Lepiej, gdy oczy zobaczą: Obchody święta niepodległości w szkołach II Rzeczypospolitej
Abstrakt
Obchody rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości należały do najważniejszych świąt państwowych w II Rzeczypospolitej. Szczególnie starannie przygotowywano się do uczczenia dziesiątej rocznicy w 1928, wtedy też „Przegląd Oświatowy” opublikował propozycję sposobów organizowania uroczystości, w której oprócz nabożeństw, wykładów i prelekcji znalazły się widowiska ze szczególnym uwzględnieniem żywych obrazów. Projekt ten, wyznaczając sposób świętowania, niestety niezbyt dobrze sprawdzał się w szkołach, a zwłaszcza powszechnych. W artykule przedstawione zostały publikowane wówczas propozycje widowisk dla młodszych dzieci szkolnych, które niejednokrotnie przybierały formę baśniową. Dzięki tej formie łatwiej było siedmio-, ośmioletniemu odbiorcy zrozumieć trudne zagadnienia narodowej niewoli, walki i niepodległości.
Słowa kluczowe:
teatr szkolny, teatr dwudziestolecia międzywojennego, teatr i polityka, teatr Drugiej Rzeczpospolitej, odzyskanie niepodległościBibliografia
Iniewski, F. (1991). Przesłanki i istota wychowania państwowego w Polsce okresu międzywojennego. W: K. Poznański (red.), Oświata, szkolnictwo i wychowanie w latach II Rzeczypospolitej. Lublin.
Google Scholar
Jakubiak, K. (1997). Realizacja ideologii wychowawczej sanacji w praktyce szkolnej. W: W. Wojdyła, & M. Strzelecki (red.). Wychowanie a polityka: Tradycje i współczesność. Toruń.
Google Scholar
Komza, M. (1995). Żywe obrazy: Między sceną, obrazem i książką. Wrocław.
Google Scholar
Kotlarz, P. (2018). Teatr szkolny w Drugiej Rzeczypospolitej: 1918–1929. Gdańsk.
Google Scholar
Kucharska, M. (2017). Obrazki sceniczne Anny Świrszczyńskiej na łamach Płomyka. Guliwer: Dwumiesięcznik o książce dla dziecka, 1.
Google Scholar
Niedojadło, A. (2013). Wychowanie narodowe i państwowe w szkołach powszechnych Okręgu Szkolnego Krakowskiego w latach 1918–1939. Lublin.
Google Scholar
Załęczny, J. (2017). Tradycje patriotyczne elementem kształtowania zbiorowej świadomości historycznej w II Rzeczypospolitej. Warszawa.
Google Scholar
Statystyki
Abstract views: 335PDF downloads: 252
Licencja
Prawa autorskie (c) 2018 Katarzyna Buczek

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Katarzyna Buczek, "Pokaz rybek magnetycznych”: Widowiskowa popularyzacja wiedzy w Gimnazjum/Liceum Wołyńskim w Krzemieńcu , Pamiętnik Teatralny: Tom 68 Nr 1 (2019)
- Katarzyna Buczek, «Wiersz o sztuce aktorskiej» Ludwika Osińskiego w świetle teorii pedagogicznych , Pamiętnik Teatralny: Tom 65 Nr 1/2 (2016)
- Katarzyna Buczek, Między egzaminem a widowiskiem: Uczniowskie popisy publiczne na przykładzie Gimnazjum/Liceum Wołyńskiego , Pamiętnik Teatralny: Tom 66 Nr 1/2 (2017)