Czternastowieczny fresk z motywem Matki Bożej współdźwigającej krzyż w architektonicznej przestrzeni dwunawowej fary w Bolkowie
Aleksander Jankowski
Bydgoszcz, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-7806-1845
Abstrakt
Odkryte ostatnio w kościele pw. św. Jadwigi w Bolkowie gotyckie malowidła ścienne i średniowieczne detale architektoniczne ukazały w nowym świetle wczesne dzieje architektury świątyni. Dowiodły, że kościół przebudowano w 3. ćwierci XIV w. na dwunawową halę, a nie – jak zakładano – na założenie trójnawowe. Wśród reliktów gotyckich malowideł z kilku faz historycznych przetrwało wyobrażenie będące najstarszą w malarstwie polskim obrazową wykładnią idei compassio Mariae. Jest to wyjątkowo rzadki motyw Drogi na Golgotę z Matką Bożą współdźwigającą krzyż. Malowidło z ok. 1360 r. wykazuje warsztatowe i ikonograficzne związki ze sceną Droga na Golgotę cyklu pasyjnego z ok. 1350 r. w kaplicy św. Leonarda w Landschlacht (Altnau) nad Jeziorem Bodeńskim.
Bibliografia
Adamski, Jakub. Gotycka architektura sakralna na Śląsku w latach 1200-1420. Główne kierunki rozwoju. Kraków : Towarzystwo Naukowe Societas Vistulana, 2017.
Google Scholar
Burkhard, Wolf-Dieter. Die St. Leonhardskapelle in Landschlacht und ihre gotischen Wandmalereien. Landschlacht : Verlag Landschlachter Schriften, 1996.
Google Scholar
Codex Diplomaticus Silesiae, t. 7: Regesten zur schlesischen Geschichte, cz. 3: Bis zum Jahre 1300, redakcja Colmar GRÜNHAGEN. Breslau : Josef Max & Comp, 1886.
Google Scholar
Czerner, Olgierd. i Jerzy Rozpędowski, Bolków i Świny, seria: Śląsk w Zabytkach Sztuki, redakcja Tadeusz Broniewski, Mieczysław Zlat. Wrocław : Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1960.
Google Scholar
Dobrzeniecki, Tadeusz. „Gotycki obraz z Olbierzowic (zagadnienia ikonografii i stylu).” Biuletyn Historii Sztuki 31, nr 1 (1969): 41-60.
Google Scholar
Dobrzeniecki, Tadeusz. „Średniowieczne źródła Piety.” W Treści dzieła sztuki. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki Gdańsk 1966, redakcja Maria Witwińska, 11-31. Warszawa : Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1969.
Google Scholar
Eysymontt, Rafał. Kod genetyczny miasta. Średniowieczne miasta lokacyjne Dolnego Śląska na tle urbanistyki europejskiej. Wrocław : Wydawnictwo Via Nova; Marburg : Herder-Institut, 2009.
Google Scholar
Gantner, Joseph. Kunstgeschichte der Schweiz, t. 2: Die gotische Kunst. Freuenfeld : Huber Verlag, 1947.
Google Scholar
Ganz, Paul. Geschichte der Kunst in der Schweiz von den Anfängen bis zur Mitte des 17.Jahrhunderts. Basel-Stuttgart : Schwabe, 1960.
Google Scholar
Greisenegger, Wolfgang. „Ecclesia und Synagoge.” W Lexikon der christlichen Ikonographie, redakcja Engelbert Kirschbaum, t. 1, 569-578. Rom-Freiburg : Herder, 1968.
Google Scholar
Grzybkowski, Andrzej. „Centralne gotyckie jednonawowe kościoły krzyżowe w Polsce.” W Id. Między formą a znaczeniem. Studia z ikonografii architektury i rzeźby gotyckiej. 7-38. Warszawa : Wydawnictwo DiG, 1997.
