Recenzja książki Doroty Jarząbek-Wasyl «Za kulisami: Narodziny przedstawienia w teatrze polskim w XIX wieku»
Magdalena Raszewska
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie (Polska)
Abstrakt
Recenzja książki Za kulisami: Narodziny przedstawienia w teatrze polskim XIX wieku Doroty Jarząbek Wasyl, stanowiącej jej rozprawę habilitacyjną (Kraków, 2016). Autorka monografii, na podstawie imponującej kwerendy, przedstawia wszystkie aspekty pracy teatru, wszystko to, co dzieje się za kurtyną. Bada zarówno dokumenty urzędowe (ogłoszenia, księgi zarządzeń, dzienniki pracy), jak i pamiętniki, listy, relacje prasowe (początek "reportaży zza kulis" czy "z pracowni artysty"). Ze znanych historykom teatru materiałów korzysta w inny sposób: nie służą one do analizy przedstawienia, lecz do opisu procesu jego powstawania. Przedstawia świat postaci dziś już nieistniejących (jak teatralni kopiści, woźni) i pojęcia dzisiejszym ludziom teatru nieznane ("rola" rozumiana jako wypis z egzemplarza tylko swojego tekstu). Poznajemy topografię, architekturę zascenia (jakże mniej efektowną od tej dla publiczności), obyczaje, wreszcie – problemy z kostiumami, szminkami, koleżankami i przesądami. Obserwujemy proces powstawania ról, ich zmianę w przebiegu lat. To książka o prawdziwym labiryncie zwanym teatrem, labiryncie dla zwykłych widzów niedostępnym.
Słowa kluczowe:
historia teatru, teatr polski 1800-1900, próba teatralnaBibliografia
Jarząbek-Wasyl, Dorota. Za kulisami: Narodziny przedstawienia w teatrze polskim w XIX wieku. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2016.
Google Scholar
Kulczyński, Jan. Co reżyser ma w środku. Warszawa: PIW, 2011.
Google Scholar
Owerłło, Paweł. Z tamtej strony rampy. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1957.
Google Scholar
Pomianowski, Jerzy. Z widowni. Warszawa: Czytelnik, 1953.
Google Scholar
Autorzy
Magdalena RaszewskaAkademia Sztuk Pięknych w Warszawie Polska
Statystyki
Abstract views: 115PDF downloads: 60
Licencja
Prawa autorskie (c) 2017 Magdalena Raszewska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Magdalena Raszewska, Władza i teatr: Wokół Dziadów i Marca ‘68 , Pamiętnik Teatralny: Tom 67 Nr 1/2 (2018)