Między egzaminem a widowiskiem: Uczniowskie popisy publiczne na przykładzie Gimnazjum/Liceum Wołyńskiego
Abstrakt
Organizowane w Gimnazjum i Liceum Wołyńskim w Krzemieńcu egzaminy publiczne zwane popisami nawiązywały do wielowiekowej tradycji edukacyjnej. Organizowane na zakończenie roku szkolnego, po decydujących o promocji do następnej klasy egzaminach wewnętrznych, miały być z jednej strony promocją szkoły, z drugiej popularyzacją wiedzy. Jednak nie bez znaczenia była ich widowiskowość, zwłaszcza gdy gromadzący się widzowie – rodziny uczniów i mieszkańcy Krzemieńca nie mieli odpowiedniego wykształcenia, by ocenić i docenić walory czysto naukowe. Podczas popisów uczniowie zachowywali się jak artyści. W reprezentacyjnej sali szkoły wychodzili na podwyższenie – scenę i prezentowali wyuczone odpowiedzi na pytania, które wcześniej znali. Zachowane w pamiętnikach relacje świadczą o tym, że publiczne egzaminy były dla mieszkańców Krzemieńca i okolic rozrywką i atrakcją, na którą czekano cały rok.
Słowa kluczowe:
Gimnazjum i Liceum Wołyńskie, Krzemieniec, teatr szkolny, historia teatruBibliografia
Komorowski, Jarosław. Ile szkód może przynieść zawodowy polski teatr? Tadeusz Czacki i Gimnazjum (Liceum) Wołyńskie wobec teatru. Pamiętnik Teatralny 64, z. 3/4 (2015): 297–312.
Google Scholar
Komorowski, Jarosław. Teatr i widowiska na Wołyniu do 1863 roku z przydaniem Ziemi Kijowskiej. Warszawa: Intytut Sztuki PAN, 2016.
Google Scholar
Makowski, Stanisław, red. Krzemieniec – Ateny Juliusza Słowackiego. Warszawa: Biblioteka Narodowa, 2004.
Google Scholar
Bartnicka, Karolina, i Tadeusz Bieńkowski, oprac. Ratio atque institutio studiorum SJ, czyli, Ustawa szkolna Towarzystwa Jezusowego (1599). Warszawa: Ateneum, 2000.
Google Scholar
Rolle, Michał. Ateny Wołyńskie: Szkic z dziejów oświaty w Polsce. Lwów: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1923. https://polona.pl/item/ateny-wolynskie-szkic-z-dziejow-oswiaty-w-polsce,ODk3NTQyMTI/4/.
Google Scholar
Szmyt, Andrzej, i Henryk Stroński, red. „Ateny wołyńskie” – między historią a współczesnością. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, 2015.
Google Scholar
Szmyt, Andrzej. Gimnazjum i Liceum Wołyńskie w Krzemieńcu w systemie oświaty Wileńskiego Okręgu Naukowego w latach 1805–1833. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, 2009.
Google Scholar
Statystyki
Abstract views: 111PDF downloads: 88
Licencja
Prawa autorskie (c) 2017 Katarzyna Buczek
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Katarzyna Buczek, "Pokaz rybek magnetycznych”: Widowiskowa popularyzacja wiedzy w Gimnazjum/Liceum Wołyńskim w Krzemieńcu , Pamiętnik Teatralny: Tom 68 Nr 1 (2019)
- Katarzyna Buczek, Lepiej, gdy oczy zobaczą: Obchody święta niepodległości w szkołach II Rzeczypospolitej , Pamiętnik Teatralny: Tom 67 Nr 3 (2018): W stulecie odzyskania niepodległości (1919-2018)
- Katarzyna Buczek, «Wiersz o sztuce aktorskiej» Ludwika Osińskiego w świetle teorii pedagogicznych , Pamiętnik Teatralny: Tom 65 Nr 1/2 (2016)