Google Scholar
Guldan, Ernst. Eva und Maria. Eine Antithese als Bildmotiv. Graz-Köln : Hermann Böhlaus nachf., 1966.
Google Scholar
Jankowski, Aleksander. Średniowieczne malarstwo ścienne na Śląsku u progu reformacji. Ikonografia-Funkcje-Styl. Bydgoszcz : Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, 2005.
Google Scholar
Jankowski, Aleksander. „Średniowieczne metamorfozy architektury i malarskiego wystroju kościoła św. Jadwigi w Bolkowie.” W Procesy przemian w sztuce średniowiecznej. Przełom-Regres-Innowacja-Tradycja. Studia z historii sztuki, redakcja Rafał Eysymontt, Romuald Kaczmarek, 193-207. Warszawa : Stowarzyszenie Historyków Sztuki, 2014.
Google Scholar
Kalinowski, Lech. „Geneza Piety średniowiecznej.” Prace Komisji Historii Sztuki 10 (1953): 153-260.
Google Scholar
Karłowska-Kamzowa, Alicja. „Gotyckie malarstwo ścienne na Śląsku.” Roczniki Sztuki Śląskiej III (1965): 27-94.
Google Scholar
Karłowska-Kamzowa, Alicja. Sztuka Piastów śląskich w średniowieczu. Warszawa-Wrocław : Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Oddział we Wrocławiu, 1991.
Google Scholar
Kostowski, Jakub. „Sztuka śląska wobec husytyzmu. Późnogotyckie świadectwa malarskie.” Artium Quaestiones 5 (1991): 29-58.
Google Scholar
Kostowski, Jakub. „Sztuka późnego gotyku wobec husytyzmu. Zarys problematyki.” W Wrocław w Czechach – Czesi we Wrocławiu. Literatura-Język-Kultura, redakcja Zofia Tarajło-Lipowska, Jarosław Malicki, 221-232. Wrocław : Oficyna Wydawnicza Atut - Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, 2003.
Google Scholar
Kozaczewski, Tadeusz. i Helena Kozaczewska-Gołasz. Portale trzynastowiecznej architektury na Śląsku. Wrocław : Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, 2009.
Google Scholar
Leisi, Ernst. „Die St. Leonhardskapelle in Landschlacht.” Thurgauer Jahrbuch 19 (1943): 18-21.
Google Scholar
Looveren, L.H.D. van. „Speculum Humanae Salvationis.” W Lexikon der christlichen Ikonographie, redakcja Engelbert Kirschbaum, t. 4, 182-185. Rom-Freiburg : Herder, 1972.
Google Scholar
Lutsch, Hans. Verzeichnis der Kunstdenkmäler der Provinz Schlesien, t. 3: Der Reg.-Bezirk Liegnitz. Breslau : Verlag von Wilh. Gottl. Korn., 1891.
Google Scholar
Michler, Jürgen. Gotische Wandmalerei am Bodensee. Friedrichshafen: Robert Gessler Verlag, 1992.
Google Scholar
Panofsky, Erwin. Early Netherlandish Painting. Its Origins and Character, vol. 2. Cambridge-Massachusetts : Harvard University Press, 1953.
Google Scholar
Probst, Rita. „Der mittelalterliche Wohnturm zu Boberröhrsdorf bei Hirschberg und seine Wandmalerei, ein schlesischiser Kulturdenkmal.” Altschlesische Blätter 11, nr 3-4 (1936): 106-112.
Google Scholar
Probst, Rita. „Zur Instandsetzung des Wohnturmes in Boberröhrsdorf und seine mittelalterlichen Wandgemälde.” Deutsche Kunst und Denkmalpflege 4 (1940/1941): 90-104.
Google Scholar
Roux, Brigitte. Mondes en miniatures. L’iconographie du „Livre du Trèsor” de Brunetto Latini. Geneve : 2009.
