Performing—Feeling, Auto-Transformation, and Expression: Tang Shu-wing and His Theatre Studio in Hong Kong
Tang Shu-wing
Tang Shu-wing Theatre Studio (Hongkong)
Marzenna Wiśniewska
marzennaanna@gmail.comUniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-7126-2102
Abstrakt
Artykuł prezentuje wszechstronną osobowość Tang Shu-winga, uznanego reżysera, aktora oraz pedagoga teatru, i bada jego głębokie związki z polską tradycją teatralną, zwłaszcza z Jerzym Grotowskim. Tekst omawia także szekspirowskie spektakle Tang Shu-winga wystawiane w Warszawie i w Gdańsku. Wprowadzenie Marzenny Wiśniewskiej kontekstualizuje aneks, będący opracowanym zapisem wykładu wygłoszonego przez Tang Shu-winga podczas międzynarodowej konferencji online Contemporary Acting Techniques in Eurasian Theatre, Performance and Audiovisual Art: Intercultural and Intermedia Perspective (2021). Reżyser charakteryzuje w nim główne idee stanowiące podstawę treningu aktorskiego i pracy nad spektaklami w Studiu Teatralnym Tang Shu-winga w Hongkongu. Ważną część prezentacji stanowi charakterystyka filozofii sztuki Tanga Shu-winga, obejmująca cztery etapy rozwoju artysty oraz metodę autorskiego performansu, której fundamentem jest ekspresja przedwerbalna połączona z opartą na cielesności minimalistyczną estetyką.
Słowa kluczowe:
Tang Shu-wing, teatr azjatycki, teatr fizyczny, trening aktorskiBibliografia
Choy, Howard Y. F. “Toward a Poetic Minimalism of Violence: On Tang Shu-wing’s Titus Andronicus 2.0.” Asian Theatre Journal 28, no. 1 (2011): 44–66.
DOI: https://doi.org/10.1353/atj.2011.0009
Google Scholar
Ingham, Mike. “'We Will Perform in Measure, Time and Place’: Synchronicity, Signification and Cultural Mobility in Tang Shu-wing Theatre Studio’s Cantonese-Language Macbeth.” In Asian Interventions in Global Shakespeare, edited by Poonam Trivedi, Paromita Chakravarti, and Ted Motohashi, 48–66. New York: Routledge, 2020. https://doi.org/10.4324/9781003105329.
DOI: https://doi.org/10.4324/9781003105329-5
Google Scholar
Tang Shu-wing. Abstract of “The Acting Theories of Meyerhold: Research and Reflection.” In The Art of Synthesis: Theatre World of Tang Shu-wing, edited by Bernice Kwok Wai Chan and Damian Cheng. Hong Kong: International Association of Theatre Critics, 2004.
Google Scholar
Autorzy
Tang Shu-wingTang Shu-wing Theatre Studio Hongkong
Tang Shu-wing - reżyser teatralny i założyciel zespołu teatralnego No Man's Land, założonego w Hongkongu w 1997 roku i przemianowanego na Tang Shu-wing Theatre Studio w 2011 roku. W latach 2004-2011 był wykładowcą, dyrektorem Wydziału Reżyserii i Dramatopisarstwa oraz dziekanem Szkoły Dramatu w Akademii Sztuk Scenicznych w Hongkongu. W 2014 roku założył Professional Physical Theatre Youth Training Programme. Za swoją pracę otrzymał wiele nagród, w tym nagrodę za osiągnięcia artystyczne i nagrodę dla najlepszego artysty roku od Hong Kong Arts Development Council (2008 i 2013), a także nagrodę za wybitny wkład w sztukę od Hong Kong Arts Development Council (2021).
Autorzy
Marzenna Wiśniewskamarzennaanna@gmail.com
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Polska
https://orcid.org/0000-0001-7126-2102
Marzenna Wiśniewska -
adiunktka w Instytucie Kulturoznawstwa Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Kierowniczka literacka Teatru Baj Pomorski w Toruniu w latach 2001-2011. Kierowniczka projektu badawczego Dorman. Archiwum otwarte w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w latach 2016–2019. Członkini komisji eksperckich programów teatralnych i jury festiwali teatralnych. Członkini redakcji czasopisma Teatr Lalek wydawanego przez Polskie Centrum UNIMA. Członkini Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych. Jej główne zainteresowania badawcze obejmują: teatr i widowiska kulturowe, historię i teorię światowego teatru lalek, media w teatrze, teatr dla dzieci i młodzieży, pedagogikę teatru, animację kultury, zarządzanie. Ostatnio opublikowała Archipelag indywidualności: Solowe teatry performerów współdziałających z materią (Toruń, 2022).
Statystyki
Abstract views: 240PDF downloads: 174
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Tang Shu-wing i Marzenna Wiśniewska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Marzenna Wiśniewska, Otwarte archiwum Dormana , Pamiętnik Teatralny: Tom 68 Nr 3/4 (2019): Teatr Jana Dormana
- Ewa Tomaszewska, Marzenna Wiśniewska, Kronika życia i twórczości Jana Dormana (1912–1986) , Pamiętnik Teatralny: Tom 68 Nr 3/4 (2019): Teatr Jana Dormana
- Marzenna Wiśniewska, W laboratorium Fausta , Pamiętnik Teatralny: Tom 68 Nr 3/4 (2019): Teatr Jana Dormana
- Marzenna Wiśniewska, Doświadczanie Węgajt: Wielogłos , Pamiętnik Teatralny: Tom 73 Nr 2 (2024)