Otwarte archiwum Dormana
Dorman’s Open Archives
Marzenna Wiśniewska
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-7126-2102
Abstrakt
Jan Dorman równolegle z działalnością artystyczną wytwarzał archiwum swojego życia i twórczości, które stanowi obszerny zbiór różnorodnych typów dokumentacji teatralnej i prywatnej. Marzyło mu się, podobnie jak Tadeuszowi Kantorowi, aby zebrane zasoby służyły dalej, wchodziły w obieg teatralny oraz badawczy i tworzyły tym samym „archiwum żywe”. W 2016 Iwona Dowsilas, córka Dormana i popularyzatorka jego archiwum, przekazała zbiory reżysera Instytutowi Teatralnemu im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie, co dało przyczynek do realizacji trzyletniego projektu „Dorman. Archiwum otwarte” (2016–2019). U jego podstaw legła koncepcja archiwum performatywnego, które przestaje być statycznym zbiorem, a może zostać wprawione w ruch i wytwarzać osobne performanse. Idea performowania archiwum przełożona została na program współpracy teoretyków i praktyków teatru, w konsekwencji którego doszło do przecinania się czterech pól: problematyki dokumentacji teatralnej, historii i teorii teatru, pedagogiki teatru i twórczości teatralnej. Zeszyt monograficzny „Pamiętnika Teatralnego” jest owocem rocznych rezydencji badawczych (2018), które miały na celu analizę wybranych obszarów nieopisanej dotychczas i mało znanej ostatniej dekady działalności teatralnej Dormana (1977–1986).
Instytucje finansujące
Słowa kluczowe:
Jan Dorman, archiwum teatralne, archiwum performatywne, dokumentacja teatralna, pegagogika teatru, Instytut Teatralny im. Zbigniewa RaszewskiegoBibliografia
Siedlecka-Dorosz, W., Wiśniewska, M. (red.) (2017) Archiwum Dormana. Inspiracje, praktyki, refleksje. Warszawa. Pobrane z: issuu.com/instytut.teatralny/docs/dorman_broszura_15_11.
Google Scholar
Wiśniewska, M. (2019). Pisanie dla sceny i „sceny pisma” Jana Dormana. W: M. Figzał-Janikowska, B. Popczyk-Szczęsna, E. Wąchocka (red.) Pisanie dla sceny – narracje współczesnego teatru. Katowice.
Google Scholar
Autorzy
Marzenna WiśniewskaUniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Polska
https://orcid.org/0000-0001-7126-2102
Statystyki
Abstract views: 473PDF downloads: 232
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Marzenna Wiśniewska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Ewa Tomaszewska, Marzenna Wiśniewska, Kronika życia i twórczości Jana Dormana (1912–1986) , Pamiętnik Teatralny: Tom 68 Nr 3/4 (2019): Teatr Jana Dormana
- Marzenna Wiśniewska, W laboratorium Fausta , Pamiętnik Teatralny: Tom 68 Nr 3/4 (2019): Teatr Jana Dormana
- Tang Shu-wing, Marzenna Wiśniewska, Performing—Feeling, Auto-Transformation, and Expression: Tang Shu-wing and His Theatre Studio in Hong Kong , Pamiętnik Teatralny: Tom 72 Nr 3 (2023): Transnarodowe ścieżki eurazjatyckich sztuk performatywnych (z blokiem tematycznym według koncepcji Artura Dudy)
- Marzenna Wiśniewska, Doświadczanie Węgajt: Wielogłos , Pamiętnik Teatralny: Tom 73 Nr 2 (2024)