Google Scholar
Rupp, Horst F. „Hohe Kunst und Judenhass – Ein neuer Blick auf alte Bilder. Der Passionszyklus des Waltensburger Meisters.” Zeitschrift für Schweizerische Archäologie und Kunstgeschichte 71, z. 2/3 (2014): 161–186.
Google Scholar
Silber, Evelyn. „The Reconstructed Toledo Speculum Humanae Salvationis. The Italian Connection in the Early Fourteenth Century”, Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, 43 (1980): 32-51.
DOI: https://doi.org/10.2307/751187
Google Scholar
Simson, Otto G. von. „Compassio and Co-redemptio in Roger van der Weyden’s «Descent from the Cross».” The Art Bulletin 25, nr 1 (1953): 9-16.
DOI: https://doi.org/10.1080/00043079.1953.11408151
Google Scholar
Smeyers, Maurits. Flemish Miniatures from the 8th to the mid-16th Century: the Medieval World on Parchment, Louven : Davidsfonds, 1999.
Google Scholar
Speich, Klaus. i Hans R. Schlapfer. Kirchen und Klöster der Schweiz. Zürich : Ex Libris, 1978.
Google Scholar
Stulin, Stanisław. i Andrzej Włodarek, „Bolków. Kościół par. pw. Św. Jadwigi.” W Architektura gotycka w Polsce, redakcja Teresa Mroczko, Marian Arszyński, cz. 2: Katalog zabytków, redakcja Andrzej Włodarek, 32-33. Warszawa : Instytut Sztuki PAN, 1995.
Google Scholar
Św. Ambroży. „Na obłóczyny dziewicy – wykład o wieczystym dziewictwie Najświętszej Maryi.” W Teksty o Matce Bożej 2. Ojcowie Kościoła łacińscy, tłum. Wacław Eborowicz, Wojciech Kania, 43-68. Niepokalanów : Wydawnictwo Ojców Franciszkanów, 1981.
Google Scholar
Wirth, Karl-August. „Auf den Spuren einer frühen Heilsspiegel-Handschrift vom Oberrhein”, Jahrbuch des Zentralinstitutsfür Kunstgeschichte 1 (1985): 115-204.
Google Scholar
Witkowski, Jacek. „Cykl Lancelota z Jeziora w siedlęcińskiej wieży mieszkalnej.” Sprawozdania Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk o Sztuce 102 (1986): 42–48.
Google Scholar
Witkowski, Jacek. Szlachetna a wielce żałosna opowieść o Panu Lancelocie z Jeziora. Dekoracja malarska wielkiej sali wieży mieszkalnej w Siedlęcinie, seria: Acta Univeristatis Wratislaviensis, Historia Sztuki, t. 15, reakcja Zofia Ostrowska-Kębłowska, Jan Wrabec. Wrocław : Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2001.
Google Scholar
Zabytki sztuki w Polsce – Śląsk. Warszawa : Krajowy Ośrodek Badań i Dokumentacji Zabytków; Marburg : Herder-Institut, 2006.
Google Scholar
Autorzy
Aleksander JankowskiBydgoszcz, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego Polska
https://orcid.org/0000-0002-7806-1845
Statystyki
Abstract views: 291PDF downloads: 267
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Biuletynie Historii Sztuki”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
Od numeru 1/2019 do 4/2022 stosowaliśmy licencję CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Biuletynie Historii Sztuki”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Aleksander Jankowski, „Słupogłowy kościoła Opatrzności” i inne fantazmaty mitologii rodu Skórzewskich wpisane w architekturę pałacu w Lubostroniu , Biuletyn Historii Sztuki: Tom 82 Nr 2 (2020): numer zwykły
- Aleksander Jankowski, Quasi-przysłupowy kościół w Brodach Poznańskich w świetle XVII- i XVIII-wiecznych źródeł pisanych. Przyczynek do badań dawnych praktyk ciesielskich , Biuletyn Historii Sztuki: Tom 86 Nr 1 (2024)