Ostatnie przedstawienie „Dziadów” 30 stycznia 1968
Magdalena Raszewska
(Polska)
Abstrakt
W artykule opisano okoliczności ostatniego przedstawienia Dziadów Kazimierza Dejmka w dniu 30 stycznia 1968, po którym zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami spektakl został zdjęty z afisza. Przedstawienie i demonstracja, do której po nim doszło, obrosły legendą. Autorka zestawia różnego rodzaju relacje, starając się ustalić najbardziej prawdopodobną wersję wydarzeń: liczbę legalnych i nielegalnych widzów, sposoby dostawania się na widownię, reakcje publiczności w trakcie i po przedstawieniu oraz przebieg demonstracji w obronie spektaklu, częściowo manipulowanej przez władze, po której zatrzymano trzydzieści pięć osób. Uzupełnieniem artykułu jest kilka archiwalnych dokumentów dotyczących tych wydarzeń, pochodzących z archiwum Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.
Słowa kluczowe:
Kazimierz Dejmek, teatr polski 1945–1989, Dziady DejmkaBibliografia
Dziewulska, Małgorzata, et al. „O marcu – dziś”. Res Publica, nr 3 (1988).
Google Scholar
Dziewulska, Małgorzata. „O «Dziadach». Teatr, nr 5 (1999): 9–10.
Google Scholar
Eisler, Jerzy. Marzec 1968: Geneza, przebieg, konsekwencje. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1991.
Google Scholar
Fik, Marta. Marcowa kultura: Wokół „Dziadów” – Literaci i władza: Kampania marcowa. Warszawa: Wydawnictwo Wodnika, 1995. https://encyklopediateatru.pl/ksiazka/416/marcowa-kultura-wokol-dziadow-literaci-i-wladza-kampania-marcowa/.
Google Scholar
Heppen, Irena. „Pół jawa, pół sen: Teatr Narodowy – «Dziady» w sezonie 67/68”. Res Publica, nr 3 (1988).
Google Scholar
Raszewski, Zbigniew. Raptularz 1967/1968. Warszawa: Interim, 1993. https://encyklopediateatru.pl/ksiazka/691/raptularz-19671968.
Google Scholar
Archiwalia: Archiwum Akt Nowych, Dział Rękopisów Biblioteki Narodowej, Instytut Pamięci Narodowej, Zbiory Specjalne Instytutu Sztuki PAN (Archiwum Stanisława Witolda Balickiego).
Google Scholar
Autorzy
Magdalena RaszewskaPolska
Statystyki
Abstract views: 15PDF downloads: 7
Licencja
Prawa autorskie (c) 2005 Magdalena Raszewska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Magdalena Raszewska, Władza i teatr: Wokół Dziadów i Marca ‘68 , Pamiętnik Teatralny: Tom 67 Nr 1/2 (2018)
- Magdalena Raszewska, Recenzja książki Doroty Jarząbek-Wasyl «Za kulisami: Narodziny przedstawienia w teatrze polskim w XIX wieku» , Pamiętnik Teatralny: Tom 66 Nr 1/2 (2017)
- Edward Krasiński, Magdalena Raszewska, Kronika „Dziadów” w Teatrze Narodowym w inscenizacji Kazimierza Dejmka 1962–1968 , Pamiętnik Teatralny: Tom 54 Nr 3/4 (2005): "Dziady" Kazimierza Dejmka
Podobne artykuły
- Edward Krasiński, „Dziady" Kazimierza Dejmka w „chwili osobliwej” , Pamiętnik Teatralny: Tom 54 Nr 3/4 (2005): "Dziady" Kazimierza Dejmka
- Edward Krasiński, Magdalena Raszewska, Kronika „Dziadów” w Teatrze Narodowym w inscenizacji Kazimierza Dejmka 1962–1968 , Pamiętnik Teatralny: Tom 54 Nr 3/4 (2005): "Dziady" Kazimierza Dejmka
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.