakowie.” W Sztuka w kręgu krakowskich dominikanów, redakcja Anna Markiewicz, Marcin Szyma, Marek Walczak, 149–168. Kraków: Esprit, 2013.
  Google Scholar

Szyma, Marcin. “Początki klasztoru Dominikanów w świetle ostatnich badań: zagadnienie lokalizacji pierwotnego grobu brata Jacka Odrowąża.” W Kraków romański. Materiały sesji naukowej odbytej 13 kwietnia 2013, redakcja Marta Bochenek, 121–135. Kraków: Towarzystwo Miłośników Historii i Zabytków Krakowa, 2014.
  Google Scholar

Szyma, Marcin. “The Original Tomb of St Hyacinth in the Dominican Church in Cracow.” W Epigraphica & Sepulcralia V. Fórum epigrafických a sepulkrálních studií, redakcja Jiří Roháček, 203–218. Praha: Artefactum, 2014.
  Google Scholar

Szyma, Marcin. “The Sepulchral Topography of the Choir in the Dominican Church in Cracow to the Beginning of the 17th century.” W Epigraphica et Sepulcralia. Fórum epigrafických a sepulkrálních studií, t. 9, redakcja Jiří Roháček, 39–66. Praha: Artefactum, 2020.
  Google Scholar

Szyma, Marcin. “Where is the Burial Place of Filippo Buonaccorsi, Called Callimachus? From the Research on the Topography of the Dominican Church in Cracow.” Epigraphica & Sepulcralia VII. Fórum epigrafických a sepulkralnych studií, redakcja Jiří Roháček, 59–78. Praha: Artefactum, 2016.
  Google Scholar

Szymański, Józef. Herbarz średniowiecznego rycerstwa polskiego. Warszawa: PWN, 1993.
  Google Scholar

Śnieżyńska-Stolotowa, Ewa. “Andegaweńskie dary złotnicze z herbami polskimi w kaplicy Węgierskiej w Akwizgranie.” Folia Historiae Artium 11(1975): 21–36.
  Google Scholar

The Art and Science of the Church Screen in Medieval Europe: Making, Meaning, Preserving, redakcja Spike Bucklow, Richard Marks, Lucy Wrapson. Woodbridge: Boydell & Brewer, 2017.
  Google Scholar

Untermann, Matthias. Handbuch der mittelalterlichen Architektur. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 2009.
  Google Scholar

Vallance, Aymer. Greater English Church Screens, Being Great Roods, Screenwork and Rood-Lofts in Cathedral, Monastic and Collegiate Churches. London: Cambridge University Press, 1947.
  Google Scholar

Veen, Henk Thijs van. Cosimo I de’ Medici and His Self-Representation in Florentine Art and Culture. Cambridge: Cambridge University Press, 2006.
  Google Scholar

Walanus, Wojciech. “Na marginesie edycji pamiętników Martina Grunewega.” Modus. Prace z Historii Sztuki 10-11 (2011): 180‒191.
  Google Scholar

Walczak, Marek. “Obraz Wizja św. Jacka w Odrowążu jako vera effigies pierwszego polskiego Dominikanina.” W Sztuka w kręgu krakowskich dominikanów, redakcja Anna Markiewicz, Marcin Szyma, Marek Walczak, 595–621. Kraków: Esprit, 2013.
  Google Scholar

Walczak, Marek. Rzeźba architektoniczna w Małopolsce za czasów Kazimierza Wielkiego. Kraków: Universitas, 2006.
  Google Scholar

Walczak, Marek. “Zwornik z dekoracją heraldyczną w kościele św. Bartłomieja Apostoła w Niedzicy – drobny przyczynek do monografii budowli.” W Studia z dziejów kościoła św. Bartłomieja w Niedzicy, redakcja Zdzisław Kliś, 81–96. Kraków: UNUM, 2006.
  Google Scholar

Węcławowicz, Tomasz, i Małgorzata Pietrzykówna. “Maswerki w kościołach Małopolski.” Rocznik Krakowski 55 (1989): 45–74.
  Google Scholar

Węcławowicz, Tomasz. Cocto latere nobilitavit. O ceglanych murach kościołów średniowiecznego Krakowa. Kraków: Oficyna Wydawnicza AFM, 2013.
  Google Scholar

Węcławowicz, Tomasz. Gotyckie bazyliki Krakowa: “czyli można konstrukcję kościołów krakowskich XIV wieku uważać za cechę specjalną ostrołuku w Polsce?” Kraków: Wydawnictwo Wawelskie, 1993.
  Google Scholar

Węcławowicz, Tomasz. “Wnętrza krakowskich kościołów w wiekach średnich w świetle źródeł materialnych. Stan badań i nowe postulaty badawcze.” Czasopismo Techniczne. Architektura 108, nr 7(23)A (2011): 357–368.
  Google Scholar

Zajchowska, Anna, i Maciej Zdanek. “Mirakula św. Jacka z lat 1488–1500. Edycja krytyczna.” Studia źródłoznawcze 46 (2009): 95–105.
  Google Scholar

Zdanek, Maciej. “Kaplice i ołtarze dominikańskiego kościoła Świętej Trójcy w Krakowie do pocz. XVII w.” W Sztuka w kręgu krakowskich dominikanów, redakcja Anna Markiewicz, Marcin Szyma, Marek Walczak, 109–125. Kraków: Esprit, 2013.
  Google Scholar


Published
2021-12-30

Cited by

Szyma, M., Bojęś-Białasik, A., Czechowicz, J., Czyżewski, K., & Walczak, M. (2021). Chancel Screen in the Church of the Holy Trinity in Cracow. Reconstruction, Dating, Use. Biuletyn Historii Sztuki, 83(4), 783–842. https://doi.org/10.36744/bhs.1070

Authors

Marcin Szyma 

Cracow, Institute of Art History of the Jagiellonian University Poland
https://orcid.org/0000-0003-4343-8291

Authors

Anna Bojęś-Białasik 

Cracow, Chair of History Of Architecture and Monument Preservation, Faculty of Architecture at Cracow University of Technology Poland
https://orcid.org/0000-0002-1676-5206

Authors

Jacek Czechowicz 

Cracow, Chair of History Of Architecture and Monument Preservation, Faculty of Architecture at Cracow University of Technology Poland
https://orcid.org/0000-0002-7592-7199

Authors

Krzysztof Czyżewski 

Cracow, Wawel Royal Castle-State Art Collection Poland
https://orcid.org/0000-0001-9575-9287

Authors

Marek Walczak 

Cracow, Institute of Art History of the Jagiellonian University Poland
https://orcid.org/0000-0003-4649-8521

Statistics

Abstract views: 785
PDF downloads: 475


License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Biuletyn Historii Sztuki, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Biuletyn Historii Sztuki should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 1(2019) to 4(2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in Biuletyn Historii Sztuki, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.